Hjälp!

Vi har en handdukstork som en firma har installerat åt oss vid vår badrumsrenovering.

Nu när det blev kallare upptäckte jag ett problem... Om jag stryper handdukstorkens termostat, så blir alla radiatorer på samma radiatorslinga kalla.... Det är som att handdukstorkens termostat stryper inte bara i handdukstorken, utan även i själva radiatorslingan... När jag vrider upp handdukstorkens termostat, så blir alla radiatorer på radiatorslingan varma igen.

Handdukstorken är av märket Svedbergs Prio med tillhörande ventil. Kan det vara så att den är felaktigt ansluten eller vad beror det här på? Jag blir inte riktigt klok på monteringsanvisningarna.
 
Ettrörssystem utan bypass låter det som. Sätt en bypass eller låt torken vara på, den värmen behöver du alltid ändå i b-rum.

Red. Såg ventilen nu, går att ställa in bypassflöde med insex enl din bruks!
 
Redigerat:
Jag är inte riktigt insatt hur ett ettrörssystem ser ut, men så här ser det ut typ:
* En Nibe Fighter 360p värmepanna
* Den förgrenar sig i tre separata Tur & Retur vägar vid pannan
A: Ett Tur&Retur par går längs ena långsidan på nedervåningen
B: Ett Tur&Retur par går längs andra långsidan på nedervåningen
C: Ett Tur&Retur par går upp på övervåningen

Problemet är på nr 'A' där slingan ser ut enligt
Nibe -> Radiator 1, Radiator2, Radiator 3, Handdukstork, Radiator 4 och sen tillbaka till Nibe'n.

Hjälper den förklaringen?
 
Tack Martenw för din hjälp! Jag är inte riktigt van att läsa den här typer av monteringsanvisningar så jag ställs inför två frågor när jag läser den:

1. Monteringsanvisningarna skriver "Levererad som 2-rörsventil". Kan det här påverka felet?
2. Monteringsanvisningarna verkar illustrera att jag kan/ska vrida på den nedre insex-skruven några varv. Dock förstår jag inte tabellen... Badrummet är 2,00 * 2,90 = 5,8 kvadrat med T2Blue-elgolvvärme i betongen under klinkersplattorna där eltermostaten är inställd på +21 grader. Hur mycket ska jag vrida?

Monteringsanvisningar för ventiler med tabeller för förinställning och instruktioner för att justera en bypassventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kromad handdukstork med termostatventil kopplad till golvvärme i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av en 2-rörsventil med instruktioner för inställning med en insexnyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bry dig inte om tabellen. Öppna helt till 1 rörs och koll hur det blir. Sen efterjusterar du om det behövs. Så kulle jag gjort
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.