Vore kul att veta om det finns någon här som köpt hus i Backa Säteri, Nödinge utanför Göteborg?

Jag och min sambo har köpt ett Myresjöradhus med inflyttning i april nästa år. Kanske finns det någon här som redan flyttat in i de hus som är klara?
 
Jepp! vi har köpt av Myresjö i Backa Säteri :)
Vi e nog grannar, kände igen er beskrivning av säljaren ganska väl...
 
Kul!! :)

Om du/ni vill snacka lite så hör gärna av er via PM.

Vore kul att höra andras åsikter och erfarenheter av köpet.
 
Forumet tillåter inte PM innan man har skrivit minst 10 inlägg...
Vi får helt enkelt hålla oss här 8 inlägg ytterliggare ;)
Vi håller på o funderar på hur vi ska ha det med markarbetena framför huset, det e inte lätt o bestämma sig. Har ni funderat nåt på det?
 
Ja vi funderar också på det just nu faktiskt. Helt klart är att vi byter ut original betongplattorna till en mindre variant av marksten. Vi vill även byta ut asfalten framför carporten till marksten men allt detta skulle gå på ca 12.000 spänn vilket vi tycker är lite dyrt.

Ett annat alternativ är att vi skippar marksten på baksidan och använder dessa på framsidan istället och sedan bygger vi trädäck på altanen. Men det är ju inte heller gratis. Så just nu har vi inte kunnat bestämma oss.

Det jag är lite orolig över är hur vi ska ha råd med all ändring av elinstallationen som jag skulle vilja göra. Vill ju ha extra eluttag, förberett för kabeldragning till högtalare i väggarna (till hemmabion), spotlights mm. Men jag är rädd att det blir för dyrt. :-/

Vi har redan gjort tillval för nästan 100.000 och då är inte el, kakel, tapeter och markarbeten inräknat. :surprised:
 
Uteplatsen är det enda vi har klubbat, det blir trädäck. Betongplattor som utgår ger 340:- tillbaka enligt peab, det blir 8000 till annat. Vi är inne på att ha plats för två bilar, men skulle man lägga marksten på hela den ytan blir det dyrt! blir nog att vi blandar, en markstens gång mot entren och resten asfalterat, från dörren till garaget sett är det som gäller just nu...

Jepp tillvalen drar lätt iväg vi e uppe i 90papp nu... dyrt blir det...
ska ni byta badkar på övervåningen? Vi flyttade en vägg 10cm och det var tydligen en till som gjort det

Hemmabion e VIKTIG! har lite problem med placeringen av bakhögtalarna ja med, det finns ingen riktigt bra placering för dem, det blir nog till att släppa ner högtalarkabel på flera ställen för att "framtidssäkra" även kablar till projen måste fram men den placeringen e ju mkt lättare. Tror nog inte elektrikerna e omöjliga, ska nog inte vara några större merkostnader, annars får man väl smyga dit på kvällen o göra det själv!
 
Det här är ju rätt kul. Den "andra" som flyttat badrumsväggen 10 cm är nog vi.  :)
Vi har valt bort badkaret  för att istället köpa ett eget sk "kinakar" med bubbel som diskuterats i en annan tråd här på forumet. Det kommer förmodligen att bli ett sådant här.

http://www.importlagret.com/prod_info.asp?prod=1455

Vi har kommit överens med "rörfirman" att de bara drar fram vattenrör som vi själv ansluter badkaret till sedan. Vi har även köpt en duschvägg av rörfirman som de monterar i duschen. Det behövdes tydligen lite extra förstärkningar i väggar och annat men vi låter dem fixa rubbet. Blev inte speciellt billigt men då slipper vi fundera på det. Ett problem som vi måste ta med elektrikern är att värmaren till badkaret tydligen måste vara säkrat med 16A. Måste ju alltså fixa ett extra uttag i badrummet som klarar 16A. Hmm...undrar vad det kan kosta??

Lite intressant att du också verkar vara hemmabiointresserad. Jag har också projje och funderar på att förbereda för elluttag i taket och även tomrör för att dra HDMI-kabel eller VGA. Funderar även på att skaffa surroundhögtalarna för inbyggnad och sätta dessa i taket och sedan dra högtalarkablarna i rör. Ett problem vi redan råkat ut för är att Myresjöhus inte drar någon el i husets ytterväggar. All el i ytterväggarna ligger ingjutet i bottenplattan och går sedan direkt upp i eluttagen. Jag skulle ju vilja dra tomrör från taket ner på ena ytterväggen där det är tänkt att jag ska ha tv-bänk med alla stereoprylarna. Pratade med elektrikern och han sa att vi istället får dra ner det i hörnet på ena sidoväggen mot köket. Blir inte riktigt hundra men vi får väl hitta på nån lösning. Har förresten bokat in ett möte med elektrikern så vi får väl se hur mycket ändringar vi har råd med. Jag vill ju bl a ha en del spotlights men har hört att de kan kosta 1000 kr/st och då springer ju priset iväg.  

Känns lite halvsurt eftersom jag själv är (industri)elektriker men att man inte får göra nåt själv. Hoppas man kan föreslå för elektrikern att han kan jobba ett par dagar utan kvitto....hehe  

Ja det är mycket att tänka på trots att man har totalentreprenad från Myresjöhus. Vågar inte ens tänka på hur mycket jobb det måste vara att bygga hus om man ska sköta ALLT själv.

Får man fråga om ni också köpt ett av radhusen? I så fall blir vi ju alltså grannar. Om vi har likadana hus kanske vi t om kan hjälpas åt att komma på lösningar för kabeldragning till hemmabion. Vi har ju förmodligen samma elektriker.
 
Jepp vi e nog grannar :), vi har köpt sista huset i första längan, misstänker att ni har det första?
Är det redan tid att prata med rörmokarn? vi har inte alls funderat kring detta ännu, vi valde bort standard badkaret och flyttade väggen som sagt, men det e kanske dags att ta kontakt med dem och se vad de kan erbjuda, det blir nog ett vanligt badkar på övervåningen dock lite längre än standard, men det du länkade till såg ju lite kul ut!
på bottenvåningen tänkte sätta in en dushvägg själva men om det behöver förstärkas i väggar är det kanske bäst att börja fundera kring dessa saker. Hmm :-/
jag skulle velat ha ett extra uttag på uteplatsen men det kanske är försent om det "måste" genom bottenplattan? kan vara bra att ha om man bygger in den nån gång.
Jepp! helt klart får vi snacka ihop oss om hemmabio prylarna, jag har varit inne på takhögtalare för surroundljudet men man e ju inte själv om att bestämma :-/ det blir nog utanpåliggande, men kabeln måste ju fällas in! sidoväggen mot köket är en ok ide, vi ska ha en braskamin där så en ev genomföring till kabelkanal/list kan nog döljas hyffsat, lite bökigt bara hur man ska kunna korsa kabeln för sockeldosorna? det syns ju förstås inte om man nån typ av möbel ivägen.
När ska ni träffa elektrikern? vi skulle ju kunna snacka ihop oss innan? det där med 1000sek / spot sa säljaren av huset men jag tycker det låter sjukt mycket, då lönar det sig nästan att de låter bli att montera innertaket och man gör jobbet själv efteråt! alt. sätter man infällnadsburkar och drar flexslang själv på nätterna... :p



 
Ja det stämmer att vi har första huset i längan. :)

Vi åkte upp till rörmokarn i Älvängen för att kolla läget lite angående installationen av eget badkar. Det slutade med att vi beställde duschvägg och dusch av dem och att de gör allt jobbet. Vi hade också tänkt att montera in duschvägg själva men blev lite skrämda när de sa att det krävdes extra reglar i väggarna för att fästa duschväggen i.

Mötet med elektrikern är inbokat 5 oktober. Gäller ju att man har lite koll på vad man vill ha gjort då men just nu känns det som jag har massor av idéer men vet inte riktigt hur det skall sluta? Hänger ju mycket på priset.
 
Ja får ta o ringa o stressa elektrikern ja med,
Blandare och duschhandtag ingick väl oavsett man bokade duschvägg eller inte? hmm får kolla upp det.
 
jepp, duschset och blandare ingår men det e klart att det e bra att ha reglar att fästa en eventuell duschvägg i. Det sitter förstås reglar i väggen men om de stämmer med en viss duschväggs mått är förstås en annan femma...
det e bra att ha en granne att ventilera med! :) man missar lätt annars grejjer som kan bli sura efteråt
 
Jo dusch och blandare ingår men vi valde en annan typ av dusch som sitter hörnmonterad. Fick syn på den i butiken hos rörmokarn och tyckte den var så snygg att vi inte kunde låta bli att köpa den. Dyrt blev det..... :surprised:

Det som slog mig häromdagen är att duschväggen består av två rundade glasdörrar som öppnas utåt och det är ju inte speciellt gott om plats för toan är på ena sidan och handfatet på andra. Får hoppas det går att öppna dörrarna..... ;D

Har ni börjar kolla på kakel/klinker? Vi har varit runt och kollat lite men det är ju en djungel. Finns lite att välja på om man säger så! Vi är väl i stort sett överens om vad vi vill ha men helt lätt blir det inte.

Angående bygga trädäck på baksidan. Har du själv kunskaper i detta eller tänker du låta någon annan bygga? Själv har jag aldrig byggt nåt liknande men det bör väl inte vara alltför svårt?

Ja kul att man kan diskutera lösningar och ev problem med grannen. Känns som det finns mycket man kan missa eller som man inte tänker på. :)

 
Nä vi har inte börjat titta på kakel/klinker ännu, det kanske e dags o börja ta tag i det. Går det att hitta schysst kakel/klinker i den prisklassen som ingår? Vi gick precis med i golfklubben så man e ju inte precis gjord av pengar för tillfället :-/ det blir ju extra kostnader hela tiden känns det som :-/

Får ta o ringa till entreprenörerna på kontaktlistan nu på måndag och kolla av vad som gäller. Inflyttningen känns så långt bort så vi har nog varit lite dåligt engagerade... Är det något speciellt man måste bestämma det snaraste?

Vad jag tänkte man kunde kolla med elektrikern var om det går att få upp tomrör från vinden->vardagsrummet/allrummet/sovrum för framtida eventuell parabol/antenn för tv mottagning. Som det är nu är man ju låst till Gothnet, som kör analog tv ut på antennuttagen i huset, det känns ganska B med analogt även om det bara e sista biten, då det e fiber in huset. Helst då vi kör med proj. Vill man ha digital-tv är det canal-digital som gäller och box. Kan ju vara bra att ha de val möjligheter en ev. antenn/parabol kan ge. Men Myresjö e ju som bekant lite kinkiga med genomföringar genom isolerade väggar/tak pga fuktspärrar. Men det borde ju gå att göra på ett bra sätt?

Trädäck ska nog inte vara några problem att få till, det ligger ju så skyddat där att några plintar ska inte vara nödvändigt (liten risk att den ska blåsa bort), peab killen tyckte att man bara gräver ur ngt och lägger markduk och sten, sedan lägger man bara ut plattor typ de som ingår, som man kan lägga reglarna på. sen e det bara o snickra... :cool:
Vi ska som sagt välja bort plattorna på uteplatsen, men peab får gräva ut lite extra för ett ngt större trädäck, det blir ju mindre gräs att klippa då :)



 
Oopps...dröjde lite med svaret här.

Vi känner som ni att inflyttningen ligger väldigt långt fram i tiden men samtidigt har vi försökt vara ute i god tid med en del saker. Är väl kanske inte nödvändigt men hellre det än för sent.

Vi var och tittade på kakel igår igen (för 5:e gången eller nåt). Har varit hos Stigs Kakel, Kakelpalatzet och Svenska Kakel och nu bestämt oss för att köpa allt hos Svenska Kakel i Mölndal då vi tycker deras utbud är bäst. Kakelpalatzet har mest vräkigt och svindyrt kakel som inte tilltalade oss alls. Tror knappt det fanns något kakel i deras utställning som klarade pristaket på 250 kr/kvm.

Hos Svenska Kakel hade de massor av fint kakel som går att få för max 250 kr. Vi vill inte ha den vräkiga stilen med massor av bårder, bilder och krusiduller utan vill ha ett enkelt och stilrent utseende. Pratade med kakelsättaren i telefon och de tar ju extra betalt för att sätta kakel utöver standardmåtten. Det kakel vi vill ha i badrummen är större plattor på 20x30cm men det blir förhoppningsvis inte så mycket dyrare.

Angående förberedelse för kabeldragning till parabol så är det nåt jag också funderat på. Gothnet's analoga variant känns ju inte speciellt lockande.

Ska träffa elektrikern nu på onsdag men börjar redan bli lite stressad. Har inte riktigt koll på vad jag vill ha och vad jag ska fråga om? Har funderat på att ha två st eluttag i taket. Ett för projektorn och ett vid tv-väggen för att ansluta en motordriven projektorduk till. Vet inte riktigt hur detta skall göras på ett snyggt sätt för det kanske inte är så snyggt med vanliga vägguttag i taket? Men det löser sig förhoppningsvis. Vill ju även ha en lite grövre slang dragen till projektorn som rymmer en HDMI-kontakt + två tomma rör/slangar för inbyggnadshögtalare i taket. På övervåningen skulle jag helst vilja ha förberett för inbyggnadshögtalare även i badrummet men det kanske blir lite "overkill". ;D

Sen är ju frågan hur mycket spotlights man vill ha eller har råd med? Jag vill ju ha spotlights i hallen, köket och båda badrummen men kostar de 1000kr/st så vete f-n?? Men samtidigt är det ju inte helt lätt att eftermontera dessa i taken om man vill ha dold kabeldragning till lampströmbrytarna.


Kollade på husritningen häromdagen och såg att trappen till övervåningen ju är inbyggd med väggar på båda sidor. Vi har inte tänkt på detta förut och fått för oss att det är en öppen trappa. Därför har vi som tillval beställt en trappa i ek med metallstänger i räcket men något sådant räcke blir det väl inte tal om i den trappan!?? Får ringa och kolla upp detta. Vill ju inte betala extra för ett räcke som inte finns. :-/

Är så många funderingar och frågor som dyker upp hela tiden och man missar säkert massor av saker?

Har ni kontaktat några entreprenörer och fått nån mer trevlig info eller?

Sen är min sambo väldigt nyfiken på vem du/ni är? Hon är uppväxt i Nödinge och undrar om ni också är därifrån? Kanske känner ni varandra?
 
Jepp då har vi ringt runt till alla entreprenörerna, fick pratat lite med alla utom elektrikern som vart lite stressad och skulle återkomma.
Det blir till o pallra sig iväg o kolla kakel idag, åker nog till svenska kakel som ni tyckte var bra. Vi är också inne på att ha enkelt stilrent kakel, inga krusiduller för oss heller! :) blir nog mycket vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.