Någon som har eller håller på att bygga ett modulenthus i 145kvm klassen.
Vill höra vad kalaset slutat på.

Funderar på ett Lidingö 2. Någon som har en uppfattning om priser på modulenthus gentemot andra fabrikat?
 
Hej Hoppfull!
Jag har byggt ett Dalby 1 från Modulenthus (145 m2) i Trollhättan till en kostnad av
ca. 2 300 000:- , allt inkluderat (tror jag, efter allt strul).

http://www.modulent.se/foretaget/kampanj.asp
Jag sover inte så gött

Hopplös
 
Hej Lars
Förstod på dig att du inte var så nöjd med sammarbetet med Modulenthus? Får man fråga varför? Vad kommer det sig att du valde Modulenthus?
Vi är lite inne på att bygga med dom så vi är ute och jagar referenser..

//anna
70185 skrev:
Hej Hoppfull!
Jag har byggt ett Dalby 1 från Modulenthus (145 m2) i Trollhättan till en kostnad av
ca. 2 300 000:- , allt inkluderat (tror jag, efter allt strul).

[länk]
Jag sover inte så gött

Hopplös
 
Vi byggde Modulent (Vittsjö) - eller vi köpte nyckeln och Modulent byggde runt nyckeln...  ;) år 2000. Vi hade delad entrepenad - vi tog hand om grundkillarna och Modulent resten. Allt nyckelfärdigt förutom golven.

Kan väl säga att allt gick smidigt ända till det var dags för slutbesiktning och Modulent blev uppköpta av Finndomo. Vi hade en del åtgärder som skulle fixas, småsaker, lite tapetsprickor, en felleverans av en köksdetalj, lite lister som skulle monteras osv. Inga konstruktionssaker så att säga. Vi var i kontakt med Modulent i flera omgångar och fick till sist ett datum när dessa saker skulle åtgärdas. Snickaren kom och påbörjade det som skulle fixas och hann väl med 1/3 del den dagen. När jag kom hem på eftermiddagen hade snickaren varit och handlat material till alla andra åtgärder och han sa att han skulle komma tillbaka nästa dag. Det var det sista vi såg av dem.

I och med att Finndomo köpte Modulent fick jag reda på, av vår säljare, att kostnaderna för åtgärder i leverererade hus hade uppgetts till en alldeles för låg summa vilket ledde till att bolagen stämde varandra... och vi hamnade i en slags moment22 situation. Detta eftersom det inte fanns någon ansvarig för våra fel just då. (juridiskt  :-/). Snickaren som var vid oss hade förmodligen reda på detta och hjälpte oss med material utan att vi ens visste om det... Vi var även i kontakt med Garbo men eftersom våra uteblivna åtgärder var så pass små - så täckte inte Garbo dem.

Så summa summarum - Vi bor idag i ett hus som har en del smärre skönhetsfläckar/missar men i stort tycker jag, trots våra "gupp" på vägen, att man gott kan rekommendera dem.  
 
Hej Anna!
Huset blev besiktningsklart på utlåvad dag, och jag hälsades hjärtligt välkommen in i huset. Besiktningen blev utfört, tre sidor anm. (jag hittade mycket mera sedan).
De hade 1 vecka på sig att fixa tapetskador o dyl (element på vån 2 ) innan vi flyttade in, detta glömdes bort (från deras sida). Sen var cirkusen igång: ringa o tjata, tjata & tjata, så nu efter 5 månader så har de lappat ihop huset. Kvar att göra för deras del är att måla om allt de vita på huset för det har blivit "pissgult".

Vi fastnade i deras marknadsföring "Vill du bo i eget hus och betala 5600:-/mån (100.000:- egen insats) allt inräknat".

Nu är vi där ca. 11000:- till 12000:- i mån.
 
Tack för ditt svar. Det där lät ju inte så kul...  :-?
Var det han David som var säljare då med eller hade han inte börjat då kanske.
Men varför blev det så mycket dyrare menar du?
Var det för att det var så låg standard så för att få det som ni ville ha det så fick ni köpa till massor och i och med det steg priset?
Hur var handverkarna tyckte du då? Dom skall ju visst ha egna som dom använder sig utav.

//anna
 
Hej igen Anna!
Ja de va han som sålde huset till oss.
Deras kalkyl baseras på inte inredd andra våning, eget kapital.
Nej vi har inte något extra "lyx"( förutom veranda 40,000 & tak över grovingången 8,000 kr.)

Hantverkarna är ett kapitel för sig ( http://www.formatempltd.se/ ).

Du verkar vara i samma sits ( & i närhet ) som vi var, så du får hjärna komma o kolla på huset och bilda dig en egen uppfattning, Modulent vågar inte lägga ut det som en referens.
 
Hej Lars!

Det låter inte kul med tre sidor anm. Var det några större fel typ byggfel eller andra "allvarliga" fel. Förstår att det inte är roligt med tapetskador och dyrligt men det skulle nog inte få oss att ändra oss.

Känns det som du har fått ett bra hus kvalitetsmässigt sett eller känns det som att dom inte har varit så noga? Har dom tagit på sig alla anm. utan bortförklaringar?

Skulle du avråda någon att köpa Modulenthus?
 
Fel kök, inga element i vån 2, skador/bucklor i plåtar in/utv., fönsterspröjs saknades, tapetskador och div. andra saker.

Saker som vi får "leva med" är: felvänd fönsterbräda, ombyggd garageport, fönster/dörrplåtar felaktiga och de flesta tapetskadorna (vi hade flyttat in målaren kom).

Sen så har vi inte en så kallad Finndomogrund
se: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=26839

 
Jag/vi har byggt ett lidingö 2. Vi är mycket nöjda med det mesta.
När man bygger ett nytt hus kan man inte räkna med att allt är 100% första dagen, men dom småfel vi har haft har modulent/snickarna varit här och rättat till så fort vi sagt till om det.

Jag kan varmt rekommendera Modulent.
 
Hej dobermann_brutal!

Törs man fråga vad slutsumman blev på kalaset? ::) Har själv fått ett pris på 2,3 miljoner inkl vidbyggt garage.

Det låter ju bra att du är nöjd.
 
Absolut, vi landade oxå på 2,3 milj för hus + tillval + fristående garage (oxå valmat tak).

Ska tillägga att grund och grundarbete tillkom. Vi tog en annan grundläggare än vad dom rekommenderade. På de sättet sparade vi 100.000. Deras kontrakterade grundläggare är dyr. Grunden köpte vi själva av Finja Betong och knöt kontakt med grundläggare på hemorten.

Kan varmt rekommendera att inte bara godkänna deras förslag på grundläggning, utan titta på andra alternativ.
 
Vad för grund har modulenthus?
 
Vi har varm torpargrund. Denna kommer från Finja Betong. Vi har även installerat avfuktare.
 
Vi har en kall/fuktig (fuktig under plasten) torpargrund med brister i "skadedjursgaller".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.