Jag planerar lite ventilation i mitt lilla bygge... Som det är tänkt så hamnar FTX-aggregatet i pannrummet nere i högra hörnet. Problemet är att det är ca 25 meter rakaste vägen till badrummet och köket i andra änden av huset.
Men, är det nåt problem i praktiken eller är det bara att anpassa rördimensionen efter tryckfallet? Vad ska man eftersträva för (maximalt) tryckfall i en kanal?
 
  • Ritning av nedre plan i ett hus med markerat pannrum och avstånd till badrum och kök angett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag gjorde min senaste installation på vinden lade jag två parallella 160 rör i husets längdriktning. En till och en frånluft. Till dessa grenade jag sedan ut till alla rum och källaren. Längre rör i "speciellt i kallt utrymme" ger så klart större avkylning = lägre temp på tilluft. Försök att placera aggregatet mer centralt. Klädkammaren, vinden?
 
Jo, det tillkommer ju några rum på övervåningen också. Dom ligger ovanför delen med kök/sovrum, så det är kanske bäst att ha aggregatet nånstans i den änden ändå. Då får man bara en riktigt lång kanal för frånluften från pannrummet...
 
Efter jag hade fått upp alla rör och aggregatet på vinden kunde jag lägga rören löst ovanpå isoleringen för att klura ut den bästa dragningen. På samma sätt kunde jag också enkelt se vilka storlekar på rör var de behövde börja och sluta. Logiskt när man har detta framför sig.

Sedan började jag med att montera / placera ut alla ventiler tillsammans med flexibel ljudd. Detta med grundtanken att luften skall gå så långt igenom utrymmet som möjligt, ljud osv.

100mm rör till en ventil - till eller frånluft
125mm rör till två ventiler
osv.

Men det generella är att sträva efter så låg hastighet på luften som möjligt.
Alltså, hellre 2 x 100mm rör till ett rum "vettigt placerade" istället för ett 125mm.
 
S sune73 skrev:
Alltså, hellre 2 x 100mm rör till ett rum "vettigt placerade" istället för ett 125mm.
2x100mm rör ger 28% större area än 1x125mm rör.
Men å andra sidan ger de två smalare rören mycket större yta (+60%), som ger friktion och bromsar luftströmmen.
Blir det verkligen bättre?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
2x100mm rör ger 28% större area än 1x125mm rör.
Men å andra sidan ger de två smalare rören mycket större yta (+60%), som ger friktion och bromsar luftströmmen.
Blir det verkligen bättre?
Ja, fast sett ur ett annat perspektiv :)

Luftkvalitet eller spridning. Själv vill jag kalla detta bra luftkvalitet inomhus.

Har praktiserat detta i mitt vardagsrum på ca 40m2.
Har ett don i vardera hörn / kortsida.
På ena sidan har jag donet ovan soffangrupp och ovan andra matplats.
En lätt bris i soffan :)
 
Jag har 8 meter takhöjd i stora salen, så jag behöver få lite rotation på luften. Men det är nästa fråga...
 
useless useless skrev:
Jag har 8 meter takhöjd i stora salen, så jag behöver få lite rotation på luften. Men det är nästa fråga...
Oj,

Gissningsvis kommer du behöva ett riktigt stort aggregat om du ska kunna omsätta den volymen varannan timme.
Glöm inte att räkna med den volymen när du beräknar.
 
Jag behöver inte omsätta hela volymen varannan timme. Projekterade flödet blir boarean x 2,5 meter, annars blir det överventilerat. Förmodligen blir det det ändå eftersom vi ska ha det som enfamiljshus och fuktbelastningen blir därefter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.