Vi byggde hus för tre år sedan och håller fortfarande på med att färdigställa trädgården, senaste projektet var stenläggning. Eftersom stenarna är ganska stora och vi ville ha hådfog mellan och få det snyggt och ordentligt gjort valde vi att anlita hjälp för detta. Vi har ett ABK09-avtal hos en anläggare och har betalt knappt hälften i förskott då en stor del av kostnaden var material han fått köpa in.
Nu i efterhand inser vi att det inte var ett speciellt bra val av anläggare då han slarvar mycket och är svårt att få tag på och räknar fel på de jobb vi efterfrågar så vi får betala ytterligare tillägg.
Det största problemet nu är dock att han sågat stenen så det skvätt många stenskott på flera fönster vilket så klart ser väldigt fult ut, men kanske också medför att dom får bytas.
Vad behöver vi göra för att ha juridisk rätt att hålla inne på pengar för de skador vi fått?
Behöver vi göra en besiktning av arbetet också då det är tveksamt om det ligger inom felmarginalen för ett korrekt utfört arbete?
Han kommer garanterat inte erkänna att det är han som gjort skadorna då vi tidigare visat mindre skador som han gjort men inte känns vid.

Tacksam för hjälp i detta elände.
 
Det är tveksamt om skadan räknas som en del av tjänsten eller en "vanlig" olyckshändelse. För att man ska få ersättning för en olyckshändelse krävs oaktsamhet/vårdslöshet från den som orsakat skadan. Det är alltså en ren bevisfråga. Om han nekar kan det bli svårt att få rätt med mindre att vittnesförhör hålls i domstol.
 
oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Det är tveksamt om skadan räknas som en del av tjänsten eller en "vanlig" olyckshändelse. För att man ska få ersättning för en olyckshändelse krävs oaktsamhet/vårdslöshet från den som orsakat skadan. Det är alltså en ren bevisfråga. Om han nekar kan det bli svårt att få rätt med mindre att vittnesförhör hålls i domstol.
Det hände faktiskt först på ett mindre fönster och då sa vi till honom och det har jag nog på mail också. Sen sa vi specifikt till honom att såga åt andra hållet på andra sidan huset så att det inte blir fler skador, och ändå har han inte gjort det av ren lathet antagligen. Det tycker jag verkligen är oaktsamt/vårdslöst.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
SALVETA SALVETA skrev:
Det hände faktiskt först på ett mindre fönster och då sa vi till honom och det har jag nog på mail också. Sen sa vi specifikt till honom att såga åt andra hållet på andra sidan huset så att det inte blir fler skador, och ändå har han inte gjort det av ren lathet antagligen. Det tycker jag verkligen är oaktsamt/vårdslöst.
Eftersom det är en bevisfråga så handlar det ju om vilken bevisning ni har. Mailet tillsammans med era vittnesuppgifter skulle kanske kunna räcka i domstol. I bästa fall kan ni hitta en lösning. Även om ni rent formellt kanske inte har rätt att hålla kvar pengar kan ni ju göra det som ett påtryckningsmedel.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Eftersom det är en bevisfråga så handlar det ju om vilken bevisning ni har. Mailet tillsammans med era vittnesuppgifter skulle kanske kunna räcka i domstol. I bästa fall kan ni hitta en lösning. Även om ni rent formellt kanske inte har rätt att hålla kvar pengar kan ni ju göra det som ett påtryckningsmedel.
Ja vi har ju ingen film på när det händer eller andra konkreta bevis. Efter första fönstret påstod han att det skulle kunna komma från maskiner som kört på vägen utanför vilket är skrattretande osannolikt då det inte kör större maskiner på vår närmsta privata kvartersgata då den inte leder någonstans, och kommunens gata på andra sidan huset ligger minst 10-15m bort och stenskotten är koncentrerade till ett väldigt begränsat område.
Det nya fönstret däremot ligger inåt trädgård och garage i ett skyddat hörn så där kan jag inte ens i min vildaste fantasi komma på något som är ens i närheten av rimligt som skulle kunna orsakat det annars. Det är bara några veckor sedan jag putsade fönstren och då var det definitivt inte där men det har jag ju heller inget bevis för.

Finns det inte någon tjänst som hjälper folk med juridiska problem motsvarande det som finns vid försenade flyg mm?
 
SALVETA SALVETA skrev:
Ja vi har ju ingen film på när det händer eller andra konkreta bevis. Efter första fönstret påstod han att det skulle kunna komma från maskiner som kört på vägen utanför vilket är skrattretande osannolikt då det inte kör större maskiner på vår närmsta privata kvartersgata då den inte leder någonstans, och kommunens gata på andra sidan huset ligger minst 10-15m bort och stenskotten är koncentrerade till ett väldigt begränsat område.
Det nya fönstret däremot ligger inåt trädgård och garage i ett skyddat hörn så där kan jag inte ens i min vildaste fantasi komma på något som är ens i närheten av rimligt som skulle kunna orsakat det annars. Det är bara några veckor sedan jag putsade fönstren och då var det definitivt inte där men det har jag ju heller inget bevis för.

Finns det inte någon tjänst som hjälper folk med juridiska problem motsvarande det som finns vid försenade flyg mm?
Man kan anmäla till ARN. Om beloppet understiger 22 000 kr cirka är det begränsningar i vad man kan behöva betala om man skulle förlora i tingsrätt också.
 
  • Gilla
tomasjo och 1 till
  • Laddar…
Självklart hålla inne pengarna som är kvar om han orsakat stenskott! Har ni sedan också mail om just detta, så anser jag att det finns bevis nog för att hålla inne betalning.
Han får ju ta detta på sin försäkring, eller lösa det på annat sätt. Det är ju faktiskt inget ni behöver bry er om.
En hantverkare, oavsett kategori, som inte tänker på åt vilket håll han lägger sprutet från en kaprondell skall nog inte vara hantverkare...
 
  • Gilla
Adam F och 3 till
  • Laddar…
SALVETA SALVETA skrev:
Finns det inte någon tjänst som hjälper folk med juridiska problem motsvarande det som finns vid försenade flyg mm?
Villaägarna har juridisk rådgivning. Bara att ringa dit hur mycket som helst. Jag använde de för några år sedan när jag hade problem med en hantverkare som fuskat i mitt badrum. Om du inte är medlem, bli det. En billig investering.
 
  • Gilla
SALVETA
  • Laddar…
Det låter som ni har hittat en riktig lurendrejare. Du skriver att största problemet är stenskotten på fönstren. Jag skulle hävda att största problemet är att ni får betala extra efter att hantverkaren räknat fel på jobben. Har ni fått fast pris så är det hantverkarens problem om denne räknat fel. Kör ni jobbet på löpande men fått något slags ca-pris som visar sig vara helt fel så hade jag bett om fastpris för allt som kommer därefter. Eller snarare valt en annan hantverkare.

Hur som, av din beskrivning låter det definitivt som att ni har ett case. Har du skador orsakade av hantverkaren eller icke färdigställda jobb har man väl rätt att hålla inne med motsvarande vad det skulle kosta att återställa/färdigställa? Eller är jag helt fel ute?

Personligen skulle jag inte ta i denna person med tång....
 
  • Gilla
Solari och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Det låter som ni har hittat en riktig lurendrejare. Du skriver att största problemet är stenskotten på fönstren. Jag skulle hävda att största problemet är att ni får betala extra efter att hantverkaren räknat fel på jobben. Har ni fått fast pris så är det hantverkarens problem om denne räknat fel. Kör ni jobbet på löpande men fått något slags ca-pris som visar sig vara helt fel så hade jag bett om fastpris för allt som kommer därefter. Eller snarare valt en annan hantverkare.

Hur som, av din beskrivning låter det definitivt som att ni har ett case. Har du skador orsakade av hantverkaren eller icke färdigställda jobb har man väl rätt att hålla inne med motsvarande vad det skulle kosta att återställa/färdigställa? Eller är jag helt fel ute?

Personligen skulle jag inte ta i denna person med tång....
Jo hade vi haft bra alternativ hade vi ju tagit det men det verkar vara väldig brist på folk som vi ta jobb då vi la upp arbetet på offerta.se och det gick till över hundra mottagare men vi fick inte ett enda svar. Vi kontaktade flera direkt via mail men flesta svarade inte ens då heller. De svar vi fick var ofta överpriser (t.ex. 150 timmar för att bygga ett trädäck!?) som jag antar de chansar med när de ändå har fullt med jobb.

När vi konfronterade honom med att vi tyckte det var dåligt att material inte räckte till de vi bett om säger han att projektering och beställning har han överlåtit till oss. När vi ritat en skiss på det vi vill ha och ber om en offert på det och får tillbaka en offert med ett antal meter material tror vi ju det ska räcka men det borde man kanske mätt och dubbelkollat bättre. Så det är nog svårt juridiskt att hävda något annat än dålig stil när han gjort de antal meter som står i den offerten vi godkänt.
Men det är ju svårt att jämföra offerter från olika företag om en av dom bara offererar en del av jobbet utan att säga det.
 
Har ni fast pris eller inte? Vad i övrigt gör honom oseriös? Vet ni att skadorna uppkommit i samband med arbetet? Finns det dokumenterat?
 
elpaco elpaco skrev:
Har ni fast pris eller inte? Vad i övrigt gör honom oseriös? Vet ni att skadorna uppkommit i samband med arbetet? Finns det dokumenterat?
Ja vi har fast pris, men för dåligt preciserade avtal. Vi försökte att få dom mer precisa genom att säga vad vi ville ha med och hur det skulle utföras mm men fick bara tillbaka en del av det i ett nytt avtal och till slut gick vi med på det eftersom vi inte hade några bättre alternativ och tiden snabbt gick och vi vill hinna plantera mm innan vintern.

Men vi använde honom förra året också till att göra gräsmatta och rabatter och det blev ju gjort till slut även om han skulle byta ut jorden i rabatterna nu för den var för dålig med sten och rötter mm. Så hade han inte fått detta nya jobbet hade han nog inte bytt jorden vilket var en liten hållhake på oss.
Så vi visste att han var lite strulig men nu är det ju helt nya nivåer.
 
I mina öron låter det ganska uppenbart att stenläggaren orsakat stenskotten på fönstren.
Tror ni har tillräckligt på fötterna, tror han får svårt att prata bort ansvaret för skadorna.
Företaget måste väl ha en försäkring han kan nyttja för detta?
Är han inte villig att ta på sig detta skulle jag nog faktiskt stämma honom.
 
  • Gilla
SALVETA
  • Laddar…
SALVETA SALVETA skrev:
Ja vi har ju ingen film på när det händer eller andra konkreta bevis. Efter första fönstret påstod han att det skulle kunna komma från maskiner som kört på vägen utanför vilket är skrattretande osannolikt då det inte kör större maskiner på vår närmsta privata kvartersgata då den inte leder någonstans, och kommunens gata på andra sidan huset ligger minst 10-15m bort och stenskotten är koncentrerade till ett väldigt begränsat område.
Det nya fönstret däremot ligger inåt trädgård och garage i ett skyddat hörn så där kan jag inte ens i min vildaste fantasi komma på något som är ens i närheten av rimligt som skulle kunna orsakat det annars. Det är bara några veckor sedan jag putsade fönstren och då var det definitivt inte där men det har jag ju heller inget bevis för.


Finns det inte någon tjänst som hjälper folk med juridiska problem motsvarande det som finns vid försenade flyg mm?

Nästa gång ni ska göra något lägg in förfrågan på BraByggare istället, jag har haft många förfrågningar mest på BraByggare men även på offerta och min egen erfarenhet är att BraByggare ger mer respons och man kan även få med garantier via dom.
Sedan spelar det stor roll tycker jag när man lägger ut en förfrågan om det är ett jobb som inbringar skapligt med pengar för den som ska utföra det eller inte, småjobb får man aldrig svar på men att anlägga stengång ute är ju inte direkt något småjobb.
Vi har både haft för dränering, stenläggning, gjuta platta, lägga om tak och utbyggnation, plattsättning/vvs och vi är mycket nöjda med alla vi anlitat i dom olika momenten.
 
  • Gilla
SALVETA
  • Laddar…
Måste ställa frågan, har ni verkligen tecknat avtal enligt ABK?

Allmänna bestämmelser konsulter är inte till för att reglera avtal mellan villaägare och hantverkare, utan det regleras isåfall i ABS 09 när det gäller husentreprenader. Är det bara "lösjobb" som altan, finplanering etc så finns det nog inget som är inriktat på privatperson mot entreprenörer utan då ska ni nog teckna enligt AB 04 för utförandeentreprenad och ABT 06 för totalentreprenad.

Jag försökte själv fixa ett av mina badrum och köra en total med grund i ABT 06, fick inte en enda offert.


"ABK 09 omfattar allmänna bestämmelser för konsultuppdrag inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet.

ABK 09 kan användas inom alla teknikområden, från inledande skeden på idéstadiet till avslutande detaljprojektering under utförandeskedet. Bestämmelserna är utarbetade och antagna av branschorganisationen Byggandets Kontraktskommitté."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.