I April i år flyttade vi in i vårt hus. Huset var iskallt och förra ägaren hade stängt av all värme och el. Hur länge vet vi inte men det var kallare inne än ute. Efter drygt en månad kommer mamma på besök och påpekar att det luktar fukt hos oss. Vi börhar genast vädra och försöka luska ut var problemet låg. Vi tog till slut dit anticimex och dom uteslöt både fukt och mögel men att vi hade dålig ventilation. Vi tog dit en tekniker som skulle byta ventilation men konstatera att vi hade fungerande via spisfläkten. Något varken jag eller sambon hade någon aning om. Vi vred den rätt och det gick ett tag till vi skulle putsa fönster. Då upptäcker min sambo att förra ägaren satt igen all ventilation vid fönsterna när dom bytt fasad. På insidan sitter det kvar och man tror verkligen att det är ventilation men utsidan va igensatt. Han borrade upp hål och fixade allt som det ska vara på alla fönster. Detta är snart 6mån sen. Trots vädring. Tvättning. Torrbollar och massa husmorsknep luktar det fortfarande. Vet någon va vi kan göra? Har läst om ozonbehandling. Funkar det? Hur funkar det? Finns det nått annat? Kan det vara nått annat problem eller är det bara lukten som är envis? Tacksam för alla tips vi kan få.
 
Dålig lukt är ett elände att komma tillrätta med.

Först och främst måste ni ju förstås bli klara över orsaken. Det är alltså säkert att där inte finns fukt eller mögel? Hur luktar det? Ligger där någon självdöd råtta eller liknande? Finns det andra tänkbara förklaringar?

Om ni är helt säkra på att lukten bara "sitter i väggarna", så är det enklaste ju att ersätta den dåliga lukten med en god. Men det tar tid. Det gäller ju också att välja rätt doft, så man inte får spader även av den.
Tyvärr kan t ex doftljus, doftsprayer eller Wunderbaum innehålla kemikalier som inte är så roliga de heller.

Om lukten rent fysiskt faktiskt sitter i väggarna, så finns det spärrfärg som man kan måla dem med. Men det blir till att måla hela huset invändigt, och det är ju ett bekymmer det med.

Anticimex har en mystisk vätska som enligt uppgift ska suga åt sig dålig lukt - vill minnas att den faktiskt heter Terminator - men jag är osäker på om den fungerar. Ättika ska ha samma effekt, men inte heller det är jag imponerad av.

Ozon är en giftig gas även i små koncentrationer. Sådan behandling skulle jag undvika faktiskt.

Det finns många mumbo-jumbo-apparater på marknaden, men de flesta har begränsad effekt, och en del släpper t o m ut farligt ozon.
Läs t ex
http://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/luftrenare-fororenar-inomhusluften

Summan av allt detta är nog trots allt tyvärr fortfarande att se till att ha god ventilation och gott om tålamod. Det finns inga snabba lösningar på det här problemet.
 
Jag gissa på att det satt sig i ytskikten, golv,väggar & tak. Tvätta allt rent och måla sedan om det fortfarande luktar. Ni bör se över hela husets ventiler och ventilation om ni inte redan gjort det, tex ha fläktar i badrum/tvättstuga på kontinuerlig drift.
 
När är huset byggt? Vad är det för grund? Vissa hus från 70-80 talet har ingjutna impregnerade reglar. Dessa luktar RIKTIGT illa med tiden.
 
  • Gilla
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
Ja vi är ju ibte experter utan vi kan ju bara lita på vad anticimex säger. Mamma är dock jätteallergisk mot mögel så det är vi helt säkra på att det inte är. Vi har torrbollar i varrenda rum alltid och fuktmätarna visar inte på fukt. Men det luktar aom fukt och jag vill tro att det har satt sig i möbler och allt för det tog nån månad innan vi reagerade på ventilationen. Värst är det på dom prylar som är av skinn. Tyvärr barnvagnen och vissa kläder då. Okej om ozon är giftigt hoppar vi definitivt det då vi har ett spädbarn här hemma. Ja vi upplever att det är bättre ett par dagar när vi eldat doftljus. Men tror verkligen det sitter i typ allt. Det har blivit mycket bättre så det är kanske dom du säget att man får vädra, städa, tvätta och kämpa på då. Nu känns det liksom inte lika mycket i huset men enstaka saker luktar. Tack så jättemycket för ditt svar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag gissa på att det satt sig i ytskikten, golv,väggar & tak. Tvätta allt rent och måla sedan om det fortfarande luktar. Ni bör se över hela husets ventiler och ventilation om ni inte redan gjort det, tex ha fläktar i badrum/tvättstuga på kontinuerlig drift.
Hej, vet du med vad man kan tvätta rent väggar med? Vanligt rengöringsmedel eller nått särskilt?
 
Vanligt Yes eller annat fettlösande diskmedel utblandat i varmvatten, samt gärna en kapsyl T-röd i för att slippa ränder på glas och liknande, brukar göra susen. Jag har på senare tid börjat använda en liten ångtvätt med lite Yes i vattnet, och det blir väldigt rent (särskilt fönstren!)
 
ricebridge ricebridge skrev:
Vanligt Yes eller annat fettlösande diskmedel utblandat i varmvatten, samt gärna en kapsyl T-röd i för att slippa ränder på glas och liknande, brukar göra susen. Jag har på senare tid börjat använda en liten ångtvätt med lite Yes i vattnet, och det blir väldigt rent (särskilt fönstren!)
Okej då ska jag prova det. Tack för hjälpen
 
Sandraj90 Sandraj90 skrev:
Okej då ska jag prova det. Tack för hjälpen
Gammal tråd men fick ni ordning på problemet? alltid spännande att höra lösningar på sådana här problem.
 
Alebaleportocale
Jag undrar samma!
 
Jag skulle rekommendera att ta in en ozonrengörare, då ni kan ha haft dofter som satt sig den tiden huset "stått"...

Sen kolla efter ett tag att ingen doft återkommer.
 
  • Gilla
attefall
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.