A
Vi la om vårt tak i somras och med detta bytte vi all isolering. Jag tror att jag kommer behöva lägga lite mer isolering i bjälklaget till nockvinden dock då jag tkr temperaturen här är högre än vad den borde vara, ca 6 grader varmare än utomhus. En typisk natt är temperaturen ca:

Ute: 2-3 gr
Nock: 9 gr
Syd kattvind: 6 gr
Norr kattvind: 4 gr

Vad tror ni? Taket är sadeltak och isoleringen som är bytt är den mellan råspont och pannor samt bjälklag mot nockvinden, isolering i väggar är den gamla så kattvindens temperaturer kan inte vara påverkat av takbytet... Hade gärna sett att temperaturen går ner ett par grader iaf för känns som man eldar för kråkorna lite väl mkt nu...

Isoleringen är (Tror jag) 140mm men den har plattats till när jag krupit runt och inspekterat vinden...
Funderar nu på att lägga 195mm skivor som komplettering...
 
  • Isoleringsmaterial i ett husvindsutrymme med synliga takbjälkar och komprimerad isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det jag egentligen/mest undrar ifall någon annan mätt sina temperaturer och om de diffar i samma storleksordning :)
 
Det är egentligen bara bra att det håller sig sex-sju grader över utetemperaturen så slipper du få några fuktproblem där.
Klart att du eldar lite för kråkorna nu men eftersom det är så liten yta tak det handlar om (det verkar vara bara drygt en meter brett) så kommer du troligtvis inte att sänka uppvärmningskostnaderna märkbart fast du isolerar mera.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
A
Stämmer bra att de är ca 1 meter brett, men 18 meter långt hus så nog borde de bli lite energibesparing.. Men visst som du säger så hjälper det till att torka ut vinden, de va helt svart av svartmögel förut innan vi la ny råspont (och då var de minst dubbelt så mkt isolering).. Kanske avvaktar till efter vintern att ändra något så får man jämföra elräkningen i fjol o den som kommer nu istället...
 
Kent85 skrev:
Det jag egentligen/mest undrar ifall någon annan mätt sina temperaturer och om de diffar i samma storleksordning :)
Jag har avläst temperaturen under några veckor och för mig skiljer det 3 grader mellan utetemperaturen och temperaturen på kallvinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.