..måste man tydligen ha enligt Kommunen.

Vad behöver jag för att montera en godkänd konsol här:

Vattenmätare monterad på rör med två äldre ventiler och en träregel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Det ska vara en speciel konsol för montering av vattenmätare enligt regelboken , bara att gilla läget , ser ut så här och olika fabrikat , finns nog på varuhusen
 
  • Konsol för montering av vattenmätare med genomskinlig mittsektion och mässingsanslutningar.
L Liteavvarje skrev:
Det ska vara en speciel konsol för montering av vattenmätare enligt regelboken , bara att gilla läget , ser ut så här och olika fabrikat , finns nog på varuhusen
Jo det förstår jag, hade inte tänkt fulmontera mot väggen, men är det en standard eller är konsolerna flexibla att passa till alla mätare?
 
L
Alla vattenmätare är standard och alla konsoler är detsamma , samt utan avstängningsventiler som även dom är din egendom och du måste köpa .det enda du ska tänka på är inkopplingen , dina slangar kommer rakt in från sidan och inte underifrån , så det gäller att köpa rätt , koppling rakt eller med vinkel underifrån
Såg lite mer , du har en kran där , ska du ha den kvar så är det lite mera rörjobb än bara bara sätta upp en konsol , klarar du det inte så prata med en röris han vrider ihop det på ett bra sätt , kanske byta den gamla kranen samtidigt
 
L Liteavvarje skrev:
Alla vattenmätare är standard och alla konsoler är detsamma , samt utan avstängningsventiler som även dom är din egendom och du måste köpa .det enda du ska tänka på är inkopplingen , dina slangar kommer rakt in från sidan och inte underifrån , så det gäller att köpa rätt , koppling rakt eller med vinkel underifrån
Såg lite mer , du har en kran där , ska du ha den kvar så är det lite mera rörjobb än bara bara sätta upp en konsol , klarar du det inte så prata med en röris han vrider ihop det på ett bra sätt , kanske byta den gamla kranen samtidigt
Det är ju inkommande så då måste det stängas av ute i gatan. Antar att bara Kommunen får göra det eller?

Det är kanske lika bra att byta de gamla avstängningsventilerna? De är ju från -68..
 
L
Om du tar in en röris så fixar han det med kommunen om avstängning eller han har tillstånd att stänga själv , men det brukar röris inte vilja göra , om ventilen i mark går sönder , så är det den som vridit på den som får stå för kostnaderna , mycket jobb att gräva upp om det blir så .
Dina gamla ventiler , om dom inte byts kommer dom att börja läcka och kanske kärva , är normalt med den typen , så byt och tänk om du vill ha tappkran på samma plats
 
L Liteavvarje skrev:
Såg lite mer , du har en kran där , ska du ha den kvar så är det lite mera rörjobb än bara bara sätta upp en konsol ,
Den där extrakranen är guld värd den dagen du får ett problem eller måste stänga vattnet för byt av någon rörinstallation i huset.
Då kan man stänga nästa kran och ändå tillgång till vatten. Jag har kopplat ett utvändigt vattenuttag på denna punkten. Om jag stänger efterföljande kran kan jag ändå få kaffevatten, t.o.m. spola på toaletten med en spann eller trädgårdsslangen.
Det borde finnas som standard i alla installationer.
 
  • Gilla
jorlin och 3 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Då kan man stänga nästa kran och ändå tillgång till vatten. Jag har kopplat ett utvändigt vattenuttag på denna punkten. Om jag stänger efterföljande kran kan jag ändå få kaffevatten
Då tycker jag att det är enklare att hämta en dunk vatten hos grannen.
 
L Leif i Skåne skrev:
Den där extrakranen är guld värd den dagen du får ett problem eller måste stänga vattnet för byt av någon rörinstallation i huset.
Då kan man stänga nästa kran och ändå tillgång till vatten. Jag har kopplat ett utvändigt vattenuttag på denna punkten. Om jag stänger efterföljande kran kan jag ändå få kaffevatten, t.o.m. spola på toaletten med en spann eller trädgårdsslangen.
Det borde finnas som standard i alla installationer.
Mycket smart tänkt, det ska jag anamma när vi drar in kommunalt vatten här! Grannar i all ära, men det är inte alltid de är hemma eller vakna om man har strul med vattnet....
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Alla vattenmätare är standard och alla konsoler är detsamma
Nja, riktigt så är det inte.
Längden på mätarna kan variera. 190 och 220 är nog de vanligaste för vanliga hushåll.

Konsolerna finns både i fasta längder (typiskt 110-300 mm) och variabla modeller. De senare är antagligen att föredra. Finns t.ex hos Rinkaby: https://www.rinkabyror.se/artikel/vattenmatarkonsol/
 
L
mexitegel mexitegel skrev:
Nja, riktigt så är det inte.
Längden på mätarna kan variera. 190 och 220 är nog de vanligaste för vanliga hushåll.

Konsolerna finns både i fasta längder (typiskt 110-300 mm) och variabla modeller. De senare är antagligen att föredra. Finns t.ex hos Rinkaby: [länk]
OK jag ger mig
 
Tänkte att kranen mest var till för att tömma systemet men det är ju helt klart en tanke att kunna tjuva vatten där vid avstängning inomhus. Det är dock ingen golvbrunn där..
 
Det är kanske lika bra att byta avstängningsventilerna. Antar att de har en begränsad livslängd gällande täthet m.m.
 
L
F folkeorg skrev:
Det är kanske lika bra att byta avstängningsventilerna. Antar att de har en begränsad livslängd gällande täthet m.m.
Byt alltihop så har du minimerat bekymmer långt fram i tiden
 
L Liteavvarje skrev:
Byt alltihop så har du minimerat bekymmer långt fram i tiden
Det får nog bli så. Det är ju fram -68. Ska hålla lite koll på hantvärkarna (sic!) så de inte utelämnar kranen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.