1) Det saknas plats för förvaring i båda badrummen. Var hade ni tänkt att ställa skötbord för er eller eventuellt nästa familj?

2) Vart hade ni tänkt att hänga tvätt?

3) Som andra påpekat. Det stora sovrummet har ingen vettig plats för klädförvaring/skrivbord/ eller extrasäng för ett litet barn.

4) Utrymmet till öster, bakom garaget, vad ska ni ha eller göra där? Känns som onödig dödyta.
 
Oj va mycket bra tankar ni har. Har suttit och knåpat för det jag gillade minst var barnrum mot altan. Slänger upp en bild på ändringen .
 
  • Planritning av ett hus med ändringar, inklusive sovrum, badrum, kök, vardagsrum och teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det verkar vara en bättre lösning när det gäller barnsovrummen.
Fundera på om den där lilla väggen bakom den nedre soffan i allrummet behövs, en soffa behöver ju inte stå mot en vägg och utan vägg blir det ett betydligt luftigare rum. Kanske ha en dörr mot allrummet, längs den den streckade linjen, för att slippa höra ljudliga barn och tevespelet i köket
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Väggen och dess längd är inte huggen i sten :) eftersom vi bygger lösvirke så tänker jag mig att vi kan bestämma lite längre fram. Kanske vill man ha avskärmat eller inte olika perioder i livet

Dessutom blir kontoret aka gitarr rummet mer ostört och kan användas till barnsovrum eller walk in closet olika perioder.

Hur stor måste en bastu vara? Badkar är främst till småbarn. Jag själv föredrar att duscha. Tänkte om man kan bygga om i framtiden

Vad är en OK bredd för badrum med allt samlat på ena sidan? Hur mycket yta framför toa/handfat/dusch?

Förslag för att sovrummet i mitten ska slippa störas från båda syskonens oljud?
 
BirgitS
slazt slazt skrev:
Vad är en OK bredd för badrum med allt samlat på ena sidan? Hur mycket yta framför toa/handfat/dusch?
Tillgänglighetskraven anger 170 cm som minsta avstånd räknat från väggen där toaletten eller handfatet är placerat och till motsatt vägg: http://infobank.nacka.se/Handlingar...er_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf

slazt slazt skrev:
Förslag för att sovrummet i mitten ska slippa störas från båda syskonens oljud?
Man brukar försöka utnyttja garderoberna som ljuddämpare, samt förstås se till att väggarna i sig är välisolerade.
 
Jag tycker att det är skönt att kunna lägga sig ner i bastun, så jag tycker att den bör vara åtminstone 1,8 meter vid övre laven. Då får man även plats med några familjemedlemmar eller vänner (om man väljer att sitta) . Men en bastu kan vara väldigt liten, plats för en person att sitta och ett aggregat räcker.
 
Åh va bra, då håller vi oss inom kraven

Garderober borde ju hjälpa en del :)

Men det låter ju toppen, utrymmet vi har är 1800x1400 för badkar/bastu så då verkar det ändå finnas möjlighet till det.
 
Bästa sättet att hindra ljud mellan sovrum är att ha KLK eller garderober emellan som ljuddämpare. Det har du inte plats med. Alternativet blir då att bygga lite tjockare väggar som är isolerade.
 
Jag har 3m brett så en 60cm garderob ska nog få plats :) KLK blir nog svårare
 
Jag tror tyvärr att hela sovrumsdelen kommer bli ganska mörk.

Den enda naturliga ljus som nu finns i allrummet är ett smalt fönster.
Inget ljus alls i korridoren mellan hall och allrum.
Fortfarande en gång utan ljus i stora sovrummet, kan man inte flytta kontoret till nedanför sovrummet?
Planritning av sovrum och kontor med storleksangivelser, utan fönsterindikationer för naturligt ljus.
Det ser ut att vara väldigt små soffor du ritat in i allrummet, prova att rita in en "vanlig" soffa.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Aah det kommer bli mörkt men det är ändå sovrumsdelen, får planera in lampor bra. Kommer inte riktigt runt problemet, har försökt men då är det andra delar som blir sämre.

Gillar tanken att flytta kontoret, får kolla av med sambon. Tack :)

Sofforna symboliserar främst att det är ett allrum, troligen blir det lekrum, gym eller dator/tv-spels rum
 
Prova ändå att rita in det du vill ha, spontant ser det litet ut, ~2.5m.

Svår avvägning, har inte själv hittat någon bra lösning.
När man tassar runt i natten är det rätt skönt att där är lite naturligt ljus.
 
slazt slazt skrev:
Jag har 3m brett så en 60cm garderob ska nog få plats :) KLK blir nog svårare
Förslaget från 13th Marine om att lägga arbetsrummet nedanför sovrummet tycker jag är bra, det tar bort en korridor och gör arbetsrummet större och sovrummet bättre möblerbart.

Hos min bror har de mellan de två barnrummen en grund KLK (ca 80 cm djup), den går alltså hela vägen mellan de två rummen, delad på mitten och med en dörr åt vardera hållet. Motsvarande här skulle ge en KLK i vardera rummet, samt en mot allrummet, kanske kan du då ta bort det extremt ljusstjälande förrådet på 3 kvm längst upp i hallen.

Nästa idé, som eventuellt kräver att sovrumsdelen görs lite djupare:
Badkarsdelen av badrummet tas bort, den delen infogas i första sovrummet, som får dörren längst ner på långväggen. Första sovrummet blir något smalare (pga de två KLK) och längre. Man vill kanske vara noggrann med att de tre rummen är lika stora, men exakt samma form borde inte vara jätteviktigt.
I mitt exempel har jag också gjort badrummet lite bredare för att få plats med badkar och de två andra sovrummen har fått bli något kortare, men då har jag inte flyttat några ytterväggar.
Planritning som visar möblering av sovrum, arbetsrum och badrum med KLK, samt förslag på att ta bort en korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ser ut att bli riktigt små sovrum dock.

Ser förresten ut att vara 80-sängar som man ritat in, tänker att man nog gärna vill ha plats till en iaf 120säng om inte 140 senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.