Hej!

Har en gammal vedspis, Näfveqvarn 107 som inte använts på många år, men som jag tänkte fixa iordning. Inspekterade den idag, och hittade inga sprickor, vad jag kunde se i alla fall. Vid en av plattorna uppe hade det lossnat en liten flaga, men verkar inte vara hål igenom i alla fall..
Däremot är ju leran på ugnstaket borta, och ett av brännjärnen hade spruckit.
Frågan är, man kan inte få ut brännjärnen utan att ta bort hällen och dela på spisen, eller?
hade ju varit smidigt annars om det gick, så slapp jag flytta den tunga pjäsen.
Så här ser den ut:
IMG_1452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej. Det verkar som du redan har fått ut ett järn, på bild 4? Det järn som ligger mot ugnen kallas brännjärn och det som ligger mot ytterväggen är ett cisternjärn. Båda järnen går att byta ut utan att ta isär spisen. Jag bytte mitt cisternjärn förra vintern och jag tyckte det var krångligt att sätta dit det, men till slut fick jag till det. Cisternjärnet köpte jag på vedspis.se. Lera till ugntaket kan man köpa i stan på nästan vilken butik som helst. Jag köpte mitt på en butik som säljer kaminer.
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Hej! Jo, precis ett järn har jag fått ut, cisternjärnet då. Det var sprucket, så lättare att få ut det.
Får testa och ta ut brännjärnet också. Det verkar helt iofs, men kanske läge att byta det ändå?
Sen har man lera mellan brännjärn och ugn på sidan också va? Och på ugnstaket. men, inte på cisternsidan?
 
Är det helt så skulle jag låta det sitta kvar. Ja, på min spis hade någon kletat lera mellan ugnen och brännjärnet så brännjärnet satt fast märkte jag när jag la dit mer lera på ugnstaket, men jag är inte säker på om det ska vara så. Jag tycker att själva brännjärnet borde räcka som skydd mot värme för ugnen?
På cisternsidan var det ingen lera alls på min ugn och jag har inte satt dit någon. För att få dit cisternjärnet sen var jag tvungen att ta bort bakre järnet och det var det som gjorde det så svårt att få ihop det sen. (dvs järnet längst in i elstaden som sitter mellan cisternjärn och brännjärn.)

Jag har en annan vedspis som saknar cisternjärn och brännjärn för det har väl gått sönder så någon har kletat lera på cistern-sidan istället som skydd vilket inte har fungerat alls, så hela spisens har spruckit på yttersidan vid eldstaden så då är det bara att kasera hela spisen.
 
Redigerat:
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
@aleklint
Jag tror (är ganska säker) på att du bara ska ha lera på ungstaket. Det är en speciell lera med järnfilspån i.
Bränn & cisternjärnet ska se till så att lågorna aldrig går direkt mot ugnsvägg resp. sidovägg, utan det ska cirkulera luft bakom dem.
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Det brukar vara lera även under brännjärnet. Man kan köpa specialleran i byggnadsvårssbutiker eller från närbutiken son säljer vedspisar och liknande.
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Tack för svar! Återkommer när jag börjat med den. :)
 
Hej, lånar tråden lite.

Hur gör man med leran, finns det någon instruktion för hur man utför detta, ovanpå själva ugnstaket?
 
S spaxx skrev:
Hej, lånar tråden lite.

Hur gör man med leran, finns det någon instruktion för hur man utför detta, ovanpå själva ugnstaket?
Jag har gjort det dels med för ändamålet avsedd lera och dels med eldfast bruk. Leran levererades som ett pulver och en påse järnspån. Dessa blandas med vatten och läggs uppe på ugnstaket. Jag har fått lära mig att det endast skall vara lera på ugnen och inte bakom brännjärn och cisternjärn. Det finns luftkanaler för sekundärluft till förbränningen bakom järnen. Dessa fungerar inte om de täcks med lera. Vänta sedan tillräckligt länge innan du eldar i spisen. Jag hade för bråttom en gång varvid den nylagda ugnsleran exploderade.
 
  • Gilla
Jarl Tollefsen och 1 till
  • Laddar…
Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.