Någon som har tips på hur man bäst böjer plywood?

Jag behöver böja 12 mm plywood till 1250 mm radie (dvs 2500 diameter). Den kommer att skruvas fast i "formen", så det är inte jätteviktigt att den håller formen, det viktiga är att den inte spricker.

Kan jag bara "vålda" den till rätt form, eller behöver den blötläggas först? Böja tvärs eller längs fibrerna i ytskiktet?
 
L
Plywood kanske inte är bra den är rätt stel och går nog inte att att böja riktigt bra .
Vad ska du gjuta ? Hur mycket betong kommer att fyllas på ca ? Behöver du en slät yta ?
 
Det finns ju spårade skivor att göra formar av.
 
Jag ska inte gjuta, jag menade formen som jag ska böja plywooden efter.
 
L
Fick för mig att du skulle gjuta , plywood när man böjer det så kan den spräcka upp och bli flisig i ytan , vet inte vad du ska göra men masonit är följsammare
 
Mitt förslag är att köpa plywood 3mm vilket går att böja, sedan limma ihop så du kommer upp i önskad tjocklek
 
Hur bred ska plywooden vara? Konvex eller konkav form på den sidan som ska vara synlig? Kommer man att se plywoodens skikt (både ändarna men också toppsida) i slutlig konstruktion?
 
Om baksidan av skivan blir dold så kanske du kan spåra ur den eller köpa färdigt spårad skiva. Annars så är det ju en ganska stor radie du ska ha så 3mm skivor som Nimhed skriver fungerar säkert. Troligtvis går det med två stycken 6mm till och med.
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Hur bred ska plywooden vara? Konvex eller konkav form på den sidan som ska vara synlig? Kommer man att se plywoodens skikt (både ändarna men också toppsida) i slutlig konstruktion?
600 mm bred. Konvex utsida, men kommer att kläs med dyna. Ingen sida kommer att synas.

Jag vill helst köra vanlig 12 mm plywood, dels för att man ska kunna sitta på den, dels för att det är vad jag kan köpa utan att behöva köra tiotals mil. Däremot så kan jag ånga den om det behövs.

Bara för att visualisera hur mycket böj det är, så på 1400 mm längd så är det ungefär 200 mm högt i mitten. Nu har jag inte gjort det förr, men det känns rimligt.
 
Om du har hyfsat tajt mellan tvärribborna borde 2st 6mm mdf funka, det är väl en standard som finns på de flesta normala byggvaruhus.

Det kan kanske gå med 12mm plywood också, kostar ju inte så mycket att prova.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.