Det beror helt på vad du menar med "köldbryggor". Det blir alltid köldbryggor när man bygger. Sedan kan de vara större eller mindre, fler eller färre, men det går inte att undvika helt.
 
Sm00th Sm00th skrev:
När är en köldbrygga dolt fel?
:thinking:
När är kåken byggd?
Är byggåret 2016 ska man kunna förvänta sig att det inte finns några märkbara köldbryggor eller draghål.
Är byggåret 1947, 1916 eller 1837 eller liknande så fanns inte ens ordet "köldbrygga" i ordlistan.
 
tommib
Nyckelordet här är väl just märkbara. Om TS går runt med sin nya fina värmekamera och hittar saker som inte syns/känns så är det rätt långsökt. Som både du och andra påpekar så är byggnadsåret väldigt relevant men jag tror att en lite lätt ihopsjunken isolering knappast kommer ge så mycket, även om det mot förmodan skulle klassas som ett dolt fel.

Jag tycker att TS har fel inställning till det hela, om inte frågan endast är av akademisk natur.
 
Sm00th
Fotografen Fotografen skrev:
När är kåken byggd?
Är byggåret 2016 ska man kunna förvänta sig att det inte finns några märkbara köldbryggor eller draghål.
Är byggåret 1947, 1916 eller 1837 eller liknande så fanns inte ens ordet "köldbrygga" i ordlistan.
1999
 
Sm00th
tommib tommib skrev:
Nyckelordet här är väl just märkbara. Om TS går runt med sin nya fina värmekamera och hittar saker som inte syns/känns så är det rätt långsökt. Som både du och andra påpekar så är byggnadsåret väldigt relevant men jag tror att en lite lätt ihopsjunken isolering knappast kommer ge så mycket, även om det mot förmodan skulle klassas som ett dolt fel.

Jag tycker att TS har fel inställning till det hela, om inte frågan endast är av akademisk natur.
Flesta köldbryggor har jag känt med handen och åtgärdat såsom avsaknad av kallrasskydd, p-profil i dörrar o fönster och vissa hörn som har viss förhöjd fuktkvot men inget anmärkningsvärt.
 
Det låter inte som köldbryggor.
 
Låter snarare som glipor som orsakar drag.
 
S
Sm00th Sm00th skrev:
Hej igen,

Tack för snabba svar. Köpte hus i somras. Nu när det blivit kallare så har jag gått runt med värmekamera och hittat flera köldbryggor. Dock tror jag inte det är något allvarligt ännu men jag tycker dessa frågor är intressanta.
Kan du inte lägga din tid på något vettigare än att ta reda på när någon annan är skyldig att lägga pengar på huset du äger?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Sm00th
S SueCia skrev:
Kan du inte lägga din tid på något vettigare än att ta reda på när någon annan är skyldig att lägga pengar på huset du äger?
Det var säljaren som hänvisade mig till deras dolda fel försäkring eftersom det är mögel på ett ställe som de inte viste om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.