Appendix Appendix skrev:
I sthlm har folk i snitt 500% belåning i relation till hushållets bruttoinkomst.
Källa på det?
 
nikasp
Kollade med en mäklare angående ett hus på vår gata. Vi är inte på väg att flytta men jag brukar alltid hålla fingret i luften i närområdet om man skulle få för sig något (som större hus eller liknande). Såhär skriver hon och jag är böjd att hålla med (har sålt tre bostadsrätter i Stockholm och varit med på en fjärde när vi sålde sambons vid husköpet).

"Ja, marknaden är skakig just nu och det påverkar priserna negativt. Det är inget som har hänt på marknaden utan det är snarare media som skapar oro hos spekulanterna.

Det finns många som vill flytta och köpa nytt men som inte vågar då de tror att priserna kommer sjunka ytterligare.

Vi har haft en del besökare och har intressenter på huset men de har startat med ett underbud nu. Vi får jobba oss upp mot rätt nivå och processerna tar oftast längre tid nu.
Men ska man köpa hus och tex sälja en lägenhet (alltså köpa något dyrare) så är det rätt läge nu. Det är oftast bra att växla upp i nedförsbackarna."
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
nikasp
Jag är inte helt säker på det. Ska man köpa ett dyrare boende just nu och inte redan har gjort det så kan man ju rentav göra en bra affär just nu. Men det blir säkert segare processer.

Appendix Appendix skrev:
Absolut. Och en anledning till att det inte bara blir guld och gröna skogar för den som vill köpa. För rörligheten kommer på kort sikt minska kraftigt nu.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag är inte helt säker på det. Ska man köpa ett dyrare boende just nu och inte redan har gjort det så kan man ju rentav göra en bra affär just nu. Men det blir säkert segare processer.
Ja, det går väldigt långsamt just nu. Säljarnas och köparnas prisförväntningar ligger långt ifrån varandra och det tar tid för marknaden att sätta en ny nivå där alla kan samsas. Ett problem för de som säljer villor är att många köpare kommer från lägenheter, och om de inte lyckas sälja sina lägenheter så kan de inte heller köpa. Samma sak gäller f ö motsatt situation - vi har visat vår lägenhet för många villaägare, men det finns en osäkerhet om huruvida de lyckas sälja sina hus och därför vågar de inte lägga några bud.
 
Många som är beroende av att priserna ökar (banker, mäklare, fastighetsbolag) vill gärna säga att det bara är media.

Faktum är att folk har börjat inse att räntorna kan gå upp och då blir det dyrt.
Att ränteavdragen kanke inte är eviga
Att amorteringskraven kan skärpas.
Att det byggs nytt som kommer ut på marknaden.

Detta är hårda fakta som faktiskt kan skapa en riktig oro.

Men Mäklare som nu måste jobba och ringa och jaga intressenter kanske tycker att det är tråkigt jämfört med när pengarna rullade in. Jag hade insyn i Bjurfors på 1991-92 och då var det många mäklare som hade förhandlat bort garantilönen (för att få högre procent på arvodet) ich de hade inte sparat något alls. Tror ni de pratade om en krasch eller att det var "onödig oro"? ;)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Många som är beroende av att priserna ökar (banker, mäklare, fastighetsbolag) vill gärna säga att det bara är media.

Faktum är att folk har börjat inse att räntorna kan gå upp och då blir det dyrt.
Att ränteavdragen kanke inte är eviga
Att amorteringskraven kan skärpas.
Att det byggs nytt som kommer ut på marknaden.

Detta är hårda fakta som faktiskt kan skapa en riktig oro.

Men Mäklare som nu måste jobba och ringa och jaga intressenter kanske tycker att det är tråkigt jämfört med när pengarna rullade in. Jag hade insyn i Bjurfors på 1991-92 och då var det många mäklare som hade förhandlat bort garantilönen (för att få högre procent på arvodet) ich de hade inte sparat något alls. Tror ni de pratade om en krasch eller att det var "onödig oro"? ;)
På måndag 13/11 tas beslut hos FI om amorteringskravet ska skärpas fr o m 1/3 2018. Jag tror att detta beslut kommer påverka marknaden en hel del, inte minst på de orter där belåningsgraden redan är hög.

Om förslaget går igenom så kommer säkert många vilja göra affär innan 1/3. Om det inte går igenom skulle det kunna ha en stabiliserande effekt på marknaden.

Ett krav på 1% extra amortering kostar hushållen 800 kr extra per lånad miljon. I Stockholm, där många sitter med lån på 3-6 miljoner så svider det en del. Det tråkiga med det nya amorteringskravet är att det skapar ännu större inlåsningseffekter på en redan trög marknad. Och inte minst gör det ännu svårare för unga som inte är inne på marknaden.
 
J jocke31 skrev:
På måndag 13/11 tas beslut hos FI om amorteringskravet ska skärpas fr o m 1/3 2018. Jag tror att detta beslut kommer påverka marknaden en hel del, inte minst på de orter där belåningsgraden redan är hög.

Om förslaget går igenom så kommer säkert många vilja göra affär innan 1/3. Om det inte går igenom skulle det kunna ha en stabiliserande effekt på marknaden.

Ett krav på 1% extra amortering kostar hushållen 800 kr extra per lånad miljon. I Stockholm, där många sitter med lån på 3-6 miljoner så svider det en del. Det tråkiga med det nya amorteringskravet är att det skapar ännu större inlåsningseffekter på en redan trög marknad. Och inte minst gör det ännu svårare för unga som inte är inne på marknaden.

Jag tror det är det här så många missar.
Det blir en inlåsningseffekt. Både av att folkt inte har råd köpa och åka på amorteringen. Dels att priserna går ner och förlustaversionen gör att folk kommer sitta kvar.

Jag ser bara nackdelar med ett boprisfall. Visst är det galna priser men det är bättre för ekonomin att priserna ligger kvar på +-0 i ett tag istället.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.