(y)
 
  • Gilla
Tania S
  • Laddar…
tommib
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Tycker du skall ta dit en elektriker.

Läs tex. Sid 32 i denna
[länk]

Är inte lampan dubbelisolerad dvs nytillverkad CE märkt och märkt med två fyrkanter inuti varandra men utan gul/grön kabel får den inte kopplas in utan jordat uttag.
Och du har inte jordat uttag idag.

Skall du byta till jordat i taket måste alla i samma rum från golv till tak bytas till jordade. Och gör man ingrepp i centralen måste JFB monteras av elektriker.
Nej, det är fel. En klass 1 apparat (skyddsjordad) får anslutas i ett klass 0 uttag (ojordad, rund) som bara får finnas i en isolerad miljö. Eftersom TS berättar att alla uttag är ojordade är miljön förhoppningsvis fortfarande isolerad.

Så sammanfattningsvis går det utmärkt att sätta dit ett jordat sladdställ på lampan och plugga i takuttaget. Det är helt korrekt.

Det är inte heller säkert att det behöver installeras en JFB bara för att man ändrar i centralen. Det är dock ingen dum idé och något som bör stå på listan om man av någon annan anledning tar hem en elektriker. Uttagen behöver inte jordas för att en sådan ska fungera.
 
  • Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
tommib
Demmpa Demmpa skrev:
Nja
Läs på om dom olika klasserna, 0, 1 & 2!
I klass 0-uttag får alla tre klassernas kontakter/apparater anslutas.

[länk]

[länk]

[länk] fl 3-1 Kapslingsklasser och materielklasser.pdf
Nja säger jag också. Jag håller med useless och tycker att det är mest rätt att sätta en jordad anslutningssladd på lampan. Om man sätter dit den ojordade går det visserligen bra nu men när lampan flyttas till ett jordat uttag blir det helfel. Jordad sladd fungerar bra i båda fallen. Nyckelordet är "mest" här.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det enda rätta är att montera en jordad stickpropp på denna lampa eftersom den är avsedd att skyddsjordas.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svaren, nu hänger lampan där den ska och lyser bra, lite för bra när man vill ha mysigt.
Nästa fråga, kan jag sätta en dimmer där jag trycker av och på lampan. Nu vet ni ju redan hur min el ser ut i vardagsrummet så passar på att fortsätta här :)
Vilken dimmer ska jag köpa?
 
Släck lampan å tänd ljus istället :)
 
Det såg ut som att sockeln i tacket var lite skadad, men det kanske bara var bilden.
 
A Andy78 skrev:
Det såg ut som att sockeln i tacket var lite skadad, men det kanske bara var bilden.
Det var för jag hade tagit bort kroken för att kunna se vilka trådar som fanns under
 
Nja, vi vet hur elen ser ut i kontakten i taket. Många dimmrar kräver nolla, och det är inte säkert att det är framdraget till strömbrytaren. Sen finns det olika dimmrar som är lämpliga till olika ljuskällor, har du led, halogen eller lågenergilampor som du vill styra?
(formellt sett måste en elektriker göra ett sånt här byte)
 
Jag har Led, 4 st 40w och 4st 25w
Kan man på något sätt se om det är en nolla framdraget till strömbrytaren?
 
Var hittar du så starka lampor?
 
Tända glödlampor med dekorativa spiralformade filament, den främre med klar glaskupa och 40w märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick med dem när jag köpte lampan, står på sockeln 40w
 
Det där är glödtråd. Då stämmer det nog med 40W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.