Finns det något utespa som det enkelt går att tömma helt och hållet på vatten?

Alla jag tittat på är tänkta att ha vatten i året runt med värme på. Annars fryser saker sönder.

På dessa är det väldigt besvärligt att få ut allt vatten, måste öppna luckor och åla in under för att tömma pumparna, använda tryckluft för att blåsa ur slangsystemet.

Jag behöver tömma ut allt på hösten.
 
L
Har inte sett någon med den funktionen , men många som frusit sönder ,
Det är för mycket rör hit och dit , upp och ner i dom , omöjligt att få ut allt vatten utan att nästan
plocka ner dom i atomer
 
Ja det är vad jag också upplever. Vatten rinner ju endast nedåt av sig självt, och det skulle ju gå att bygga ett utespa med en rördragning där alla rör ligger i lite fall till flera dräneringsventiler.

Pumparna skulle kunna vara vända utåt mot en lucka och med dräneringspluggen utåt med en avrinning under.

Men som de är byggda med slangar kors och tvärs utan fall och ibland uppåt så funkar det inte.

Verkar som att dessa utespa är konstruerade för länder utan minusgrader.

Jag tänkte ha den på en Ö med off grid elsystem vilket innebär att jag har el tillgängligt maj-augusti.

Vad gör jag, köper en rostfritt plåtbalja och bygger själv?
 
L
Vad är off grid , egen produktion
Kanske du kan kontakta tillverkare i sverige och fråga om dom har någon balja utan en massa hål i , då kan du göra vad vill
 
Off grid kan både betyda en livsstil utanför samhället eller att man är utan elnätsanslutning.

Det senare gäller för mig, jag tillverkar el med solceller som fylls på i en batteribank. Därifrån hämtas el till en inverter som skapar 230 volt växelström.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi har ett Nordic hottub från Folkpool och den har en antappningsslang med kulventil i botten av maskinrummet. Den sitter direkt kopplad till själva rörsystemet och borde tömma tillräckligt. Modellen heter warrior XL
 
SpaDealers påstår sig ha, ett helisolerat spabad med enkel och säker tömning!
 
F frawer skrev:
Vi har ett Nordic hottub från Folkpool och den har en antappningsslang med kulventil i botten av maskinrummet. Den sitter direkt kopplad till själva rörsystemet och borde tömma tillräckligt. Modellen heter warrior XL
Den tömmer inte allt.
Ligger bla kvar i pumpar som kan frysa.
 
J johanmarsta skrev:
Den tömmer inte allt.
Ligger bla kvar i pumpar som kan frysa.
Möjligt. Jag skruvade bort den delen som sitter mot pumpen och tömde där med men det var inte mycket som kom när jag tömde vi slangen först
 
Vi kör med dränkpump för att tömma vår Beachcomber balja, brukar dock bli ett par liter som vi skopar ur innan tvätt.
 
Varför tömma??

Vi håller 40º C hela vintern! Vi kör med fjärrvärme.

Uppvärmd rund badtunna utomhus omgiven av snö med två glas på kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Leif i Skåne skrev:
Varför tömma??
Vi håller 40º C hela vintern! Vi kör med fjärrvärme.
"Jag tänkte ha den på en Ö med off grid elsystem vilket innebär att jag har el tillgängligt maj-augusti."
 
Vedeldad badtunna känns vettigare i det här läget? Då funkar den ju på vintern också...
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.