Hej,
Ja då var det dags för nästa vansinniga projekt, gräva ur torpargrund del 2.
Denna gången håller jag på att gräva ur en del av huset som är byggd under detta sekelskiftet.
Väggarna består av lecablock i storleken 30x19x59cm.
Dessa vilar på ett gjutet fundament som är cirka 90-100x20cm.

Jag har grävt ur torpargrunden från max 1m takhöjd till 2.1m och ska ta bort ytterligare 0.5m.
Ska fylla upp med minst 10-15cm makadam och 5-10cm xps, överst blir 10cm armerad betong.
Slutgiltig takhöjd blir cirka 2.3m vilket känns skapligt för att vara källare.

Rummet är 6x4m stort och innebär mellan 36-46 kubikmeter utgrävd massa beroende på hur väggarnas slutgiltiga konstruktion kommer att se ut. Oavsett så är tanken att väggarna kommer att bli i gjuten, armerad, betong såvida där inte är någon som har ett betydligt bättre förslag.

Nu till dilemmat, plattan som lecablocken vilar på går cirka 30cm innanför och utanför lecablocken.
Jag är osäker på vilket som är det rimligaste alternativet till att gjuta de nya väggarna.
För att ge en överskådlig bild av mina idéer har jag gjort bilder i det fantastiska verktyget MS Paint.
Bild 1 och 2 är hur det såg ut från början och hur det ser ut nu. Alt. 1-4 är förslag för nya väggar.
Schematisk bild av en torpargrund med måttangivelser för lecablock och underliggande betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk ritning som visar sektion av utgrävd torpargrund med lecablock ovanpå betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MS Paint-diagram över grund för renoveringsprojekt med lecablock ovanpå betongfundament och ny gjutning markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk MS Paint-bild som visar en väggkonstruktion med lecablock, förslag på ny gjutning (ALT. 2), och befintlig betong på jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration i MS Paint av en grävd husgrund med måttangivelser för lecablock och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MS Paint-diagram över torpargrundsutgrävning med befintliga lecablock och förslag på ny betongkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 1: Går snabbast då man kan gjuta flera meter vägg per omgång.
Alternativ 2: Ger mer utrymme i källaren och går ändå hyfsat snabbt att utföra.
Alternativ 3: Blir jobbigare då enbart korta sträckor kan grävas ut och gjutas åt gången.
Alternativ 4: Ett väldigt stort jobb men som ger möjlighet till att fuktspärra väggen på utsidan. Det medför även att den nya betongen kanske kan hällas i utifrån med hjälp av skottkärra istället för att bära ner den i 20L hinkar.


När det kommer till alternativ 2-4 så vill jag gärna ha råd om hur ni hade gjort för att plocka bort den överflödiga betongen. Jag undviker helst att använda min bilningshammare då jag inte vill ha för mycket vibrationer.
Tankarna flyger just nu mellan att antingen hyra en 40cm diamantkap eller att borra väldigt många hål längs med väggen och sen "försiktigt" knacka bort kanten med huggmejsel och slägghammare.

Jag tar tacksamt emot alla tankar, råd och förslag.
Dock så behöver ni inte informera mig om att det är en dum idé att gräva ur torpargrunden, det känner jag redan till och det är inte heller min första utgrävning. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
L
Alt 1 Ska den nya golvbetongen ansluta till betongklacken eller kommer nya lägre
 
L Liteavvarje skrev:
Alt 1 Ska den nya golvbetongen ansluta till betongklacken eller kommer nya lägre
Ursäkta de tvetydiga bilderna.
Underdelen på den befintliga klacken sitter cirka 80cm över den nuvarande utgrävda golvnivån.
Förutom de ytterligare 50cm som ska grävas ut så är tanken att låta den nya klacken ligga 10-20cm djupare än makadamet.
Alltså kommer gjutningen av den nya väggen att bli 130cm och klacken ytterligare 10-20cm.
 
L
Förstår klart att du vill ha bort den kanten för att komma ner på den nivå som önskas
Finns det fast underlag där du tänker dig att gjuta ner som stöd , mest för att det inte ska ev sjunka undan , det du gräver i är kanske bra fast , då kan du nog fortsätt att gräva ,
tänk bara på att det inte rinner undan för mycket fyllning under foten ,
Om det är möjligt ska du spara en kant på sockeln så att du kan borra hål med ca 20 cm emellan och sätta järn .
Du får se vad du kan göra , men när du gjuter för stöd av foten , sätt järn 12 mm ner till det nya golvet och gjut in dom där , så får du ett bra stöd för foton
Det kommer inte att röra sig , nu har jag ritat rakt ned , men går även att sätta snett , bara en skiss på vad som kan göras , sen hur du kan få ihop det är en annan sak
PS hur går med dräneringen , du är under sockeln gentemot utsidan ska du lägga något under golvet ?
 
  • Schematisk skiss av ett byggprojekt som visar ny gjutning och golvläggning vid en befintlig betongstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jag hade ju gärna fått bort kanten men jag är osäker på hur. Risken blir att det blir ett h-lvetetes jobb att få bort den. Det blir omöjligt att få bort hela sockeln så det ska inte vara några problem att spara yta till att sätta järn.
Än så länge är underlaget stabilt men vi får se om en vecka när jag har orkat gräva bort den resterande halva metern.
Tanken var att gjuta väggarna först och betonggolvet sen men det är nog fullt möjligt att låta järnen sticka ut ifrån väggarna och låta dom ansluta till det nya golvet.
Har sett folk här på forumet som föreslår att man ska ha en spalt med isolering mellan vägg och golv men jag minns inte om det var på grund av risken för spänningar, sprickor, köldbryggor eller lite av varje. Men behövs det verkligen?

Vad gäller dräneringen så känner jag mig osäker. Det kommer att läggas 50mm dränageslang 20-30cm under makadamen i golvet och som leds ut till befintligt dränage i trädgården.
Jag känner att jag egentligen även skulle vilja lägga dränageslang på utsidan av den nygjutna väggen. Funderade även på om man skulle satt isolering alternativt någon form av plast eller asfaltmatta innan man gjuter?
 
L
Det med isolering mot muren är jag osäker på , men att armera upp så du har riktig kontakt med golvgjutning är bra , då får du en riktig hållhake på grundmuren som fasthålles av golvet ,
det är normalt att ankra upp , allrahelst som du kommer ner under sockeln och en del av fotfästet kommer bort
Du behöver inte gjuta allt på en gång , bara så att järnen sticker ut ca 30 cm och najas ihop med golvarmeringen när det blir dax
Att lägga drän under golvet är bra , försök att få en drän utmed väggarna som går in mot centrum och ut ,
Den sida som är högst , troligtvis bakkant på källaren , lägger du drän som en stjärna mot halva källaren , dränen går att skarva med vanliga rörmuffar och rörsprång , rak +45 grader
Upptäcker du att det finns vatten där så kan du gå ut till halva och skarva på med hela rör ut eller till samlingspunkt strax innan ut , så det går ut direkt utan att rinna under golvet
Jag har så på torpet , det kom massor av grundvatten genom berget in , det var inte sprängt ordentligt , berget 10 cm från grundmur utsida
Snustorrt och inga fuktrosor på golvet
 
Nu är det äntligen avgjort hur utgrävning och gjutning ska genomföras.
Än så länge är cirka 45ton utgrävt för hand och uppburet i 20L hinkar.

Det blivande golvet är dränerat invändigt, 50cm innaför längs med väggarna med 50mm rör.
Runt rören är det lagt makadam samt fiberduk utanpå detta. Innan makadam lades på leran, under det blivande golvet, rullade vi ut fibermatta med 10-20cm överlapp.
Tanken var att lägga rören in emot mitten på rummet men farsan tyckte att det var överkurs så det skippade vi.
Om det är görbart kommer vi att låta armeringsjärn sticka ut från väggarna som sedan najas i golvets armering innan gjutning. Det som gör oss osäkra att problemet med att få järnen till att sticka ut genom gjutformarna.

För att inte tappa yta i rummet så gjuts de nya väggarna 50-100mm innanför de befintliga väggarna. För att detta skulle vara görbart har jag varit tvungen att få bort den befintliga sulan. Då denna sula har varit upp till nästan 400mm tjock så har det inte gått att skära med kapskiva. Istället har jag borrat med 20mm slagborr med cirka 30mm mellanrum, alltså ungefär 35 borrhål per meter vägg. Därefter knackas betongen loss, inget som rekommenderas men det verkar till att fungera,

Hela utrymmmet under kecablocken grävs ut och gjuts om i bredder om 55-60cm i stöten.
Under denna vägg gjuts en sula på 15-20cm i tjocklek som går 20cm längre in i rummet än den nygjutna väggen. Detta medför dels att väggens vikt tas upp av en större markyta och dels att man har ett bra underlag att sätta gjutformen på.
För att slippa utvändigt grävningsarbete grävs ytterligare 10cm in under väggen och tanken med detta är att sätta 10cm isodrän-skivor på plats plus diffusionsspärr innan väggen gjuts.
Under skivorna läggs ett dräneringsrör, anledningen till att detta inte läggs djupare än den nya sulan är på grund av att husets övriga dränage inte ligger djupare och jag är inte sugen på att göra ett nytt.

Varje gjutning blir ungefär 160x55-60x35cm, alltså 620-670kg betong.
Totalt blir det 16ton betong för ytterväggarna, 3ton för innerväggen och knappt 5ton för golvet.
Allting kommer att blandas på plats i frifallsblandare.
Jag fick ett bra pris på kvalitetsbetong från mitt lokala byggvaruhus men det var kanske inte helt oväntat när man beställer 400st 25kg säckar åt gången. :)

Bilder kommer på hela spektaklet men jag väntar ett tag tills jag har ordentligt med bildmaterial...


Sektionsskiss av husgrund med noteringar för gammal och nygjuten betong, isolering och dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Så, nu har nya problem uppenbarat sig igen men varför skulle någonting gå lätt?

Efter att ha grävt ur hela rummet har vi nu börjat att gräva under väggarna samt att borra/bila bort den gamla utstickande delen av grundsulan till väggarna.

Tanken är att göra allt arbete inifrån den nya källaren. Jag kommer inte till att först gjuta väggen och sen stå och gräva utifrån för att dränera och isolera.

Väggen kommer att byggas upp inifrån den nya källaren enligt följande:
* Lägga dränagerör
* Sätta filtmatta
* Fästa Isodrän
* Fästa armeringsmatta
* Gjuta bottenplatta
* Gjuta vägg

Tanken var att göra såsom på skissen i föregående inlägg men efter att ha plockat bort kanten ser vi att det var allt utom massiv betong. Man har passat på att dumpa sina gamla tegelstenar i gjutningen...
Delvis borttagen grundsula med exponerade tegelstenar och hålrum vid en grävd ut källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta har medfört att där är en hel del hålrum och i en hel del av dessa hittas fukt.

Med tanke på de nya omständigheterna är kanske följande alternativ det enda rätta?
Skiss av källarrum med markerade lager för isolering, dränering och betong i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I så fall, kan man skippa de 100mm cellplast och istället förlänga Isodrän-plattan enda upp till den existerande cellplasten på ytterväggen?

Hur hade ni andra gjort om ni var i min situation, hade ni bilat bort den utstickande delen av sulan även på utsidan för att försäkra er om att ingen fukt och kyla ska kunna tränga in i den nygrävda källaren?

Hade det inte varit ett sådant otroligt tungt och omständigt jobb så hade jag nog slängt mig över det direkt men med tanke på att det kommer kräva uppskattningsvis 40timmars extra arbete så känner jag mig smått tveksam.
 
Hur har det gått? Blev det något grävande under 2018? Ni är en stor inspirationskälla(re) ;)
 
Klaugust Klaugust skrev:
Hur har det gått? Blev det något grävande under 2018? Ni är en stor inspirationskälla(re) ;)
Kul att höra. :)
Jodå har det blivit en hel del grävande.
Har läst här på forumet att om man inte har bilder på det som har gjorts så har det aldrig hänt så vi har tagit väldigt mycket bilder under arbetets gång. Jag ska sätta mig ner nu i veckan och sammanställa en bra bildserie att lägga upp här i tråden.

Vi hade även en kraftig motgång, som kunde ha slutat i en ren katastrof, som jag ska försöka summera så att andra i en liknande sits slipper att råka ut för samma elände som oss.
 
Vilken cliffhanger...
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Vilken cliffhanger! Skönt att ni tog er igenom den utan de katastrofala följderna! Jag ser mycket fram emot er statusuppdatering (med bilder!).
 
Nu vill jag absolut inte stressa er så att nya motgångar riskerar att inträffa, men nu får du sluta hålla mig (oss?) på halster! ;)

Du behöver inte göra ett mastodontinlägg, men beskriv åtminstone vad som hänt. Ni verkar vara väldigt noggranna och försiktiga så att man skulle kunna tro att processen skulle vara bergssäker (men dryg)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.