Hej!

Ska verkställa en liten köksö närmsta tiden. Kommer att behöva lite djupare täcksidor i ek, än vad Ikea har att erbjuda. Hittade 13 mm ekfanerad mdf på Calexicowood som jag kommer köpa.

Jag har aldrig haft med något dylikt att göra tidigare och tänkte höra med er om det är något särskilt jag ska tänka på när jag jobbar med skivan och kantbanden (som stryks på med strykjärn..).
Själva kapningen tänker jag göra med ts 55:an plus splitterskyddet.
Något som är bra att veta innan jag skrider till verket?
 
Ett tips för att slippa ett fult snitt är att först skära med tex en vass mattkniv där snittet skall vara.
Med kantband läser jag sådana förlimmade på rulle, köp hellre en tunnare list i massiv ek som limmas. Den blir ett snyggare avslut och du får en kant som tål mer om ngt skulle bumpa i...
Bra regel vid kap med sänksåg/cirkelsåg: finsidan ner
 
Redigerat:
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Finns väldigt mycket att säga om detta. Är det något speciellt du funderar över? Ett bra tips i allmänhet är att tillverka en provbit först, då märker du vad som funkar.
 
Hej!

Nej det var nog inget specifikt jag undrade. Bara att ibland gör man enkla misstag när man tar sig för något nytt. Mest sånt jag försöker undvika. Vill helst inte "lära mig av mina misstag" den här gången, eftersom jag inte har några marginaler på materialet att tala om. Det jag ska såga ut ryms nätt och jämnt på en skiva.
Själva uppgiften består av att såga upp 6 st rektangulära bitar i olika storlek, och få på kantbanden. Och sen skruva eller limma på plats. Till hjälp finns en ts 55 som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.