Plast??
Har aldrig hört talas om att utomhuslasyr innehåller plast.
 
Så vad gjordes inne? Installerades badrum med dusch, kök etc? Hur ordnades ventilationen i så fall?
 

Bästa svaret

Som jag förstod ts så har härbret monterats ned och flyttats från annan plats 1977? Det är klart att det är havet som har orsakat det om rötan finns på den sida som vänder emot sjön. Har själv en gammal stockstuga vid havet och har sätt hur utsatt sidan som vänder mot sjön är.

Hade det handlat om några stockar så hade man kunnat byta ut dom, nu verkar det genomgående ruttet i knutarna hela vägen upp. Det enda som kan rädda det är väl rimligen att täcka in de utsatta knutarna med brädslå?
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Å 17, det missade jag ser jag nu :oops:. Det i sig är ju en besvärlig miljö, men mest oroväckande är den mineralull i knuten som jag tyckte mig se i tidigare bilder. Att det blir blött är en sak, men om det är mineralull så torkar set inte ur och då går rötan fort.
 
F Finndjävel skrev:
Som jag förstod ts så har härbret monterats ned och flyttats från annan plats 1977? Det är klart att det är havet som har orsakat det om rötan finns på den sida som vänder emot sjön. Har själv en gammal stockstuga vid havet och har sätt hur utsatt sidan som vänder mot sjön är.

Hade det handlat om några stockar så hade man kunnat byta ut dom, nu verkar det genomgående ruttet i knutarna hela vägen upp. Det enda som kan rädda det är väl rimligen att täcka in de utsatta knutarna med brädslå?
Håller med dig helt å hållet. Tack.
 
Vad har innebär göra iordning inuti, satte ni ngn isolering? Vad drevades det med?

Bor själv i ett hus 40m från havet, byggt tidigt 1700, delvis bulor och delvis fack-verk. Man får akta sig för plast och felaktig isolering, då går det snabbt.
 
När stockarna lades på varann så isolerade vi emellan varje varv med remsor av stenull och utvändigt i hörnen med linoljelin. Har aldrig funnits dusch, etc. Ingen plast inblandad någonstans. Härbärget har fungerat som sommarhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.