Hej!

Har precis satt igång med att platsbygga en bokhylla i sovrummet där jag var tvungen att riva garderoben för att få plats med en takkupa på andra sidan väggen, men det är en annan historia.

Jag bygger alltihop av 19 mm MDF och planerar att göra hyllplanen ca 500 mm breda (djup ca 385 mm pga rådande förutsättningar = rivningsspåren efter den gamla garderoben som ska döljas).

Är detta ok mått utan att riskera nedböjning av böcker och annan tyngre last? Eller ska man gå ner i bredd?

Vad tror finsnickarna här?
 
  • Vägg i sovrum med påbörjade grunder till platsbyggd bokhylla och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
500 mm, MDF och böcker TROR jag kommer att krokna.
Skaffa trähyllplan från valfri bygglada (inkl Biltema), det ska väl ändå målas.

Protte
 
Böcker är mycket tyngre än man tror. Jag skulle inte ha en fri spännvidd om 500mm till en bokhylla i MDF, och förmodligen inte heller i massivt trä.
Men sätt upp en lagom tjock list i bakkant utefter hela väggen, som hyllan vilar på i hela sin längd. Då kan du teoretiskt göra hyllan hur lång som helst. Den listen tänker man inte på sen.
 
  • Gilla
Fretor0930
  • Laddar…
Jag matade in dina mått i http://www.woodbin.com/calcs/sagulator/ och angav 30 kg per hylla. Nedböjningen blev då 0.9 mm. Jag skulle påstå att det är ok. Jag har själv goda erfarenheter av hyllplan i MDF. Om du monterar hyllplanen fast i bägge ändar istället för att bara lägga dem på hyllbärare blir nedböjningen 0.18 mm.

Enligt http://www.constructor.no/Global/Co...eksinredning_TeknData-Constructor-Sverige.pdf väger en hyllmeter böcker 40 kg. Så de 30 kg på 500 mm jag matade in i Sagulator är i överkant.

Kör på, säger jag!

Skärmbild av Sagulators gränssnitt med beräkning av hyllplanets nedböjning med specifika mått och belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
S.edlund och 4 till
  • Laddar…
Tack för mycket bra svar av er. Materialet är redan köpt, så mdf blir det.
Tipset med en list i bakkant var inte dumt, tror jag kör på det just in case...

Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska fästa hyllplanen ännu. Tanken är att först montera de stående bitarna och sen när de är på plats markera för hyllplanen och sätta upp dem.

Har ni några bra tips på lämplig infästningsmetod? Vill helst inte ha synliga hyllbärare.
 
Att skruva in i kanten på MDF är mycket vanskligt, tom Timell fick ge sig.

Protte
 
Alltgår Alltgår skrev:
Tack för mycket bra svar av er. Materialet är redan köpt, så mdf blir det.
Tipset med en list i bakkant var inte dumt, tror jag kör på det just in case...

Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska fästa hyllplanen ännu. Tanken är att först montera de stående bitarna och sen när de är på plats markera för hyllplanen och sätta upp dem.

Har ni några bra tips på lämplig infästningsmetod? Vill helst inte ha synliga hyllbärare.
Ska det vara flyttbara hyllor eller fasta? Är det fasta hyllor kan du köra notspår med samma bredd som hyllplanets tjocklek, om flyttbara så använd klassiska trådhyllbärare. Fräs ett stoppat notspår i sidorna på hyllplanen med en liten skivfräs och skjut på. Går ju att använda även om inte hyllorna ska vara flyttbara.

http://www.theofils.se/produkt/Hyllbarare-1105---yttermatt--22654.aspx
 
Har tyvärr ingen fräs. Helt sjukt jag vet, har varit nära att skaffa ett antal gånger men så är det.
Kan man tänka sig att göra hyllplanen pyttelite för breda, klämma dit dem med lim och sen förborra, försänka och spackla över lite spik?
 
Träplugg.
 
Använd bärande lister runt om, skruva ovanifrån, spacklaomåla. Skruva INTE rakt in i kanten, då skivar sig MDF:en om du inte borrar, och smular sig om du gör det.
Hur du fäster listerna beror på din vägg.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Grundmålat. Blev bärande lister runt om, som ni ser. Inte nobelpriset på detta väl men duger i sovrummet och som första "möbel " projekt. Man hade kunnat dra in de bärande listerna en liten bit på djupet kanske, och även hyllplanen en 5mm. Då hade det kanske blivit lite nättare, och ett enklare montage också. Hyllplanen satte jag i Kiiltofix.
 
  • Hörnhyllan i vit grundmålning med bärande lister, placerad i ett sovrum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
GreenYoda och 6 till
  • Laddar…
Vaddå inte Nobelpris. Det var ju hur snyggt som helst! (y)
 
  • Gilla
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.