Hej, alla. Jag har ett 200 år gammalt härbre som vi 1977 gjorde i ordning till ett sommarboende. Härbret står ca 100 meter från havet. För ett par år sedan började det sjunka ner och bli lite snett och vint så jag höjde det och isolerade markenta? , så nu står det bra. I år märkte jag att knutarna började bli dåliga så jag började peta lite grann och upptäckte då att alla knutar var rutten i skarvarna mellan knut och vägg. Det blev så stora hål att jag såg rakt in i stugan. Kollade även inifrån och problemet var lika illa där. Hur ska jag göra för att få nån ordning på detta? Kan man använda fogskum och sen måla på det? Och hur gör jag invändigt för att få det snyggt? Min tanke har varit att brädslå både in och utvändigt men då tar man bort charmen med ett timmerhus. Ruttna timmerknutar med stora hål i ett gammalt härbre, synlig skada invändigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ruttna timmerknutar och sprickor i en vägg av ett gammalt timmerhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min första tanke är vad som gjordes 1977? Om huset då hade stått i 160 år och var i OK skick låter det lite oroväckande att knutarna sedan har ruttnat upp fullständigt på 40 år.
 
L
Har det blåst regnvatten på knutarna så går det in i skarvarna och blir lite elakt mot stockarna .
är det ända upp till taket så läcker det i hörnen , kanske takfoten och gaveluthänget på taket är
omgjort efter en takomläggning , för korta .
Åtgärd svårt att säga , kan kanske klara sig om dom inte ruttnat för mycket , så bärning inte har
gått ur
Att ha fogskum kanske inte är bra , möjlighet till att rädda det som räddas kan är att försöka få till fuskknutar som är täta mot vattenpåslag
 
När vi köpte härbret 1977 så hade det stått på en åker och fungerat som foderlada så en orsak till att det börjat ruttna är väl närheten till havet, blåst och regn som piskar mot söderväggen. En tanke som jag haft är att förlänga tak utskjutet på gaveln mot havet och att det kanske skyddar lite. Att göra nya knutar är nog svårt då rötan går in så pass långt in mot väggen. Rödmålad timmerbyggnad med vitmålad utsida och träveranda, omgiven av gräsmatta och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat härbre med vitknutade hörn står nära vatten, person lutar sig mot veranda, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kelly Jamieson
  • Laddar…
L
En sådan byggnadsteknisk del ligger lite utanför mig , så det kan jag inte svara på .
Men att förlänga språnget kanske inte hjälper helt , det som förefaller mig som viktigt är hur bärningen i knutarnas fogar som håller ihop huset är . kanske måste förstärkas på något sätt
Det jag tänkte på var om det gick att få till något extra på utsidan knutarna , i stil med orginalet för att förhindra ytterligare vatteninträngning
Men det är nog bara någon med kännedom om timmerhus som kan avgöra
 
  • Gilla
rolle53
  • Laddar…
Tack för tipsen. Tror att man ändå kanske ska brädslå väggen/knutarna mot havet med liggande timmerliknande virke för att det ska likna originalet något sånär och behålla timmret som det är på övriga sidor eftersom dom är riktigt bra. Vansinne tycker säkert timmerälskare men vad annars göra.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
R rolle53 skrev:
Tack för tipsen. Tror att man ändå kanske ska brädslå väggen/knutarna mot havet med liggande timmerliknande virke för att det ska likna originalet något sånär och behålla timmret som det är på övriga sidor eftersom dom är riktigt bra. Vansinne tycker säkert timmerälskare men vad annars göra.
Hur är stockarna längre in från knutarna , fräscha kanske går att få till någon förstärkning den vägen , men du får se om det går på ett vettigt sätt , lite knepigt med knutkorset
 
Är det instoppat mineralullsisolering i knutarna, eller ser jag fel?
 
Min första tanke är att det har tätas eller drevats med ngt som håller fukten, plast, skum, mineralull?
Om stockarna är 200 årigt kärnvirke av den gamla skolan, så har du nog stock som är säkert 400 år gamla, de börjar inte bara rutna sådär utan anledning.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Precis, först måste orsaken till rötan utredas innan någon åtgärd görs. Annars är det risk att det förvärras, nuvarande skador är ju tyvärr inte helt triviala att åtgärda om.

Ombyggnadsåret -77 är också lite illavarslande då man på 70-talet började använda en mängd nya produkter som i efterhand har visat sig vara dåliga val. Framförallt började man isolera mer vilket förändrade husens egenskaper med röta och mögel som följd. Ofta var det kanske inte fel på produkterna i sig, men man hade ännu inte skaffat sig kunskapen om hur de skulle användas för att inte skapa framtida problem.
 
  • Gilla
rolle53
  • Laddar…
R rolle53 skrev:
Hej, alla. Jag har ett 200 år gammalt härbre som vi 1977 gjorde i ordning till ett sommarboende. Härbret står ca 100 meter från havet. För ett par år sedan började det sjunka ner och bli lite snett och vint så jag höjde det och isolerade markenta? , så nu står det bra. I år märkte jag att knutarna började bli dåliga så jag började peta lite grann och upptäckte då att alla knutar var rutten i skarvarna mellan knut och vägg. Det blev så stora hål att jag såg rakt in i stugan. Kollade även inifrån och problemet var lika illa där. Hur ska jag göra för att få nån ordning på detta? Kan man använda fogskum och sen måla på det? Och hur gör jag invändigt för att få det snyggt? Min tanke har varit att brädslå både in och utvändigt men då tar man bort charmen med ett timmerhus.[bild] [bild]
Kan det vara så att härbret började vintervärmas 1977? Hörnen är det kallaste stället av väggarna och det kan ha resulterat i fuktutfällning där. Fukt som vandrar inifrån och ut.
 
  • Gilla
rolle53
  • Laddar…
Hej Gunnar, tack för ditt svar.
Alldeles riktigt, vi började bo där ungefär då. Men vi bodde där bara på sommrarna. Kan ju vara så att det står ouppvärmt över vintern och på sommrarna så behöver man knappt nån värme på men med havet så nära som 100 meter så blir det ju hög luftfuktighet.
 
Jag tror inte närheten till havet är orsaken, isåfall skulle det varit ruttet redan 1977 när det gjordes i ordning. Kan du berätta lite mer om vad som gjordes då?
 
Det gjordes inget mer än att vi satte upp det. Stockarna var uppmärkt så det gick bra att resa det. Taket lades på och jag jobbade vidare invändigt. Året därpå lasyr målades härbret. Det var inte ruttet när vi satte upp det utan det är de sista åren som något har hänt.
 
Lasyr med plast i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.