Tänkte fråga lite om råd.

Jag vet att det rent ekonomiskt med dagens ränta (i alla fall upp till c a 2.30 %) lönar sig att istället ta extra lån på huset vi köpt och använda det till att betala av skatten på uppskovet. Men å andra sidan ökar vi belåningen på huset och minskar våra möjligheter att ta lån i framtiden på huset för att göra t ex större renoveringar. Vi ser gärna att vi där har en reservbuffert att ta ifrån ifall något stort oförutsett måste betalas eller fixas. Dessutom riskerar vi ju att tvingas på större amortering av banken med ännu hårdare amorteringskrav runt hörnet om belåningsgraden ökar.

Alltså är min slutsats att jag hellre är skyldig staten en klumpsumma i skatt varje år (0,05 % på uppskovsbeloppet) än att banken tar större stryptag nu när marknaden är på väg ned igen.

Vad tycker ni ? Tänker jag fel ?
 
L
En uppskjuten reavinst är en latent skatteskuld och kommer aldrig att avskrivas .
Den skatten skall betalas troligtvis vid nästa försäljning och kan då vara tillsammans flera
hundra tusen , så hat ni möjlighet att betala tycker jag ni ska göra det .
Med banken så kan det gå att fylla på utan extra amorteringskrav
Kommer säkert fler synpunkter på detta här
 
P
Betala vinsten direkt. Som du själv säger så är räntan dyr på den skulden och inte kan man göra avdrag för den heller.. Sen fanns det och kanske kommer finnas igen en maxgräns man skjuta fram per fastighet. Det är visst något undantag just nu. Och undrar om inte politikerna kommer ge sig på det där med uppskjutenskatt snart och avveckla det hela.

Se beloppet som ett separat lån och gör en avbetalningsplan och när det är klart så har du din buffert.
 
Det är korrekt att låneutrymmet minskar om du lånar upp för att betala skatten. Det kan i vissa fall vara värt att betala lite extra för att ha större låneutrymme. Ytterligare en aspekt är att idag är bankräntan låg, men om 5-10 år kan den vara betydligt högre och då kan uppskovet vara ett mer fördelaktigt "lån" än ett banklån.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Hittade en pedagogisk artikel på HusmanHagberg om detta (http://www.husmanhagberg.se/slopat-uppskovstak/) där jag fastnade för de två sista styckena som jag tycker överväger till att begära uppskov på all vinst:

"Finns det en tro att du i framtiden kommer att sälja din bostad med förlust, så kan det vara bra att kunna kvitta förlusten mot den uppskjutna vinsten.

Har du begärt uppskov och skjutit vinsten framför dig så kan du när som helst bestämma dig för att ta upp vinsten och skatta av den genom att betala skatten till Skatteverket."

Det ger maximal flexibilitet och som sagt marknaden är på väg ned just nu och man vill ju gärna ha så låga lån i förhållande till huset värde då som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.