P pwb skrev:
För Attefallshus gäller inte tillgängligheteskraven. Det var hela poängen med Attefallshus. De får inte heller byggas som solitärer utan enbart som komplement till befintligt hus.
Jo dom gäller för attefallshus
 
Går säkerligen, om du bygger ett älvsbyhus.
 
För att förtydliga, "Tillgänglighet, bostadsutformning, rumshöjd och driftutrymmen" gäller ej fritidshus, definitionen av fritidshus är inte storleksbaserat eller huruvida det tillhör en huvudbyggnad eller ej utan om det är avsett för icke permanentboende.

Attefallshus lär inte vara aktuellt i detta fall oavsett, och vilka regler som ska tillämpas för attefallshus (tex tillgänglighet) beror ju på vilken användning attefallshuset ska ha, tex fritidshus eller permanentbostad. Mer info finns på boverkets hemsida men känns inte aktuellt att utveckla det för TS.

Men om du ska gå by the book vilket du bör så blir ditt hus permanentboende och då gäller BBR fullt ut.

Men personligen tycker jag att det varken är svårt eller orimligt att uppfylla tillgänglighetskrav, lite svängrum vill man ju ha ändå i sitt hus, det påverkar inte storleken på huset så mycket.

Utformningen kan vara lite krångligare beroende på hur kinkig bygglovshandläggaren är, men mitt råd är ju kolla med din bygglovsavdelning hur dom tolkar BBR kring utformningen, du får förstås fråga på ett diplomatiskt sätt eller vad man ska säga :)

Läs mer under tidigare länkad bbr i avsnitt:
3:22 - Generellt är ju öppna planlösningar som är överallt i nyproduktion öppet för ifrågasättande vad gällande avskiljbarheten.
3:222
3:223
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag byggde 100% själv (inte riktigt, hade grävare några timmar för en typ 15-20' , en rörmokare en kvart för 1,5', två killar en halv dag för gjutningen 10' och en OVK-kontrollant en timme för ca 1'), men annars bara egen tid och lite från vänner och släktingar.

Jag har aldrig orkat sammanställa vad det gick på, men med lite koll på vad som försvann ifrån kontot för bygget så tror jag det klarade sig under 800'.
Det var faktiskt inkl tomt (100') anslutningar (VA 100' el 20' fiber 5') och bygglovsavgifter.

Det blev ett 100kvm hus med oinredd övervåning (typ 1 1/2 plan, men lite förhöjt väggliv).

Jag gnetade på och sparade maximalt där jag kunde, saker som begagnad frånluftsvärmepump för 6', begagnad trappa för 2', rabatterade fönster (lågsäsongsrabatt), ett några år gammalt kök (med alla vitvaror), billiga golv från byggmax och Bauhaus, samma med kakel osv.
Allt gjorde att materialkostnaden höll sig på runt halvmiljonen.

Detta var nu en 6-7 år sedan, så jag vet inte riktigt hur mycket materialpriser dragit iväg.
All respekt! Älskar sånt som detta. ”Man klarar det mesta själv. Tar bara lite längre tid”:)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nu blev det mycket på en gång haha...är en riktig färsking på det här då jag nyss börjat med planerna. Jag håller som sagt på att läsa runt och ta råd. Jag vill ju smälla upp huset på bara ett par månader...ta tjänstledigt/semester sen bara köra.
Kanske ska leta efter ett modul hus och satsa på att göra det invändiga själv.... Eller ger jag upp för lätt då?
 
Marcus.v Marcus.v skrev:
Nu blev det mycket på en gång haha...är en riktig färsking på det här då jag nyss börjat med planerna. Jag håller som sagt på att läsa runt och ta råd. Jag vill ju smälla upp huset på bara ett par månader...ta tjänstledigt/semester sen bara köra.
Kanske ska leta efter ett modul hus och satsa på att göra det invändiga själv.... Eller ger jag upp för lätt då?
Du får nog berätta lite mer om dig själv :)
 
  • Gilla
biggles34
  • Laddar…
Marcus.v Marcus.v skrev:
Nu blev det mycket på en gång haha...är en riktig färsking på det här då jag nyss börjat med planerna. Jag håller som sagt på att läsa runt och ta råd. Jag vill ju smälla upp huset på bara ett par månader...ta tjänstledigt/semester sen bara köra.
Kanske ska leta efter ett modul hus och satsa på att göra det invändiga själv.... Eller ger jag upp för lätt då?
Hur mycket kunskaper besitter du och dem som ska medverka? Jag tror en sådan sak kan vara avgörande i ett sådant här bygge.

Även om man köper in vissa bitar behöver man nästan själv veta hur allt ska hänga ihop för att inte få betala dyrt.
 
  • Gilla
biggles34 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker man bör ha i beredskap att de behjälpliga bekanta kanske inte har "möjlighet" att hjälpa till så mycket som man först trodde. Bygga är kul, så länge det inte är så bråttom ;) stress kan döda all sorts glädje
 
  • Gilla
Ymer och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Marcus.v Marcus.v skrev:
Jag vill ju smälla upp huset på bara ett par månader...ta tjänstledigt/semester sen bara köra.
Jag byggde heltid (drygt heltid, absolut drygt, många 12 och 14 timmarsdagar blev det, och även helgerna naturligtvis) i ca 5 månader i första svängen. Jag yrkesarbetade alltså inte samtidigt.
Sen stängde jag i princip igen bygget för vintern, då hade jag gått in i väggen, åtminstone kartongväggen. När jag lite då och då under vintern åkte för att bygga en dag klarade jag knappt av att ta mig för någonting. Stod bara och stirrade på väggarna och kunde liksom inte ens komma mig för att ens lyfta verktygen.

Till våren satte det igång igen, något motvilligt. Utbrändheten satt i och kvar, den tog nog egentligen 3-4 år att bli kvitt.
Men sen under senvåren och hela sommaren byggdes det också på heltid, men inte fullt lika vanvettigt mycket tid i veckan.
Och slutligen byggde jag ett år till i lägre hastighet, innan vi kunde flytta in i ett hus "som bara hade lite lister, foder och målning kvar".

Så kan det vara när man är "bara" händig, men inte egentligen vet hur det ska gå till.
Jag har nog lätt lagt bra över 2000 timmar på bygget.

Räkna med att det tar minst 10 timmar per kvadratmeter att bygga ett hus om du redan kan alla moment och jobbar lika snabbt som de som gör det i yrket.
Och måste du fundera och kolla upp mycket så blir det nog snabbt minst 20 timmar /kvm.

Så om du tar semester/tjänstledigt 2 månader och lägger 10 timmar om dagen 7 dagar i veckan, (= 600 timmar) så blir det kanske bara ett 30 kvm hus som du hinner med.
 
  • Gilla
busholle och 8 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Jag har aldrig gjort el eller VVS själv, då det kräver cerifiering. Våtrum kan du göra själv om du gör exakt som i instruktionerna och skickar in intyg inför slutbesiktning. Försäkringsbolagen accepterar det.
El är otillåtet ja, men VVS får man ju dra själv, på samma sätt som man får göra våtrum själv.
(Med andra ord, man får enligt lag, men försäkringsbolagen kan vara lite gnälliga)

..Även om alla gnidiga rörkrökare försöker utmåla det som att det är förbjudet för att dom ska kunna ta ut ockerpriser sedan.. (lysmaskarna har ju en fördel att dom faktiskt har lagen på sin sida när dom tar ut ockerpriser á la 700:- för ett vägguttag..)
 
Mikael_L
GlennB GlennB skrev:
när dom tar ut ockerpriser á la 700:- för ett vägguttag..
Passa dig för ironi i skriven form, det missförstås.

Men visst finns det märkliga överpriser hos en del aktörer, det finns ju någon enstaka som inte skäms för att försöka ta GNP för materialet, och då kan ett uttag, som denne köper för 70:- faktiskt bli nästan 300:- till kunden.
 
GlennB GlennB skrev:
El är otillåtet ja, men VVS får man ju dra själv, på samma sätt som man får göra våtrum själv.
(Med andra ord, man får enligt lag, men försäkringsbolagen kan vara lite gnälliga)

..Även om alla gnidiga rörkrökare försöker utmåla det som att det är förbjudet för att dom ska kunna ta ut ockerpriser sedan.. (lysmaskarna har ju en fördel att dom faktiskt har lagen på sin sida när dom tar ut ockerpriser á la 700:- för ett vägguttag..)
Helt korrekt att alla får dra VVS, vent mm själv. Men du måste ha någon som intygar att det är gjort enligt säker vatten och OVK/sotarintyg för att kommunen och KA skall bli nöjd. Samma med ex inkommande VA, här kräver Roslagsvatten provtryckningsintyg för att de skall släppa på vattnet.
 
R Robert-san01 skrev:
Helt korrekt att alla får dra VVS, vent mm själv. Men du måste ha någon som intygar att det är gjort enligt säker vatten och OVK/sotarintyg för att kommunen och KA skall bli nöjd. Samma med ex inkommande VA, här kräver Roslagsvatten provtryckningsintyg för att de skall släppa på vattnet.
Nog tusan kan man själv intyga att det är gjort enligt säkert vatten, min KA har inget emot det iaf på min tillbyggnad. OVK reps intyg från sotaren blir ju svårare. Behövs alltid OVK vid nybygge?
 
När jag sökte bygglov skrev jag i kontrollplanen att utförandet ska kontrolleras av mig själv (byggherrens egenkontroll). Jag har aldrig hört talas om att man måste få det intygat av någon annan. Det finns ju inte ens någon sådan auktorisation...


Våtrum
Kontroll avser: Rätt utförande av tätskikt
Kontroll mot: (BBR 6:533, motsvarande branschregler)
Kontrollinstans: E

Vatten , värme avlopp
Kontroll avser: Rätt utförande av rörinstallationer. Täthetskontroll genomförd.
Kontroll mot: (BBR 6:6, 6:7, motsvarande branschregler)
Kontrollinstans: E
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.