Hej Funkar denna kombination för taklampa? Eller behöver jag köpa en annan kontakt?

taket:
grön gul grå


Lampan blå grön/gul brun



Kontakt brun blå
 
  • Öppen takanslutning med gröna, gula och gråa ledningar redo för installation av lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampans kabelanslutning med blå, brun och grön/gul tråd kopplad till kontaktens terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kontakt för taklampa med avskalade brun och blå trådar på en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måste ju också vara ett jordat uttag i taket. Nu är det säkert ett med tre hål och krontändning.
 
Eftersom det är ojordat i taket så lär det även vara ojordade vägguttag, beroende på vad det är för rum så kan man använda utrustning som ”kräver” skyddsjord pga att det är metallhölje som skulle kunna bli stömförande vid fel, i uttag/rum som saknar skyddsjord.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok hur vet man om det är jordat i taket (3 trådar) dock är kontakterna i lägenheten i övrigt ojordade (förutom kök och badrum)
Kan jag köpa kontakten som hänvisades till här ovan oavsett?
Har haft lampa i taket innan men den kontakten va fast i lampsladden och verkar inte gå att ta bort eller dela på utan våld men den har fungerat utan problem.
 
Då är det två hål och en pigg.
 
I taket är det 3 hål, alltså ojordat om jag tolkar er rätt.
Vad behöver jag köpa för kontakt?
 
Den kontakten du har på bilden passar antagligen. Ska du bygga om uttaget måste man även dra fram skyddsjorden.
 
Eftersom lampan ska jordas så är det mest rätt att sätta dit den jordade kontakten Andy länkade till. Se till att koppla in den rätt bara.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok då köper jag den och kopplar in blå mot blå, gröngul mot gröngul och brun mot brun.

Och sen upp i den ojordade kontakten. 3 hål men två piggar på kontakten, bara att testa sig fram vilken som fungerar?
 
Jag skulle tro att den svarta är nolla och gul och grön tändtrådar. Så ett stift mot svart.
 
Det är bara att testa vilket/vilka av de tre möjliga positionerna som funkar. Jag antar att det är två lampknappar? I ett läge på proppen lyser det inte. I dom andra två tänds lampan med ena eller andra knappen.
 
Tania S Tania S skrev:
Ok då köper jag den och kopplar in blå mot blå, gröngul mot gröngul och brun mot brun.

Och sen upp i den ojordade kontakten. 3 hål men två piggar på kontakten, bara att testa sig fram vilken som fungerar?
Jo.
Bara för att förtydliga, gröngul jord ska inte kopplas någonstans i uttaget, bara gröngul i sladdstället mot gröngul i lampan.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jo.
Bara för att förtydliga, gröngul jord ska inte kopplas någonstans i uttaget, bara gröngul i sladdstället mot gröngul i lampan.
Exakt höll just på att skriva.
Koppla absolut INTE ihop gul eller grön med gul/grön. Gör du det blir det ström i metallhöljet på lampan.


Ta dit en elektriker.
 
Redigerat:
Ni gör mig snurrig:crysmile:
Taket, jag rör ingenting där, det är bara 3 hål i takets kontakt
Kontakten mellan lampan och taket, köper nya kontakten med 3 trådar
kopplar de 3 trådar mot samma färger mitt emot i lampans kontakt (bild2)
Trycker upp kontakten i takkontakten
ok?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.