Hej,

Köpte ett hus för snart två veckor sedan, fick två veckor på mig att besikta huset.

Under besiktningen förra veckan hittade man lite småsaker som jag inte brydde mig om. Man hade marknadfört huset som ett hus med 3-glas fönster, enligt besiktningen är det 2+1. Det var ett par ojordade utag som borde varit jordade

Enligt mig nått jag kan leva med. Huset hade 2 badrum från 2012-2013, båda var nya. Det visade sig att att ingen av dom är fackmannamässigt utförda.

Badrummen är nått som jag inte ignorerar, men jag försöker vara schyst och ge dom lite alternativ.

-Fixa våtrumsintyg, tänker att om det blir problem har bolaget som utfört renoveringen en ansvarsförsäkring. Det visade sig att bolaget som utfört jobbet har gjort det svart, men vill ge mig garanti(visade sig att bolaget inte har f-skatt sedel sedan 2013). För mig faller detta alternativ bort, antar att det är rimligt? Har fått en stark känsla att säljaren och företaget känner varandra.

-Säljaren tar på sig ansvaret, ifall det blir någon skada, då delar vi på kostnaden. Detta var nått som mäklaren avrådde från, säljaren vägrar.

-Dra ner på priset 100000-150000 tusen. Säljaren tycker att det är för mycket, dom vill gå ner 10000-20000 tusen.


Jag har morgondagen på mig att dra mig ur köpet.

Är jag orimlig? Hur hade ni gjort?
 
Jag tycker att dina krav är höga. Men jag har åandra sidan inte det huset. Det är du som avgör om du vill ha huset.
 
Du skriver att badrummen inte är "fakmanamässigt utförda".
Betyder detta att det inte finns kvitton och intyg eller finns det tydliga fel som visar att det är felgjort?
 
S
Okej, men vad sa besiktningsmannen? Fann han några fel med badrummen? Är det matta på golv och väggar? Kakel och klinker?
 
Enligt besiktningsmannen hade båda brunnarna felaktigt skuren manschett samt att rören från det gamla elementet gick genom golvet
 
Notera att båda badrummen är nya och båda har samma fel!
 
M mili_d skrev:
Notera att båda badrummen är nya och båda har samma fel!
Båda badrummen är inte nya när de är ifrån 2012-2013...

Kolla upp hur mycket mindre försäkringsbolagen ersätter för ett badrum som är 5år gammalt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att dina krav är höga. Men jag har åandra sidan inte det huset. Det är du som avgör om du vill ha huset.
Jag tänker såhär, när jag har budat så har jag utgått att badrummen är ~5 år gamla, jag förväntar mig att ett badrum håller i 15 år och man är försäkrad. I det skick dom är nu och att det skulle uppstå nått fel på dom så kan jag bli helt utan ersättning. Det skulle kunna bli så illa att man orsakar skador hos grannen(parhus) och blir utan ersättning.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Okej, men vad sa besiktningsmannen? Fann han några fel med badrummen? Är det matta på golv och väggar? Kakel och klinker?
Kakel och klinker
 
S
Att ett rör går genom ett golv i ett badrum händer ibland, även vid en renovering. Man försöker i den mån det går att dra om rör genom väggar, men det är inte alltid det går och det behöver inte vara ett fel.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Att ett rör går genom ett golv i ett badrum händer ibland, även vid en renovering. Man försöker i den mån det går att dra om rör genom väggar, men det är inte alltid det går och det behöver inte vara ett fel.
Så har jag också förstått det, men det måste dokumenteras + att dom inte hade byggt en klack runt rören.
 
Manschetter verkar vara standard att det slås ner på besiktningen. Hur såg de ut och vad säger firman om detta? Då regler och olika system ändrar sig ganska mycket känns det ibland som att detta är en standard fras för att man inte senare ska kunna klaga på besiktningen.
Sa han att "här kan det bli problem" eller "gör om snarast"?
Ev prisavdrag blir ju beroende av detta. Hur stort detta är kan du bara själv bedöma.
 
Jag hade dragit mig ur köpet och sett vad de gör.
Marknaden är definitivt köparnas just nu och de är nu skyldiga att informera om de felaktiga brunnarna om frågan kommer upp, det är ju känt.
Säljaren bör då inse att de rimligtvis lätt kan tappa de 100-150 tkr du vill ha som kompensation. Tror de tar smällen istället för att gå på näst bäste budgivare, men det är lite "chicken-race"......Har de köpt nytt så vill de knappast börja om på budgivningen.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Manschetter verkar vara standard att det slås ner på besiktningen. Hur såg de ut och vad säger firman om detta? Då regler och olika system ändrar sig ganska mycket känns det ibland som att detta är en standard fras för att man inte senare ska kunna klaga på besiktningen.
Sa han att "här kan det bli problem" eller "gör om snarast"?
Ev prisavdrag blir ju beroende av detta. Hur stort detta är kan du bara själv bedöma.
Det lät som att det förmodligen inte var någon fara.

Jag är som sagt kluven, huset är ganska fint, men samtidigt vill jag inte betala vilket pris som helst.
 
Vi renoverade för 7 år sedan. Det var en seriös firma. Elenentrören fenom golv rörde man inte. Nya vattenrör drogs genom golv. Ingen klack på något ställe. Det var visserligen med matta. Det låter inte som några allvarliga fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.