Hej.
Märkte idag att det var jäkligt mörkt runt huset så måste ha en snabb lösning. Jag har öppen takfot och hittade dessa https://www.bazaargadgets.com/se/10...-utomhus-led-fasadbelysning-lampa-dc-12v.html
Hur kopplar man sedan in dessa. Hade behövt ca 5 st på framsidan. Tanken är att senare till våren sen bygga stängd takfot med inbyggda spots som elektriken får koppla in. Så vill bara ha en snabb lösning. Hittade även dessa http://www.ecowood.se/sortiment/utebelysning/fasadbelysning-10-lampor men tror dom blir för tätt och sen vill jag ha mer åt kallvitt. Någon som har en snabb lösning?
 
Varflr behöver det vara ljust?
 
D Daniel 109 skrev:
Varflr behöver det vara ljust?
För att det just nu ser ut som ett spökhus mitt i ett bostadsområde
 
Jag har svårt för fasadbelysning. Tänder man i några fönster ser det inte ut som ett spökhus.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Du kopplar dem parallellt till en fet 12V trafo som du gömmer på något bra ställe. Fast inkoppling kommer troligen krävas ändå eftersom du troligen inte har en rimlig matningspunkt i takfoten.

Om du bara vill ha en snabb fix nu så skulle jag rekommendera dig att titta på 12/24V trädgårdsbelysning. Jag har ett gäng spottar från bolthi och ett gäng klotarmaturer från rusta. Allt kopplas med klenspänningskabel som du för tillfället kan lägga på gräsmattan. Det matas med en stickproppsansluten trafo och skymningsrelä finns till 12V-sidan. Det ger hyfsat med ljus och är lätt att sätta ut/ta bort.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har svårt för fasadbelysning. Tänder man i några fönster ser det inte ut som ett spökhus.
Saken hör till den att jag har bara två fönster på framsidan. Ett av dessa är en badrumsfönster :)
 
då jag inte vill ha lampor i fönstren så har jag gömt en ledslinga i slang som man har till jul monterad bakom vindskivorna
blir en läcker belysning runt huset
går dom sönder så är det inte hela världen o köpa nya på rean efter jul (vårkanten) då dessa oftast reas ut till bra pris
 
Myhran Myhran skrev:
då jag inte vill ha lampor i fönstren så har jag gömt en ledslinga i slang som man har till jul monterad bakom vindskivorna
blir en läcker belysning runt huset
går dom sönder så är det inte hela världen o köpa nya på rean efter jul (vårkanten) då dessa oftast reas ut till bra pris
Har du bild? Är lite tveksam till helbelysning istället för punktbelysning som det blir av spots.
 
oki
jag ville bara ha en jämn belysning som ram runt hela huset
och ledslingorna ger bara en svag dekorbelysning mot fasaden
och syns inte bakom vindskivorna om man inte ställer sig mot väggen villsäga
har inga bilder då jag monterat ned den delvis för utbyggnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.