Hejsan.kan det vara så att de fyllt ena halvan av källaren med grus 1.5 meter upp för att sänka taxering? Jag vill ha väck all sand för det är väldigt mycket yta som inte används liksom . Vänster sida på bilden är tvättstuga/pannrum . Höger sida är full med sand. Tror ni att där är betongplatta längst ner om man kollar ritningen? Berätta vad bör jag göra? Innan jag gör något jag kommer att ångra hehe
 
  • Handritad skiss av ett hus med måttangivelser, som visar en tvärsnittsplan av byggnad och källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Taxeringsvärdet har ingen större betydelse idag då fastighetsskatten är borta.
En del tänker att man får bara fuktproblem och fyller därför källare med grus. Vilket gör inte ett skit mot fukten men man ser det inte längre.
Källare är ytterst välkomna extraytor som man ska vara rädd om.
Är det en äldre ritning som du fotade här? Då finns ju chans att det är en platta längst ned. Om inte så gör du en.
Men gräv ut det först så ser du status.
 
L
Sätt spaden i och se om det är betong under som Thomas_Blekinge säger
I bland så har det varit ett svartbygge med källaren , kolla med byggnadslovet först , finns nog på kommunen
Vid koll av huset när det byggdes , kom dom på att det inte var OK med ståhöjd under
En som jag läste om hade gjort fint som tusan i en s,k undervåning men inget bygglov , fick fylla igen allt med massor , annars vite på 200Kkr
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Taxeringsvärdet har ingen större betydelse idag då fastighetsskatten är borta.
En del tänker att man får bara fuktproblem och fyller därför källare med grus. Vilket gör inte ett skit mot fukten men man ser det inte längre.
Källare är ytterst välkomna extraytor som man ska vara rädd om.
Är det en äldre ritning som du fotade här? Då finns ju chans att det är en platta längst ned. Om inte så gör du en.
Men gräv ut det först så ser du status.
Tack för snabbt enkelt bra svar! Har hört många även säga att grusen är där för att hålla stabilitet på huset . Men det har ju varit tomrum där innan grusen kom dit liksom och då har de ju klarat sig?
 
L Liteavvarje skrev:
Sätt spaden i och se om det är betong under som Thomas_Blekinge säger
I bland så har det varit ett svartbygge med källaren , kolla med byggnadslovet först , finns nog på kommunen
Vid koll av huset när det byggdes , kom dom på att det inte var OK med ståhöjd under
En som jag läste om hade gjort fint som tusan i en s,k undervåning men inget bygglov , fick fylla igen allt med massor , annars vite på 200Kkr
Japp jag ska undersöka det. Tack snälla :)
 
Du ser hela vänstra sidan används inte. Hur mycket yta som helst man hade kunnat använda liksom
 
  • Ritning av ett källarplan med oanvänt utrymme på vänster sida, indikeras med skraffering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F frandy21 skrev:
Du ser hela vänstra sidan används inte. Hur mycket yta som helst man hade kunnat använda liksom
Är det en orginalhandling vi ser?
 
N Nils82 skrev:
Är det en orginalhandling vi ser?
Detta är vad jag fick från komunen. Det står även att källarutrymmen fördjupas till 2,0 m mellan färdigt golv och tak.
 
L
Då är frågan , står det då att det gäller bara den del som inte är streckad , så har du bygglov på den delen , finns inget specifikt kan du gräva ut allting . du tolkar det från din sida
Men knepigt med streckningen kanske
 
L Liteavvarje skrev:
Då är frågan , står det då att det gäller bara den del som inte är streckad , så har du bygglov på den delen , finns inget specifikt kan du gräva ut allting . du tolkar det från din sida
Men knepigt med streckningen kanske
fick som svar att jag får gräva ut hur mycket jag vill utan bygglov. Me ska jag ändra om i konstruktionen så måste jag ha bygglov. Men frågan är om det ligger ett betong golv under all denna sand.
 
L
Överraskningarnas tid är inte ute än :D så du får se vad som kommer vid utgrävningen ,
inga vikingadelar va :confused:
 
Enligt ritning ser det ut som en fylld källardel vilket talar för att den går att gräva ur. Dock bör du vara uppmärksam på på marktryck kontra konstruktion så inte källarväggarna är kalvar in. Likaså vet man inte riktigt hur botten på murstocken reagera om man tömmer källaren på massorna. Den ser ju ut att stå i den fyllda delen, enligt ritning.

Gött att få mera utrymme utan att bygga ut (y)
 
N Nils82 skrev:
Enligt ritning ser det ut som en fylld källardel vilket talar för att den går att gräva ur. Dock bör du vara uppmärksam på på marktryck kontra konstruktion så inte källarväggarna är kalvar in. Likaså vet man inte riktigt hur botten på murstocken reagera om man tömmer källaren på massorna. Den ser ju ut att stå i den fyllda delen, enligt ritning.

Gött att få mera utrymme utan att bygga ut (y)
Enligt ritning verkar murstocken ha en egen bottenplatta. Sen går bröstväggen i linje med murstocken där inne i sandhögen och bakom bröstväggen kommer ju andra rummet
 
Såhär såg det ut allihopa. Så någon källare blir de inte.... suck :(
 
  • Betonggolv i dåligt skick, sprickor och en hink, vilket indikerar ett avbrutet källarprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.