Hej, jag har under hösten lagt ut ett Pool/altan arbete på en entreprenör som åtagit sig att utföra hela arbetet, från schaktning till bygge av pool och altan. Jag har varit väldigt tydlig från början med att vi vill att dom gör allt, eftersom vi verken har tid eller kunskap att gör något, vi vill helt enkelt ha en helt "nyckelfärdig" uteplats.

Jag har också flertalet tillfällen frågat ifall det tillkommer något eller om det är något vi inte tänkt på och varit tydlig med att vi verkligen vill ha en komplett produkt, jag har vid samtliga tillfällen fått svaret att allt är med och det är inget som tillkommer.

Mitt i bygget så visar det sig att räcket inte ingår i altanen, utan det tillkommer till en kostnad av 1500 löpmetern, väldigt konstigt tycker jag eftersom vi pratat om vilket räcke samt beklädnad under altan som vi vill ha (liggande spjälor), vi har också tidigare tillsammans med entreprenören pratat om att en del av altanen skulle ha glasräcke, vilket entreprenören då säger kommer att kosta extra (fullt förståligt, men det antyder ju också att övrigt räcke ingår). Jag försöker stå på mig men han idiotförklarar mig och säger att räcke ingår aldrig i altan, det borde jag ha vetat, trots att jag frågat om det tillkommer något. räcket har varit med på skisser på altanen och i och med att altanen till stora delar ligger mer än en halvmeter över marken är det väl lag på räcke?

Min fråga är, är det praxis att räcke ingår i en altan eller är det alltid exkluderat och åligger inte det entreprenören att i så fall påpeka att räcke inte ingår? Kan jag kräva ett räcke?

Följande är saxat från avtalet:

Beskrivning och omfattning av entreprenaden

Markarbeten för Pool, Markarbeten för Pool, 3*6 meter, makadam och dränering, Pool bygge enligt
xxx offert, altan runt Pool ca: 60 m2, inkl. reglar, plintar, samt trä däck tryck virke, El arbeten för
inkoppling av pool.

Material som ingår i offerten: Makadam, Betong, isolering, Bärlager, Flis, dränering enligt ovan, makadam för
återfyllnad runt. Virke för altan tryckt 28*120 Elarbeten.

I arbetet ingår inte: sprängning, borttagning av stora stenar, Stålspontning samt utmärkning och utsättning av
befintliga ledningar och rör i mark. Bortforsling av förorenade massor, Återställning av arbetsområdet i övrigt.
 
H
Altan har räcke runt.
Trädäck har inget räcke.

Så har jag förstått det svenska språket.
 
BirgitS
S sintorn skrev:
altan runt Pool ca: 60 m2, inkl. reglar, plintar, samt trä däck tryck virke
Det där gör ju det lite tveksamt eftersom det är specificerat att det som ingår är trädäck och det som är under trädäcket.
 
Är det inte specificerat att räcke ingår så gör det såklart inte det. Tycker nog det är bra beskrivet i offerten står ju inget om räcke.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Enligt gällande föreskrifter när det gäller byggentreprenader där enskild konsument är beställare (ABS) så ligger bevisbördan om vad som ingår hos entreprenören. Om du har, vad du tycker, en välgrundad uppfattning om att räcke ingår så kan du stå på dig och har goda utsikter att få rätt i ARN och senare i Tingsrätten om det går så långt.

Det står inte uttryckligen att räcke inte ingår. Dessutom så säger du att du har frågat. Det är byggaren som har att bevisa att så inte skett.

Finns det en skiss eller ritning? Om räcket är inritat på den så är din ställning ännu starkare.

Undrar för övrigt vad det är för räcke de skall bygga som ska behöva kosta 1500 per meter. Om inget var beställt eller ritat så borde det räkna med det enklaste. Stolpar, ett par liggare med spjälor. Det tar inte en timme per meter att slå ihop.

Mvh Findus
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur är det med säkerhetsarrangemang för poolen? Var detta räcke tänkt att hindra barn från att ramla i poolen? För någon form av skydd är obligatoriskt, och måste därför ingå i ett komplett poolbygge.
 
H hempularen skrev:
Hur är det med säkerhetsarrangemang för poolen? Var detta räcke tänkt att hindra barn från att ramla i poolen? För någon form av skydd är obligatoriskt, och måste därför ingå i ett komplett poolbygge.
Oftast köper man med någon form av säkerhetstäckning i poolpaketet. Nu vet vi ju inte vad som ingår i TS poolpaket.
 
R RoBo skrev:
Oftast köper man med någon form av säkerhetstäckning i poolpaketet. Nu vet vi ju inte vad som ingår i TS poolpaket.
H hempularen skrev:
Hur är det med säkerhetsarrangemang för poolen? Var detta räcke tänkt att hindra barn från att ramla i poolen? För någon form av skydd är obligatoriskt, och måste därför ingå i ett komplett poolbygge.
Nej, har ett separat poolskydd, men altanen är närmare 2 m hög på det högsta stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.