Jag håller på kolla på lite olika alternativ för att värma min 70-tals villa (direkt el). Lutar att det blir en alt. två luft-luft värmepumpar. Idag fick jag dock höra om ett företag som heter Active Green (https://www.activegreen.se) som nyligen lanserat luftvärmare med en ny teknik som enligt dem själva ska göra dem väldigt effektiva (SCOP 8-10). Låter ju lite för bra för att vara sant givetvis. Finns heller inte så mycket mer info om dessa förutom på deras egna site så man blir ju lite fundersam. Tänkte därför kolla om det är någon här som har någon koll på detta företag och deras lösning?
 
En gissning är att de har en kompressor med synkronmotor. Det medför att den är inverterdriven. Något som i allmänhet ökar verkningsgraden. Men den siffran kan inte vara representativ. Kolla vad den gäller för.
 
Jag läste lite mer på hemsidan. Det verkar som att dom accelererar partiklar för att utvinna energi. Dock står det inte vilken fysikaliska princip som gör att dom får tillbaks 8 gånger så mycket energi när partiklarna bromsas upp jämfört med den energi som tillsätts för att accelerera dom
Någon som kan förklara?
 
  • Informationsgrafik om synkrotronenergi med text som förklarar partikelacceleration och energiutvinning.
useless useless skrev:
Jag läste lite mer på hemsidan. Det verkar som att dom accelererar partiklar för att utvinna energi. Dock står det inte vilken fysikaliska princip som gör att dom får tillbaks 8 gånger så mycket energi när partiklarna bromsas upp jämfört med den energi som tillsätts för att accelerera dom
Någon som kan förklara?
microvågsugn?
 
Det är ju lite märkligt att det inte finns något mer om detta någonstans på internet än på deras egna hemsida. Det kan ju tyckas att det vore en ganska stor nyhet om man lyckats effektivisera uppvärmning så mycket.
 
Det låter som en italiensk uppfinning...
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Ja vad ska man tro om detta? Med 20000 enheter i Tyskland borde det ju finnas lite info någonstans.

Från hemsidan:
Information om företaget Active Green Sweden AB, som beskriver deras grundande, teknikutveckling och produktframgång i Tyskland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Informativ grafik om Aquarius golvvärmesystem med olika versioner och enheternas spridning i Tyskland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Presentation av Synkrotron Energi på en hemsida med information om att man arbetar med Synkrotron Teknik och beskrivning av processen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av text om Eurovent Certified Performance och tredjepartskontroller på HVAC-R produkters prestanda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är möjligtvis han Rossi inblandad på nåt sätt??
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag beslutade mig för att inte tro på det alls. Blev en Mitsubishi Hero istället :)
 
Dom svarar inte på mail, så det känns inte helt seriöst.
 
Hemsidan säger:
"Active Green Sweden grundades 2009, fram till hösten 2016 har vi varit ett utvecklingsbolag som har lagt all energi på att utveckla en teknik som minskar förbrukningen av energi. Radikalt. Utvecklingsarbetet har resulterat i ett flertal patent."

Men antagligen är jag helt blind, för jag hittar inga relevanta patent från dem. Någon annan med bättre tur?

Sen tycker jag att hela hemsidan "luktar svindlerimög" för att man säger att man sålt 20k vattenvärmare i Tyskland, och att man i sverige skall lansera en pryl med SCOP 8-12. Finns det ens någon korrelation? Man kanske bara sålde elpatroner i Tyskland?

Slutligen skulle jag påstå att de flesta familjer har en pryl som skulle falla in i deras beskrivning av "synkrotron", d.v.s. en helt vanlig magnetron som alstrar mikrovågorna i en mikrovågsugn. I den accelereras laddade partiklar (elektroner) i ett magnetfält.....

*suck*
 
Fick det här från dom i december när jag bad dom om mer info.

Till alla våra kunder och alla ni som visat intresse för våra produkter

Active Green Sweden AB har tyvärr ej möjlighet att leverera produkter enligt den tidplan som vi tidigare aviserat. Vårt tillverkande systerföretag har haft och har problem med uppstart av serieproduktion av produkterna. Det finns flera orsaker till de problem vi nu står inför men den huvudsakliga orsaken är ett antal förseningar när det gäller komponenter till produktionslinjen.
Vår samlade bedömning är att dessa problem kommer att vara åtgärdade under november månad 2017 och att produktion i en begränsad omfattning kan starta under december månad 2017. Någon definitiv leveranstidplan för produkter till de nordiska länderna Sverige, Norge och Finland har vi ännu ej erhållit. Vi kommer att återkomma så snart denna är fastställd.
Vi hoppas att ni har förståelse för de problem som beskrivits ovan. Vi ber samtidigt om ursäkt för eventuella problem som en leveransförsening orsakar er som kund.

Samtidigt sker det förändringar inom Active Green Sweden. Ägarna Active Green Sweden bedömer att bolagets finansiella styrka behöver stärkas för att klara den expansion av verksamheten som förväntas ske under 2018-2021. Diskussioner pågår med en extern part men är ännu ej slutförda. Vår absoluta ambition är att skall vara slutförda under december månad 2017. Denna förändring kommer att stärka bolagets förmåga att ge en bra service till alla våra kunder nu och i framtiden.
Förändringar medför alltid att man tappar lite tempo i verksamheten. Vi hoppas att ni som kunder och alla ni som visat intresse för våra produkter har överinseende med den situation som nu råder.





Med Vänliga Hälsningar/With Kind Regards

XXXXX XXXXXX
Marknads- & försäljningschef / Marketing Director
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.