Hej!
Har en särbo vars panna, Ivt greenline c7 med jordvärme, börjat larma....
"Givare köldbärare ut"
Kollar man på slingan som leder ut sitter där ett kärl med tryckventil på toppen om jag fattat jordvärme rätt ska man se nivån på vätskan i slingan i denna men där syns ingen vätska alls, så jag misstänkte att larmet beror på att nivån helt enkelt är för låg. Såvitt hon vet har inte detta kollats/justerats alls unde de 9 år hon bort i huset och jag har förstått att man ibland kan behöva fylla upp nivån i slingan efter lite googlande(dessutom har sonen erkänner att han "råkat" spruta ut "lite")...
Men även när pannan är avstängd och ventilen som sitter innan kärlet är stängd är där såpass med tryck att, trots att man inte ser någon vätska i kärlet, sprutar vätska så fort man vrider lite på ventilen... Så hur fyller jag då på?
Bifogar bild på kärlet så blir det kanske tydligare!
Eller är det uteslutet att det är orsaken till larmet? Så det bara är att ta in experthjälp?
Vit expansionskärl för jordvärmesystem med tryckventil och synliga rör på en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för vägledning
 
Stäng ventilen före kärlet och fyll upp nivån lite tryck är kvar i kärlet men låt det pysa ut. Mu kommer det troligtvis inte lösa problemet med givaren för gissar att den är trasig och behöver bytas men fyll på brine i alla fall.
 
Det konstiga är att det kommer vätska direkt från ventilen på toppen, ingen luft trots att kärlet ser helt tomt ut.... Borde inte trycket minska med luften i systemet först?
Är lite orolig för att släppa ut allt tryck från systemet också, blir det inte problem?
Som jag förstått så kan man fylla med vatten i toppen av kärlet? Vätskan är söt och gulaktig, glykol?
 
Är det inte så att kärlet är helt fullt så du inte ser nivån ? Borde inte vara glykol om det är en ny anläggning då har man oftast spritblandning men glykol var vanligt tidigare. Normalt ska man inte behöva fylla på det kan behövas i början när luft fickor försvinner men inte senare. Vad visar kb in ut för värden ?
 
Larmet har inte med nivån på käldbäraren.
Det är troligtvis givaren som är trasig.
Den sitter på utgående köldbärare.
 
Den har åtminstone 10 år på nacken iallafall... Kan vara så att jag inte ser nivån eftersom vätskan är gulaktig precis som plasten men den känns tom...
Nåja, sannolikt inte anledningen till larmet ändå alltså... Ska kolla värdena men har för mig att det inte riktigt framgick...
 
Köldbärar mediat som jag har är svagt blåaktig och är svår att se.
Lys med en lampa på sidan så kanske du kan se nivån.
 
gizmo007 gizmo007 skrev:
Köldbärar mediat som jag har är svagt blåaktig och är svår att se.
Lys med en lampa på sidan så kanske du kan se nivån.
Mm, har försökt lysa, behållaren ser tom ut... Och den känns ciktlösa om man vickar lite på den... Men eftersom det kommer vätska direkt kan den väl inte vara tom...
Får ingen temp på köldbärare ut, som larmar... De andra värdena Funkar, värmebärare var c:a 40 ut och 35 in har jag för mig....
Men får bli kontakt med repratör då, kruxet är att hon sannolikt inte kommer vi kvar jättelänge så hon vill nu inte lägga några sörre pengar om det inte helt nödvändigt(och det flyttar nog inte in någon efter heller...)....
 
Om det är givaren som är trasig så kostar en ny ca 300kr om du kan byta den själv. Annars tillkommer jobb av en vvs-are
 
gizmo007 gizmo007 skrev:
Om det är givaren som är trasig så kostar en ny ca 300kr om du kan byta den själv. Annars tillkommer jobb av en vvs-are
Tack, får se hur vi gör!
 
Du behöver inte ta bort den gamla givaren sätt den nya på utgående kb där du kommer åt på ett bra sätt men givaren måste ha bra kontakt med röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.