Har blivit rätt less nu. Renoverar 50-tals lägenhet med betongväggar. Slet ner alla lagren tapet (3 st) med ångborttagare. Gick utmärkt. Har sen under några veckors tid bredspacklat alla väggarna i sovrummet, många gånger och mycket slipning innan det blev bra. Blev klar förra helgen. Köpte Jotun handspackel medium i en färgbutik.

I fredags köpte jag i samma färgbutik grundfärg som skulle vara till just betongvägg som är bredspacklad. De rekommenderade och tog fram "JOTUN Häftgrund Universal" till mig varpå jag köpte 9 eller 10 l. Målar idag väggen med det. Nån timme eftermålning ser jag till min förskräckelse att färgen har börjat krackelera över stora delar av ytan. Vissa delar mycket värre än andra. Efter googlande hittar jag databladet på häftgrunden, där i står "Produkten skall inte användas på väggspackel/skarvspackel.".

Jahaja, när man vill göra allt riktigt ordentligt och lägger tiden på att lära sig bredspackla så blir det kass i alla fall...
Vad ska jag göra nu? Måste jag slipa bort all grundfärg ner till spacklet och spackla om? Eller kan jag rädda det och bara slipa lite för att måla med annan grundfärg/flera lager av toppfärgen? Vill inte att färgen ska ramla av väggen om 2 månader...
Krackelerad färg och synligt spackel på betongvägg efter felaktig grundmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krackelerad grundfärg på bredspacklad betongvägg efter felaktig produktanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oavsett så kommer jag ju kräva saftig kompensation och om så behövs så kommer färgbutiken få stå för målare som avlägsnar all grundfärg. Inte för jag tror jag kommer få det men om man tar fram, rekommenderar och säljer en produkt för ett visst användningsområde så får den i alla fall vara för det.
 
Surt.
Lägg detta i juridiktråden istället.
 
Ser inte så bra ut det där, går färgen att skrapa bort över hela ytan? Verkar konstigt att du får en häftgrund till bredspacklade väggar.
 
Häftgrund eller inte, egentligen var det en familjemedlem som köpte färgen men hen är helt säker på att det som frågades efter var grundfärg till bredspacklad betongvägg. Familjemedlemmen i fråga har noll koll på färg utan litade på färghandeln. Det står inte heller på burken att den inte ska användas på spackel utan bara i själva databladet som finns på nätet.
Färgen har inte ens krackelerat över hela ytan och sitter väl därmed hyfsat här och där, finns ställen där färgen krackelerat och flagat fullständigt också (värre än på bilderna). Därför är det nästan omöjligt att skrapa bort färgen, nästan mer spacklet som ger sig då. Enda alternativet är väl om man kan slipa eller kemiskt avlägsna färgen?
Men vad ska man göra? Finns det nån räddning, eller måste färgen bort? Ska till färgbutiken imorgon när de har öppet. Får se vad de säger.
 
Värt att nämna är väl att personal i färgbutiker inte alla gånger är särskilt duktiga på annat än att sälja...........Många ggr går de på vad andra köpt typ och bygger sig en uppfattning baserat på det. Många köper häftgrund och då blir det säkert bra typ..............
 
Hur gick det?
 
Besökte butiken som tog problemet mycket seriöst och ringde upp färgtillverkaren. Färgtillverkaren ringde upp mig igår, idag var de förbi och kollade på väggarna med en målare. De ska återkomma med besked senare när de har fått kostnadsförslag på att låta målaren lösa det.

Färgtillverkaren konstaterade ganska snabbt vad som var problemet, att bindemedlet har sugits upp av spacklet. Därav varningen i det tekniska databladet på färgen. Den varningen kom till för ett par år sen när man gjorde tekniska förändringar i färgen (ändrade receptet så att säga), tidigare gick "samma" färg utmärkt till spackel också. Att den just den grundfärgen har varit användbar på spackel har i en av deras användningsinstruktioner tyvärr levt kvar, därav missförståndet hos butiken som inte var medveten om receptändringen.

Får se vad färgtillverkaren återkommer med för besked men måste säga att jag upplever mig mycket seriöst mottagen av såväl butik som Jotun. Färgbutiken är en mindre handlare som varit aktiv i många år, så de är inte byggvaruhus direkt där man bara kränger färgen så att säga.
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.