A
Hej, jag har tankar på att bygga en relax/spa del i anslutning till huset. Det jag funderar på är hur jag hittar den bästa lösning. Byggnaden är tänkt att ha innermåtten 6*6,5 m.

Skiss av en relaxavdelning med angivna innermått, bastu, toalett/dusch och markerade dörrar samt fönsterplacement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörren uppe till vänster är bestämd och leder till nuvarande tvättstuga. Fönster och dörrar västerut/ till vänster på bilden är riktade mot min pool och utan insyn. Toaletten måste vara handikappanpassad storleksmässigt.

Nu funderar jag om ni har några kloka råd gällande planlösning inne i relaxen. Det jag tänkte få plats med är följande:

- Bastu
- separat wc
- dusch
- spabad (2,3*2,3m)
- sittgrupp
- eventuellt en tv

Är tacksam om någon vill dela med sig någon tanke angående planlösning.

Tack,
 
Redigerat av moderator:
Svårt utan mått, men spontant skulle jag vilja sätta bubbelbadet mot toalett- och tvättstugeväggarna. Som det är nu gissar jag att toalettväggen är för kort för det, därför föreslår jag att toalettbygger vrids 90 grader. Då blir det smalare mellan toalett och bastu, men det gör nog inte så mycket. Bastudörren skulle jag flytta till fönstersidan, delvis för att inte få onödigt trångt mot toaletten, delvis för att skapa utrymme för bastulav i vinkel.

I övrigt verkar ju utrymmet vara väldigt väl tilltaget, så plats att möblera med en sittgrupp och kanske en omklädningsbänk får du säkert hur du än gör.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svårt utan mått, men spontant skulle jag vilja sätta bubbelbadet mot toalett- och tvättstugeväggarna. Som det är nu gissar jag att toalettväggen är för kort för det, därför föreslår jag att toalettbygger vrids 90 grader. Då blir det smalare mellan toalett och bastu, men det gör nog inte så mycket. Bastudörren skulle jag flytta till fönstersidan, delvis för att inte få onödigt trångt mot toaletten, delvis för att skapa utrymme för bastulav i vinkel.

I övrigt verkar ju utrymmet vara väldigt väl tilltaget, så plats att möblera med en sittgrupp och kanske en omklädningsbänk får du säkert hur du än gör.
Tack för snabbt svar. Jag vet att hela ytan kanske är något stor, men tanken är det ska gå att umgås många i utrymmet utan att det ska kännas för litet. Innermåtten är som det ser ut nu ungefär 6mx6,5m. Planlösning i övrigt är väldigt flexibel. Rent spontant känns det som att det kan vara bra att placera dusch i anslutning till ingång/utgång till bastun. Har testet att flytta runt lite, men har inte riktigt fått till det. Bastulav i vinkel lät inte helt fel.
 
En annan lösning vore ju att ha bastun ända framme vid de stora fönstren, följt av dusch och toalett och sen bubbelbadet ovanför toaletten.

Eller kanske ännu hellre (från vänster längst ner): bubbelbad, bastu, badrum inkl dusch.

Å andra sidan kanske vattenstammarna nu finns i den övre delen och det skulle kräva omständligare ombyggnation.
 
Tänk på att man kan vilja gå på toa utan att bli blöt om fötterna: lägg den dörren framåt, eller hela toaletten ute i tvättstugan om det är gott om plats där.

Personligen tycker jag att badkaret skulle vara mysigt att ha framme vid fönstret. De som sitter i bastun samtidigt ser ju över dem som badar.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En annan lösning vore ju att ha bastun ända framme vid de stora fönstren, följt av dusch och toalett och sen bubbelbadet ovanför toaletten.

Eller kanske ännu hellre (från vänster längst ner): bubbelbad, bastu, badrum inkl dusch.

Å andra sidan kanske vattenstammarna nu finns i den övre delen och det skulle kräva omständligare ombyggnation.
Det är inget problem med vattenstammarna att ändra planlösningen. Har testat att flytta runt lite, men tror det blir tajt att rymma bad, bastu och badrum i följd. Tror också att det kan vara bra att ha lite yta runt spabadet för framtida rengöring. Har försökt att lägga till en vinkel i bastulaven och även lite möbler. Ritning över planlösning med markerade områden för bad, bastu och badrum, inklusive möblering och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av badrum med plan för spabad, bastu och dusch, inklusive möblering och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du missade min kommentar om att du inte kan ha toadörren direkt utanför duschen. Man vill nog ha möjligheten att använda den utan att bli blöt om fötterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.