Varför ventilation det har du inte i ett vanligt bjälklag och att sänka taket med säg 20 cm är som att du får ett bjälklag ytterligare, varför skulle du då plötsligt behöva ventilera.
Ev, kommer temperaturen att öka lite men väldigt sakta i utrymmet då basun endast värms under kort tid, inte en chans att du ska få kondens. Men här har vi olika åsikter.
 
A AndersS skrev:
Varför ventilation det har du inte i ett vanligt bjälklag och att sänka taket med säg 20 cm är som att du får ett bjälklag ytterligare, varför skulle du då plötsligt behöva ventilera.
Ev, kommer temperaturen att öka lite men väldigt sakta i utrymmet då basun endast värms under kort tid, inte en chans att du ska få kondens. Men här har vi olika åsikter.
Det är detta jag har funderat över en del. Säg att man har en bastu på 8m3 (2x2x2m) 80 grader temp. Om man nu antar att taket i spalten uppnår en temperatur som inte medför kondensering(och man inte har dampspärre), Och som TS inte har ventilering(frånluft) i bastu.
Om man nu gillar fuktig/mycket badkastning, säg 5 liter vatten öst på ugnen så att ingenting rinner genom på golvet(gör detta lätt själv) på en timmes tid. Var tar vattnet vägen???
Ångtrycket i rummet blir ganska mycket högre än i omkringliggande strukturer/spalt. En del tas upp i trämaterialer, men jag vil påstå att en del tränger gjenom luckor i panel, in i isolation och ev luftrum.
Många säger att den varma bastun torkar efter bad. Ja, det gör den, men var tar all fukten vägen. Värmen stiger ju upp och så länge bastun är varmare än utrummet över så är minpåstånd att fukt tränger med värmegradienten vidare inn i vägg/tak.
Är det isolerat så sänks tempen i spalt motsvarande saktare än själva rummet - kondens på utsidan av bastupanel???

Det här menar jag är en grund til att ha damptät struktur. Om inte så måste utsidan vara med ventilerad spalt. Och också en god grund til att man har ordentlig ventilation/luftvirkulation i bastun

Kommentar?
Mvh
Sakke
 
Redigerat:
  • Gilla
edsel och 1 till
  • Laddar…
Tack Sakke, jag tror att ditt resonemang är rätt. Frågan är bara hur jag löser det på bästa sätt.
 
E edsel skrev:
Tack Sakke, jag tror att ditt resonemang är rätt. Frågan är bara hur jag löser det på bästa sätt.
Det var mera en fundering runt hur jag tänker baserad på enkel förståelse av fysik, vil gärna få kommentarer från andra om temaet.
Det är ganska olikt hur ofta, länge och HUR folk bastar, som också påverkar detta.
Mvh
Sakke
 

Bästa svaret

Det kan kanske vara svårt att få nya innertaket tätt mot den befintliga väggpanelen. I så fall kan man antingen låta bli att försöka och istället ha en öppen spalt mot basturummet, som jag föreslog. Eller så försöker man så gott det går och har en liten öppning mot omgivande rum, t ex ett hål 30 mm med litet galler för utseendets skull. Vilket som är bäst har jag ingen aning om i det här fallet men det beror förstås på hur väggarna ser ut - går det att täta mot dem eller inte?
 
  • Gilla
edsel
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Och som TS inte har ventilering(frånluft) i bastu.
D drsakke skrev:
vil gärna få kommentarer från andra om temaet.
Är det inte "standard" att ha ventilation i bastun?
Ett luftintag i väggen bakom/nedanför bastuaggregatet, och ett utsläpp högt uppe på en vägg diametralt på motsatt sida.
Diagram som visar felaktig luftcirkulation i en bastu med en person, bastuaggregat och temperaturangivelser.
 
  • Gilla
Fred_HL och 2 till
  • Laddar…
En bastu ska ha till och frånluft, det är ju grunderna i konstruktionen, sedan finns det lite olika teorier hur ventilerna ska placeras. I mitt resonemang utgår jag från en vanlig konstruktion av våtbastu, med till och frånluft i samma rum som bastun finns.
Vill man hoppa över ventilation och bygga bastun så tät som möjligt och kunna pytsa på mängder med vatten då börjar det likna en ångbastu vilket är en helt annan konstruktion, den kan jag inget om men har badat i sådana helt täta "plastkabiner".
 
A AndersS skrev:
En bastu ska ha till och frånluft, det är ju grunderna i konstruktionen, sedan finns det lite olika teorier hur ventilerna ska placeras. I mitt resonemang utgår jag från en vanlig konstruktion av våtbastu, med till och frånluft i samma rum som bastun finns.
Vill man hoppa över ventilation och bygga bastun så tät som möjligt och kunna pytsa på mängder med vatten då börjar det likna en ångbastu vilket är en helt annan konstruktion, den kan jag inget om men har badat i sådana helt täta "plastkabiner".
Tror folk missförstår nu. JAG förespråkar INTE bastu utan ventilation. Noterade bara att trådstartare bara hade spalt under dörren och ingen andra ventiler. Alltså inadekvat ventilation. I en sådan konstruktion är nok fuktbelastningen större.
Det är intressant hur diskutionen spårar ur med en gång.
Mvh
Sakke
 
Självklart ska en bastu ha både till och frånluft. Det var knappast det som tråden handlade om. Bygger man ett slutet utrymme ovanför bastun ska man också se till att det ventileras. Som svartöra skriver så blir det inte helt tätt i ts fall trots att man lägger bastufolie eftersom ånga kommer att trycka ut genom väggar och upp mellan de båda taken. Kan dock inte se några nackdelar med att ha både folie i tak samt extern ventilation i utrymmet ovan.

Det är inte frågan om lite kondens på takpanelen utan stora mängder fukt som tränger igenom. Jag har en gång då det var kallt utomhus när jag badat i en riktigt varm bastu som inte var helt tät sett så mycket ånga trycka ut genom väggar och tak så att jag var övertygad om att bastun börjat brinna i mellantaket.
 
  • Gilla
edsel och 1 till
  • Laddar…
E edsel skrev:
Ventilationen sitter i taket i duschen bredvid med en öppning under bastudörren. I själva bastun finns det ingen ventilationsöppning.
Det är detta jag hänvisade til.
Mvh
 
F Finndjävel skrev:
Självklart ska en bastu ha både till och frånluft. Det var knappast det som tråden handlade om. Bygger man ett slutet utrymme ovanför bastun ska man också se till att det ventileras. Som svartöra skriver så blir det inte helt tätt i ts fall trots att man lägger bastufolie eftersom ånga kommer att trycka ut genom väggar och upp mellan de båda taken. Kan dock inte se några nackdelar med att ha både folie i tak samt extern ventilation i utrymmet ovan.

Det är inte frågan om lite kondens på takpanelen utan stora mängder fukt som tränger igenom. Jag har en gång då det var kallt utomhus när jag badat i en riktigt varm bastu som inte var helt tät sett så mycket ånga trycka ut genom väggar och tak så att jag var övertygad om att bastun börjat brinna i mellantaket.
Helt enig i detta. En kompis byggde vedeldat bastu i källaren nyligen. I starten hade han inte frånluft från källaren/badet (bastun hade traditionellt placerade luftventiler til angränsande rum). Vi bastade 1-1,5timme med en god del vatten på aggregatet. Det hangvattendroppar i taket i hela källaren(normal rumtemp och isolerat) isolerad gipstak.
När han såg detta, tackade han mig för att jag hade fått honom till att montera sauna-satu i taket på bastun (murväggar/leca med panel utläktat annars)
För mig också uppenbart att i TS fall måste denna spalten ha öppningar mot angränsande rum
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
edsel och 1 till
  • Laddar…
Har skrivit det flera gånger, bastun ska byggas med både tilluft och frånluftsventil det är grunden i konstruktionen och rådet som ts bör få. Och självklart har man sedan frånluftsventilation i duschutrymmet som i de flesta fall ligger utanför där bastun ventileras.
Och det är också rådet till ts att se till att det finns.
Om man bygger på det sättet får man inga problem med fukt och kondens.
Inte sjutton släpper man ut bastuns frånluftsventilation i andra källarutrymmen, självklart blir det fuktigt.
Så bygger man rätt behöver man inte göra speciallösningar som kanske inte fungerar.
 
  • Gilla
Århultemåla
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har skrivit det flera gånger, bastun ska byggas med både tilluft och frånluftsventil det är grunden i konstruktionen och rådet som ts bör få. Och självklart har man sedan frånluftsventilation i duschutrymmet som i de flesta fall ligger utanför där bastun ventileras.
Och det är också rådet till ts att se till att det finns.
Om man bygger på det sättet får man inga problem med fukt och kondens.
Inte sjutton släpper man ut bastuns frånluftsventilation i andra källarutrymmen, självklart blir det fuktigt.
Så bygger man rätt behöver man inte göra speciallösningar som kanske inte fungerar.
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta Anders. Du hänger deg på eksempler på ett uväsentlig sätt. Vi är rörande eniga om att basturummet ska ventileras riktigt och at frånluft från bastu ska mynna ut i ett rum med adekvat frånluft. Vi har väl alla sagt det. Mitt exempel var där bara för att illustrera att bastu är INTE ”husets torraste rum”. Det kommer betydliga mängder fukt från bastu eller är du uenig? Detta specielt då TS inte har adekvat luftskifte i sin basturum.
Kompisens bastu var förresten ventilerad mot bad, inte vilket som helst rum. Han hade bara inte maskinell frånluft i drift just då. Men fukten spred sig i hela källaren.
Speciallösningar?
Att alla spalt runt ett basturum ska vara öppna mot angänsande rum är inte ngn speciallösning-det är ju själva grundstenen i rum-i-rum metoden som är dominerande i Sverige. Har man en spalt runt bastu utan ångspärr så ska den ventileras. Specielt över tak.
Det att bygga inn en avstängd spalt över tak ÄR en speciallösning som inte kan rekommenderas. Oavsett ventilationsmetod i själva bastun.
Eller är du uenig?
Mvh
Sakke
 
I en bygganvisning från tylö läste jag förresten(10år sedan) att de menade man kunde ventilera frånluft från bastu i princip vilket rum som helst-bara det inte blev ventilerad ut mot det fria. Totalt katastrofalt råd enligt mig.
Står indirekt fortsatt ”bastu kan placeras i prinsipp vilket rum som helst”:
https://www.tylo.se/produkter/tips-inspiration/bygga-bastu-19.html
Mvh
Sakke
 
Tack för alla era inlägg! Jag kommer nog att lämna en luftspalt kring det lite lägre taket med två luftventiler mot badrummet, en i mellanrummet mellan det ursprungliga och det nya taket, och en i själva basturummet.

Mvh Edsel
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.