Då tar jag upp tråden. Jag köpte en slang från Jula och den har redan nu spruckit :mad:
Är det så att fler har fått samma problem? Jag tänker reklamera.
Men förmodligen dags att köpa en ny slang. Är det nån som har använt Hitachislangen på Bolist https://bolist.se/produkt/kompressorslang-gummi-15m/ ?
Eller tips om någon annan slang? pris max 500 - 600 tänkte jag.
 
Den jag nämner i min förra post verkar hålla måttet.
jag har bytt ett par omgångar däck med tryckluftsdriven mutterdragare och det funkar bra.
Jag har dock inte använt den slangen i kallt väder, bara garage typ 15 grader.
 
Du kan nog välja nästan vad som och det är bättre än Julas röda, förvånande att de fortfarande säljer dom (om de inte förbättrat kvalitén).
Själv har jag haft 3st och alla med samma problem (förvaras i kallförråd om de inte tål det).
Jula är väldigt generösa när det gäller reklamationer så utnyttja den så kanske någon ser till att de utgår.

Jag har kört med en https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=994&category=263 några år och den har fungerat bra.
Hitachislangen har jag inte sett/använt så den har jag ingen åsikt om.

Kan varna även för Julas "billiga" serie av tryckluftskopplingar, kvalitén varierar väldigt mycket.
 
Redigerat:
Samma sak för mig med Julas röda slang. Köptes i juni förra året. Förvarats i kallgarage över vintern tjusigt upprullad. Nu i höst är den full med torrsprickor och törs knappt vrida den då jag är rädd att den ska spricka.
 
Jag har kört på Classes 199kr-slang (10m) och den har inte gett några problem hittils under ca 1 år. Inga torrsprickor trots att den legat i gassande sol vissa dagar och förvarats i kallgarage när den inte använts.
Är ju inte fel med 5 års garanti heller....
https://www.clasohlson.com/se/Tryckluftsslang-Cocraft-10-m/41-1382
 
Gått igenom otaliga olika slangar och de flesta billiga är hopplösa att hantera.

Kan varmt rekommendera Flexzilla:
https://www.amazon.com/dp/B001C6NC7O/ref=pe_825000_114657650_TE_item_image

Inklusive frakt gick den på cirka 450kr när jag beställde. 3/8" Driver mutterknack utan problem, 1/4 funkar bra till dyckert.

Har en av dessa löst samt bytt ut slangen på slangvindan(15m). Lägger sig alltid plant och har inget minne.

Kolla youtube för omdömen.
 
Har oxå haft Julas röda, funkade bra i minusgrader, men höll typ bara ett år.
Köpte en dyrare svart ist, ser fin ut än efter 2 år.
 
D dostoro skrev:
Jag har kört på Classes 199kr-slang (10m) och den har inte gett några problem hittils under ca 1 år. Inga torrsprickor trots att den legat i gassande sol vissa dagar och förvarats i kallgarage när den inte använts.
Är ju inte fel med 5 års garanti heller....
[länk]
Ser intressant ut. Fem års garanti... fast fem meter till vore bra att ha. Tar mig dit nån dag och känner efter. :cool:
 
Jag har haft julas röda slang i ett par år nu, tycker att själva gummit känns helt okej faktiskt.
Däremot så skjöt ena anslutningen iväg härom veckan, jag fick paniklaga med ståltråd.
Jag har i och för sig inte haft slangen i solljus några längre stunder, kanske kan vara det som gjort att den klarat sig?
 
Kör själv på allt från dyrt som vi har till våra lastbilar. Men i hemma snickeriet har jag en gul meec slang. Kostade 100spänn hålet i 3? År används nästan dagligen till ren blås dykcert spärrskaft osv.

Funkar även mitt i vintern om nån bil strular.
 
H Holmspel skrev:
Kör själv med den här och skillnaden mot Jula eller Biltemas andra "plast"-slangar är som dag och natt.

[länk]
Denna är jag faktiskt inne på! Flexzilla som devizion tippsade om verkar inte häller helt dum, plus att den har en skrikande färg så att man kanske kan snubbla mindre över den :) Problemet är såklart att beställa från USA, tar massa tid, måste lägga på tull och moms för att inte prata om reklamations problem om man nu skulle stöta på problem. Finns det att köpa på närmare håll så kan den dock vara ett alternativ.
 
Jag undrar varför ingen tipsat om att köpa lös tryckluftslang och snabbkopplingar på t.ex swedol?
Är inte de heller bra?
 
Köper du en färdig slang så slipper du den stygga slangklämman som man skruvar själv.
 
B
har julas röda, visst den är inte vacker, men den fungerar... läcker ej. 8 år gammal. blek och sprickor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.