18 780 läst · 55 svar
19k läst
55 svar
Trycket pendlar upp och Ner i ett!
Våtdräkt?
Du stänger alla termostater på elementen, öppnar säkerhetsventilen tills trycket är på noll. Byter kärlet mot ett nytt och öppnar termostaterna och fyller på till 0,5 till 1 bar i tryck. Efter det får du lufta elementen några gånger...
Trycket efter du släppt det till noll är endast höjdskillnaden och den låses lite av stängda termostater.
Du stänger alla termostater på elementen, öppnar säkerhetsventilen tills trycket är på noll. Byter kärlet mot ett nytt och öppnar termostaterna och fyller på till 0,5 till 1 bar i tryck. Efter det får du lufta elementen några gånger...
Trycket efter du släppt det till noll är endast höjdskillnaden och den låses lite av stängda termostater.
Du menar trycket på manometern eller i kärlet?T Tiger79 skrev:Våtdräkt?
Du stänger alla termostater på elementen, öppnar säkerhetsventilen tills trycket är på noll. Byter kärlet mot ett nytt och öppnar termostaterna och fyller på till 0,5 till 1 bar i tryck. Efter det får du lufta elementen några gånger...
Trycket efter du släppt det till noll är endast höjdskillnaden och den låses lite av stängda termostater.
Om man köper ett nytt kärl, är det redan tryck i det eller måste man fylla på? Har inga möjligheter att fylla på och känns lite sådär att köpa kompressor osv. Bara för att fylla det. Man kanske kan fylla det på macken? ;-)
Luften i kärlet kan du fylla med en vanlig cykel pump eller varför inte pumpa det på macken innan installation?
Vet ej om de är på fyllda vid köp men tror man behöver justera trycket i dom innan installation. Jag menade vattentrycket alltså det som manometern du har på bild ska visa det.
Vet ej om de är på fyllda vid köp men tror man behöver justera trycket i dom innan installation. Jag menade vattentrycket alltså det som manometern du har på bild ska visa det.
Gummiblåsan behöver inte alls vara trasig. Bilventilen kan läcka lite lite så att förtrycket försvinner.
-Öppna en luftventil på en radiator på översta våningen och ha någon som vaktar där.
-Fyll i bilventilen till 0,5 Bar lufttryck och låt vattnet rinna ur den öppna radiatorventilen.
-Stäng radiatorns luftventil och fyll systemet med vatten så att trycket stiger till 0,5-1 Bar (beroende på hur högt hus ni har).
OM det är hål på gummiblåsan kommer dess luft i systemet, och när ni luftat radiatorerna några ggr så är felet tillbaka.
-Öppna en luftventil på en radiator på översta våningen och ha någon som vaktar där.
-Fyll i bilventilen till 0,5 Bar lufttryck och låt vattnet rinna ur den öppna radiatorventilen.
-Stäng radiatorns luftventil och fyll systemet med vatten så att trycket stiger till 0,5-1 Bar (beroende på hur högt hus ni har).
OM det är hål på gummiblåsan kommer dess luft i systemet, och när ni luftat radiatorerna några ggr så är felet tillbaka.
Okej, vem kan annars göra bytet? En rörmokare? Får man göra bytet själv? Tänker på tryck osv.
Var köper man ett nytt kärl? Verkar ändå som det är ett relativt vanligt fel. Är det något som en rörmokare firma har hemma på lager?
Var köper man ett nytt kärl? Verkar ändå som det är ett relativt vanligt fel. Är det något som en rörmokare firma har hemma på lager?
Finns inget förbud att göra det själv , kärl finns att köpa på varuhusen
Ska vara för exspansion och inte tryck som är för vatten
Det är inte ovanliga fel , snarare en klassiker på lite äldre värmesystem .
Om du är lite osäker , kanske en granne kan mera , jobbet är inget månresejobb ,
bara det att trycket måste ner , annars blir du blöt .
Läs tråden igen och sammanfatta det som står om hur man gör , så är det inte svårt att byta
Som tillägg , lite lin och tätpasta på gängan bör det vara annars inte tätt
Ska vara för exspansion och inte tryck som är för vatten
Det är inte ovanliga fel , snarare en klassiker på lite äldre värmesystem .
Om du är lite osäker , kanske en granne kan mera , jobbet är inget månresejobb ,
bara det att trycket måste ner , annars blir du blöt .
Läs tråden igen och sammanfatta det som står om hur man gör , så är det inte svårt att byta
Som tillägg , lite lin och tätpasta på gängan bör det vara annars inte tätt
Äsch, låter en firma göra det. Kan säkert göra det själv men har inte tid om det blir fel.L Liteavvarje skrev:Finns inget förbud att göra det själv , kärl finns att köpa på varuhusen
Ska vara för exspansion och inte tryck som är för vatten
Det är inte ovanliga fel , snarare en klassiker på lite äldre värmesystem .
Om du är lite osäker , kanske en granne kan mera , jobbet är inget månresejobb ,
bara det att trycket måste ner , annars blir du blöt .
Läs tråden igen och sammanfatta det som står om hur man gör , så är det inte svårt att byta
Som tillägg , lite lin och tätpasta på gängan bör det vara annars inte tätt
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Fick de bytt på en Nibe310p för 2 veckor sedan, 3000kr fast pris inkl material, 20 minuter tog det. Så låt någon som är van göra det så slipper du både eventuellt göra fel och slipper spilla din egna tidG Ganescha skrev: