Hej allihopa!

Jag är ny på forumet och det här är mitt första inlägg. Så ha överseende om jag kanske postat i fel forum eller gjort ngt annat klantigt :)

Jag har en snickeriverkstad i tre plan, 50 kvm per plan. Byggnaden är från 1930 talet. I nuläget används mittenplanet (här har jag bandsåg, justersåg, fräs, rikt och planhyvel, pelarborr, m.m.) där jag också har en kamin. Alla maskiner är kopplade till ett rörsystem för spånhanteringen. Det börjar onekligen bli lite trångt så jag funderar på att även börja nyttja bottenplanet till virkesförråd och rikt o planhyvel, ev klyvsåg. Det ställer krav på jämn luftfuktighet och en viss värme (12-15 grader vill man iaf ha när man hyvlar) Bottenplanet är sutteräng och därnere står spånsugen. Där är det rått och fuktigt. Ingen isolering mellan platta och mark, ingen dränering. Jag har satt in en luftavfuktare som håller det 60% och en kupefläkt (kommer nog inte räcka så länge till)

Mina funderingar gäller luften och värmen. Mellanplanet värms idag upp med elradiatorer och kaminen. När jag startar spånsugen slocknar kaminen och ryker in. Jag har satt in en tilluft 150x150 vid kaminen, men det räcker inte till (I övrigt ingen tilluft i byggnaden förutom otätheter fönster/dörr)

Nu har jag köpt en ny begagnad spånsug (åss ts750) som filtrerar returluften med finfilter. Alltså kunde jag föra upp luften till mellanplanet igen med ett spriorör och då förhoppningsvis undvika att det ryker in när jag kör spånsug då det inte längre blir ett undertryck på mellanplanet?. Men sen har jag ju även planer på värme i bottenplanet. (det här blir ett långt inlägg...)

  • Alternativ 1. Ha returluften till mellanplanet. Sätta in billig luftvärmepump i källaren eller en byggfläkt som står på underhållsvärme och kan ökas på när jag jobbar i källaren. Men när jag startar en maskin på bottenplanet flyttar jag isf upp all källarluft till mellanplanet m spånsugen om jag inte har något slags spjäll på returluften så jag kan styra den till antingen botten- eller mellanplanet annars suger jag säkert också in kalluft genom otätheter pga det massiva undertryck som bildas i bottenplanet.
  • Alternativ 2. Ha en värmeflyttare så att jag får cirkulation mellan planen. När jag eldar i kaminen blir det ju för varmt ganska snart. Då kunde man kanske trycka ner överskottsvärmen och på så sätt spara en slant (blir ju mkt spillved när man jobbar). Men då måste ju radiatorerna värma 2 plan när jag inte eldar om jag inte har LVP/byggffläkt där nere.
Skiss över ventilationssystem i snickeriverkstad med två alternativ för luftflöde och värmestyrning.

Det blir lite kompilcerat och jag har ingen direkt erfarenhet eller kunskap om hur luft och värme rör sig och funkar så era tankar mottages tacksamt!

mvh Marcus
 
  • Schematiska ritningar som visar två alternativa uppvärmnings- och ventilationssystem för en snickeriverkstad.
Ska man tolka det som att trapphuset inte står öppet normalt, eftersom det blir undertryck? Tycker annars att det borde kunna fungera som "skorsten"/ventilationsschakt mellan planen?
All varm luft stiger, så principiellt borde värme i botten och öppet trapphus sprida värmen uppåt bra. Däremot är det inte säkert att det räcker för att hålla en jämn värme på de olika planen.

Öppet trapphus borde också göra att ngn returkanal av spånsugens luft inte behövs, och att luften fördelar sig dit den behövs (av undertrycket).
 
Jag inser att jag var otydlig på em punkt!! Mellanplanet och bottenvåningen är inte förbundna med någon trapp. De här varsin ingång från utsidan!
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig alls m detta, men vill passa på att hälsa dig välkommen till byggahus! Har du någon bild på ditt snickeri?
 
  • Gilla
monty79 och 1 till
  • Laddar…
Tack Daniel_N!
Här ser du en bild infrån verkstaden, tagen från hörnet där kaminen står. Bakom är en trapp till övervåningen med en lucka som går att stänga. Lite trångt som du ser :)
 
  • Trång verkstad med verktyg och arbetsbänkar, trappa till övervåningen syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha! Ja, då förstår jag problematiken bättre.

Rent generellt är luft en dålig värmebärare, dvs det är bara mindre mängder värme som går att flytta om man inte använder rör och fläktar i vindtunnelformat. (Kanske en aaaning överdrivet, men ändå...)
Det hindrar ju inte att använda ngn sorts värmeförflyttning, vilket tycks behövas. Känner själv till problemet i ett hus med direktverkande el och kaminer. Nu kan man förmodligen acceptera lite mer vinddrag och sus i ett sågverk än hemma i bostaden, så det kanske går att få det lite effektivare.

Ett (eller flera) spirorör mellan spånsug och mellanplan bör kunna råda bot på undertrycket. Jag gissar att spånsugen iaf värmer upp luften lite med spillvärme fr motorn, så det är väl bra att ta till vara.

LLVP är snabbt, billigt och bra för större öppna rum/lokaler. Dock bör man nog vara uppmärksam på damm som kan sätta igen inomhusdelen.

Vad gäller kanaler mellan planen så bör man kanske också fundera på brandskydd. Jag vet inte vad som gäller i snickeri ang brandskyddskrav, men det känns instinktivt som en brandfarlig miljö, med trä, maskiner/el/motorer/värme/gnistor, kamin, och fint trädamm i luften.
 
  • Gilla
monty79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.