Jag planerar att bygga om övervåningen, där vi i dagsläget har ett rum på ca 30m2. Detta ska delas upp till två rum och en ny innervägg ska byggas. Vid ett kort samtal med byggingenjören på jobbet så föreslog han att limma golvgips på befintligt golvspån för att ljuddämpa mellan våningarna.

Så min fråga nu är vilken ordning ska jag göra sakerna?

  1. Rivning av det som ska rivas
  2. Regla nya innerväggen
  3. ev. elarbeten
  4. limma golvgips
  5. OSB + gips på nya innerväggen
hur tåligt är golvgipset att gå på medans man "fixar" klar innerväggarna?
 
Hej!

Hoppa över steg 4 och gör iordning väggarna först, sen kan du ju fundera på om du behöver golvgipsen ocj kasta in det sist isf, vad ska du ha för golv?
 
limmat golvgips ska dämpa ljudet ifrån springande/hoppande barn samt andra ljud. Det fick jag som tips ifrån våran byggingenjör på jobbet. Golvet behöver definitivt styvas upp, som det är idag så låter det som om taket ska ramla ner..
 
M McZ skrev:
limmat golvgips ska dämpa ljudet ifrån springande/hoppande barn samt andra ljud. Det fick jag som tips ifrån våran byggingenjör på jobbet. Golvet behöver definitivt styvas upp, som det är idag så låter det som om taket ska ramla ner..
Gips hjälper säkert, vi flytspacklade våra golv med fiberförstärkt spackel, det gjorde stor skillnad här
hos oss avseende ljudnivå och jämnhet på golven.
Skulle gissa att spackel ger ett bättre resultat än gips, enklare att jobba med också.
 
flytspackel är ju ett alternativ. men i vilken ordning bör sakerna göras då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.