Plintfot gör nytta om grunden är så lös att byggnaden kommer trycka en tunn plint vidare ned i marken, annars inte.
Isolering gör bara nytta vid ytan, där den förhindrar att tjälen går ned i marken invid plinten. Eventuellt kan man tänka sig att plinten kan isoleras ovan mark för att förhindra att plinten tar med sig köld ned till omgivande mark.
Isolering under plinten för att isolera byggnaden är meningslöst eftersom byggnaden isoleras i bjälklaget.
 
Tittar man på isoleringstillverkarna så vill de att man isolerar i botten för att värmen ska få svårare att avges i marken genom plinten. Så något ligger det i rekommendationerna.
Tittar man på webers prefab plintar så skriver de att man kan lägga den både ovan och under. Så det finns lite olika teorier.

Sen finns ju markskruvar också och de skriver att ingen tjällyftning påverkar skruven.
Då slipper du lite arbete också.
 
Men vad tror ni om att bare borra 2 meters hål med skurupsborren och gjuta direkt i? Så som de anvisar på Skurupsborren.se?
Inget grus alls runtom plinten eller under plinten och ingen plintfot. Men det är frostfritt djup. Håller det?
 
Det bästa hade nog varit Televerkets gamla jordskopa och bladspett, lätt att gräva 2 meter djupt nästan oavsett markförhållanden. Vet inte om det går att få tag i de verktygen i dagens läge.
Jag har grävt åtskilliga stolphål under min tid på Televerket 1 timme eller 3 att gräva 2 meter
 
Skurupsborren funkar kanske i Skåne men i pinnmo tror jag den får det tufft
 
De flesta hål jag borrat har jag gjutit direkt i och har inte haft några problem med detta. Om du behöver plintfot och dyl. är jag inte rätt person att avgöra.

Jag tror att Televerket skulle uppskattat smidigheten i ett Skurupsborr och blivit förvånade över hur bra det fungerar även utanför Skåne;).
 
ceson ceson skrev:
De flesta hål jag borrat har jag gjutit direkt i och har inte haft några problem med detta. Om du behöver plintfot och dyl. är jag inte rätt person att avgöra.

Jag tror att Televerket skulle uppskattat smidigheten i ett Skurupsborr och blivit förvånade över hur bra det fungerar även utanför Skåne;).
Vi testade hydrauliska jordborrar som var monterade på lastbilskranen, funkade i rätt jordmån, men det var oftast mest strul, en liten större sten i hålet så blev det stopp.
 
ceson ceson skrev:
De flesta hål jag borrat har jag gjutit direkt i och har inte haft några problem med detta. Om du behöver plintfot och dyl. är jag inte rätt person att avgöra.
Fint med någon som har testat. Har det varit många hål och till dig själv? och till frostfritt eller mer?
Det viktigaste för mig är att de inte åker i sidled eller upp. Och som Haavard sa

haavard haavard skrev:
Plintfot gör nytta om grunden är så lös att byggnaden kommer trycka en tunn plint vidare ned i marken, annars inte.
 
En hel del hål har det blivit genom åren, tyvärr inte så många som jag önskat till mig själv:)Inga av dess invånare har flyttat sig åt något håll. Djupaste hålen var ca. två meter som jag tidigare skrivit och det får nog anses som frostfritt i södra Sverige.

Har även borrat för prefabricerade plintar inte heller där har det uppstått några problem, kanske är så att jag bara haft tur;) Jag vill inte säga vare sig bu eller bä om dina förutsättningar utan bara belysa mina positiva erfarenheter av Skurupsborren, imponerad så till den milda grad att jag idag har tre borr.
 
  • Gilla
Gamlehav
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
En hel del hål har det blivit genom åren, tyvärr inte så många som jag önskat till mig själv:)Inga av dess invånare har flyttat sig åt något håll. Djupaste hålen var ca. två meter som jag tidigare skrivit och det får nog anses som frostfritt i södra Sverige.

Har även borrat för prefabricerade plintar inte heller där har det uppstått några problem, kanske är så att jag bara haft tur;) Jag vill inte säga vare sig bu eller bä om dina förutsättningar utan bara belysa mina positiva erfarenheter av Skurupsborren, imponerad så till den milda grad att jag idag har tre borr.
Har det varit plintar till hus i 1-plan också?
 
Jag köpte 2 st Skurupsborrar i våras. Har grävt 20 st hål för en altan under sommaren.
Jag tyckte det var svårt att hitta någon faktapålitlig källa hur man skulle göra med isolering osv.
Men såhär gjorde jag: grävde 1 m djupt med en 225 diameter Skurupsborr och järnspett. Bor i Karlstad. I kanske 70 procent av hålen fanns det mkt sten. Då använde man bara spettet och hacka fram den. De flesta stenar var inte större än 15 cm i diameter och då kunde jag få upp dem ur hålet. I någon fick jag gräva hålet större och med ett hål så var stenen så stor att jag fick gräva ett nytt hål 30 cm bredvid. Sånt som händer antar jag.
1 m djupt hål. Sen la jag en markduk i botten som en fingerborg uppåned.sen 15 cm singel i det. Skar ut xps som passade bra i hålet 10cm. Sen ovanpå detta ställde jag en prefabköpt 70 cm plint med järn från Byggmax. Kostade väl 120 kr st. Kunde inte för mitt liv räkna hem att gjuta egen plint. Det blev kanske 5 kr billigare att gjuta eget men då måste jag räkna in torktider och blandartider... Svårast var fylla på runt plinten igen... Ville ju få dem hyfsat raka och stabila redan från start. Fyllde på med ömsom jord, lite sand och vatten för att försöka packa det runtom. Nu ska jag ut med lasern någon kväll och markera upp plushöjder på alla plintar. Sen får de stå över vintern och gotta fast sig lite extra i trädgårdsjorden innan jag bygger altanen i vår.

Kontentan: Skurupsborr fungerar jättebra.
Hur man ska isolera en plint verkar vara häxkonst.
Men gräver du 2 m djupa hål och kör isolering under plinten så känns det som att du behöver bo i Sibirien för att det ska frysa under plinten. Det är först när det fryser under plinten och vattnet vill expandera som man borde få en lyftkraft. Eller?
 
G Gamlehav skrev:
Har det varit plintar till hus i 1-plan också?
Nej några plintar till enplanshus har det inte blivit.
 
Nej! Inte XPS isolering i botten på en plint väl?
Då mister den en stor del av sin vertikala bärighet stående på ett sviktande underlag.
 
MagHam: vad har man annars för isolering? :cry:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.