M
Jag har mobilt bredband från Telenor med obegränsad surf. Kör idag med nån Huawei som medföljde när jag beställde för typ 5-6 år sedan. Det fungerar utan konstigheter, streamar HD-film osv. Men sonen i källaren har dålig täckning och tappar signal när han spelar dataspel, ja ni fattar!
Har funderat på hur jag löser det smidigast. Har provat med 2 olika repeaters från d-link men det fungerar inget vidare, beror säkert på mina obefintliga kunskaper, men ändå. En lång kabel från routern liggandes väldigt farligt i källartrappan fungerar, men är ingen hållbar lösning. Att dra kabel från routerns placering idag känns...jobbigt. Har funderat på om det finns någon 3/4G router med lite bättre effekt som täcker källaren också, eller om man ska köpa såna där homeplugs som går genom elkablarna. Jag har googlat men jag blir inte klok på det. Dom flesta inlägg om 4g routrar verkar vara att få bra täckning till masterna, det problemet har inte jag då jag nästan har full täckning.
Jag vill hellst ha en bättre router, inget mecklande med router och separat usb-modem, eller om nån vet den bästa lösningen för att få täckning i källaren. Avståndet är ca. 10m och signalen ska genom ett träbjälklag och en gipsvägg.
 
Ubiquiti AP. Lär få bättre wifitäckning då.
Kan "förmodligen" sitta på samma ställe som routern.
 
En annan wi-fi accesspunkt gör som sagt säkert saken bättre, men om din son gillar att spela så bör du nog ställa in dig på att du behöver bita i det sura äpplet och dra ner kabel förr eller senare ändå.

Homeplugs i all ära, men kabel is da shit.
 
mexitegel mexitegel skrev:
kabel is da shit
+1 på den.
 
M Markarbetaren skrev:
Har provat med 2 olika repeaters från d-link men det fungerar inget vidare, beror säkert på mina obefintliga kunskaper, men ändå.
Jag har heller inga bra erfarenheter av D-link, har aldrig fått en D-linkpryl att funka utan en massa meck. Så ge ett annat fabrikat en chans. Jag kör Jensen AL2200AC som fungerar klockrent direkt ur lådan. Den går att köra som AP, dvs sladd till routern vilket gör att den kanske går att placera närmare källaren typ rakt ovanför?
 
Homeplug funkar OM de båda sitter på samma fas/grupp/ ja ni vet... annars fick jag bättre med WIFI...
 
Kör på homeplug! Devolo är bättre än Dlink m fl. I det här fallet är nog det mobila bredbandet den svaga länken. Att dra kabel blir ändå inte så bra för sonen i källaren. Homeplug är enklare. Sätt en accesspunkt vid andra homeplugen i källaren.
 
Det här med samma fas är någon skröna som lever kvar. Gällde kanske för 10 år sen. Alla homeplug är snabbare än det mobila bredbandet.
 
Ah.. så det jag upplevde var bara nåt som inte hände egentligen? OK... Vad vet väl jag.
 
M munge skrev:
Att dra kabel blir ändå inte så bra för sonen i källaren.
Va? Läs första inlägget igen.
 
Redigerat:
Hurdan är täckningen för Telenor nere i källaren? Kanske en egen router skulle lösa problemet?
 
M
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Hurdan är täckningen för Telenor nere i källaren? Kanske en egen router skulle lösa problemet?
Men hur löser jag det med ett sim-kort?
 
M
Jag laddade ned en app som visade wifi-signalens styrka. Hittade ett ställe i källaren vid ett uttag som var okej. Stoppade in en av mina dlink-grunkor där och drog en kabel genom en ventil in i grabbens rum. Peppar peppar det visade sig funka. Han tappar 3mbit men det fungerar att spela med.
Vi provar denna lösningen resten av veckan och hör jag inget klagomål så får det bli denna lösningen, dock med en lite bättre fastsättning och placering av kabeln.
Jag fattar inte hur d-linkarna som jag har fungerar. Innan så har jag ställt in dom som extender men då ballar det ut rätt var det är och wifi uteblir helt. Nu kopplar inte ipad'sen upp sig på d-linken när jag kopplat en kabel i den, men den kommer upp som valbar wifi på inställningar. När jag körde den som extender så replikerade den namnet på vanliga routern och ipad växlade automatiskt mellan dessa bägge, men som sagt, plötsligt så uteblev wifi helt efter nån dag.

Tack för alla svar!
 
M Markarbetaren skrev:
Men hur löser jag det med ett sim-kort?
Om du har bra täckning i källaren, kan du köpa en 4G-dongel med bra avtal,eller ett Telenor-sim till, till ditt befintliga abonnemang som bara grabben kan köra på. Bara en idé!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.