till helgen installerar vi en ny contura med premodul skorsten och sambon tjatar ju konstant att den skall upp!

Läst instruktionen minst 10 ggr nu för att det inte skall bli fel men har ändå en fundering gällande nedanstående del av instruktionen.

Instruktionsdiagram för montering av skorstensmoduler med komponenter och steg-för-steg anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det framgår att det skall tätas på den övre delen av röret med en list samt i mitten skall det klistras på aluminium tejp.

Är det endast dessa rör på bilden det skall tätas enligt denna metod eller är det samma för alla rörskarvar dvs aluminiumtejp + tätningsbandet
 
Jag tolkar det som att det bara är där vid övergångsisoleringen mellan halvisolerat rör och fullisolerat rör som det skall användas tape.
Det skall träs på en tätningsring på övergångsisoleringen sedan tejpas över skarven som blir/är ovanför övergångsisoleringen. Annars birde det vara liknande bilder på fler ställen. Och på de andra skarvarna är överlappningen större.
 
Det skall tätas med tejp och band i varje skarv. Tejpen är jätteviktigt och sotaren märker direkt om den inte sitter då det inte blir riktigt tätt utan den. Tänk också på minst 5cm från brännbart överallt, plåtarna täcker gott och väl det
 
C Chris11 skrev:
Det skall tätas med tejp och band i varje skarv. Tejpen är jätteviktigt och sotaren märker direkt om den inte sitter då det inte blir riktigt tätt utan den. Tänk också på minst 5cm från brännbart överallt, plåtarna täcker gott och väl det
Kan du snälla förklara var man skall sätta den tejpen då?
 

Bästa svaret

Har precis installerat min egna Contura med premodul. Alutejpen skall sitta i varje skarv på för. Det jag gjorde var att montera ihop två skorstensdelar, höja upp höljet på den övre och sätta alutejpen i skarven mellan isoleringen, dvs under skorstensdelar. Sen skall gummilisten sitta i översta räfflan på undre delen och täta när överdelen skjuts ner. Det svåraste att få till tyckte jag var från yttertaket då en skarv hamnade mitt i yttertaket och det var svårt att komma åt.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Härligt tack!

Kände att instruktionen var oerhört oklar gällande detta moment.

Blir till att undersöka lådorna imorgon om det kommit med så mycket gummi tätning så det räcker för jag har inte sett något sådant i lådorna ännu.

Kom detta som stora o-ringar till den premodul eller som meter vara för tillklippning?
 
o-ringar
 
Hittade dom stora o-ringarn i en låda :)

Dock blir jag fortsatt lite fundersam, enligt instruktionen skall det inte sitta några o-ringar eller alutejp på de halvisolerade rören som skall precis ovanför kaminen.

O-ringarna som kom med passar bara på de stora hel isolerade rören som sitter på vinden

Känns fel och att det aldrig kan bli tätt med metall mot metall så att säga :/
 
Efter en lång lördag så är allt på plats utom plåten till taket :)

Tror det skall vara tätt eftersom det var ett rent helvete att få ihop rören. Passformen var verkligen exakt. På onsdag kommer sotaren så hoppas han godkänner.

Installation av vedspis med rör som leder genom taket och ved staplad undertill i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chris11 och 1 till
  • Laddar…
Jättesnyggt!!!
Kan du förklara hur det skulle vara med alla tätningsringar och tejp snälla.
 
Redigerat:
Min tolkning av instruktionen är att det skall sitta gummitätningsring endast på helisolerade rör och alutejp runt isoleringen på helisolerade rör.

Vi hade halvisolerade rör i huset och helisolerade på vinden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.