Vilken kommun är det?
 
Logga in på lantmäteriet med bank ID så kan man se relevanta dokument för sin fastighet
 
Gammelnörden
Helt utanför boxen... men man kanske kan bygga ihop två färdig-monterade/inredda attefallshus från t ex enkelrum.se? Bara kör dit på plats och så fixar ni så mkt eller så lite ni vill/kan utifrån budget. Jag tänker att fördelen med att köpa husmodulen helt färdig är att det företaget står för ritningar och att allt är enligt regler mm. En låda med loft och en påbyggd utan, som blir ett separat sovrum. Sova på loft med litet barn är inte att rekommendera men i framtiden är det ju smidigt med dig på loftet och eget sovrum till barnet.
I vårt hus har vi fläktförstärkt självdrag med mark-värmd/kyld tilluft, inga problem med bygglov eller funktion hittills.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Ville ha en flygel/gästhus till på gården för några år sedan. I samband med det råkade jag snacka med en allt-i-allo person som skulle riva en gammal liten par-stuga på ca 40m2, från sekelskiftet. Fick honom att köra hem den till min gård, gräva o grusa under och ställa den på pall. 25' för den biten tror jag. Sen fick jag domkrafta, gjuta sula, mura leca... hyrde grävare för el, vatten o annat. Fick byta tak, en del panel. Bygga om ett rum o allmänt fix. Totalt kanske det har kostat 100'. Men då har jag gjort allt själv, kanske 1.5 månad heltid.
Att köpa och flytta ett gammalt hus, om det inte är för stort, kan vara ett alternativ.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Visst - men då har du redan en huvudbostad på fastigheten och då behöver du inte bl a följa tillgänglighetskraven.
 
yonna yonna skrev:
Visst - men då har du redan en huvudbostad på fastigheten och då behöver du inte bl a följa tillgänglighetskraven.
Stämmer. Men behöver man det även vid flytt?
yonna yonna skrev:
Visst - men då har du redan en huvudbostad på fastigheten och då behöver du inte bl a följa tillgänglighetskraven.
Så sant. Men behöver man verkligen det om man skulle flytta ett komplett hus? Räknas det som nybyggnation då?
 
Mikael_L
Japp, ett flyttat hus räknas som nybyggnation.

Vilket betyder att det ska klara dagens energikrav, ventilationskrav, tillgänglighetskrav osv.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, ett flyttat hus räknas som nybyggnation.

Vilket betyder att det ska klara dagens energikrav, ventilationskrav, tillgänglighetskrav osv.
Tänker man efter så är det rätt självklart, skulle vara lätt att undgå regelverket annars.

Brukar alltid säga att det inte finns några gratisluncher, dvs oftast får man det man betalar för, så i mina ögon ser TS ösnkan svår ut. Bästa är nog att hitta en äldre sportstuga med en relativt stor tomt där man har bra möjlighet att senare få bygga om/till/nytt. Dvs man betalar främst för tomten, men har någonstans att bo även om det inte är drömboendet dag 1.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ett hus på 50-70m2 med godkänd standard borde du kunna bygga för 400-500 000kr förutsatt att du gör allting själv. Sen tillkommer det tomt, vatten och elanslutningar.
 
Jag byggde 1 1/2 plan, totalt 70 m2 för 400.000 kr. I det ingår trekammarbrunn. Vatten och el hämtades från intilliggande hus, detsamma gäller värme med kulvert.
Jag gjorde allt arbete själv, förutom att jag tog lite hjälp med EL, VVS och grävare. Det mesta av virket köptes direkt av sågverk, i övrigt en del jagande av bra priser.
Grunden är platta på mark.
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
Marcus.v Marcus.v skrev:
Hej allihopa. Jag har precis blivit medlem här. Jag hoppas jag lägger ämnet rätt nu...vet inte hur det funkar här men.

Kort och gott, jag vill bygga hus. Det kommer gå till så att jag och ett par släktingar bygger det.
Jag har en budget på 600-800 000. Det beror också på vad jag måste betala för tomten, som inte är inräknad nu såklart, jag frågar endast efter huset och allt som måste vara med.
Färdigt badrum, kök och vitvaror. Allt inkopplat dvs.
Du kan ju köpa huset som byggsats, finns säkert flera bolag som erbjuder detta, Fiskarhedenvillan är ett av dem och det första som dök upp när jag googlade. Deras modell "Sparven" kostar t.ex. 829,000kr vilket är i närheten av din budget.
 
Om du gör allt, eller det mesta själv, kan du nog bygga ett 70 kvadratmeters hus för summan du angav. Jag vet inte exakt vad som gäller, men om du kan klassa det som fritidshus så slipper man en del krav som tillgänglighetsanpassning och jag tror även energikraven är lägre. Det som har varit dyrt i mitt bygge av komplemenstshus (typ attefallshus men 10 kvadratmeter större) har varit grundläggning (grävning, grus, uppackning) samt fönster (aluklädda fin-fönster). Väljer man plintgrund, eller murad grund på berg eller "älvsbyhus grund" samt letar billiga fönster så sparar man en rejäl slant. Virke och isolering kostar inte så mycket. Plastmatta i badrum och billigaste Ikea köket är inte heller så dyrt. Sen får man nog satsa på direktverkade el och komplettera med luft-luftvärmpump. Skall man ha vattenburen golvvärme så kostar bara pumpen över 100 000.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Om jag vore TS skulle jag först titta på de stora utgifterna som kan variera mycket beroende på var tomten ligger och vilka kontakter TS har. El, Avlopp etc. Bara att dra in el till en fastighet kan kosta 100' om du ligger fel, sen kanske du koimmer ha en elektriker som kommer fakturera lika mycket. Avlopp kan kosta allt från 30-150' beroende på markförhållande och vad du gör själv. Och grunden, som har nämnts i tråden, inga problem att själv gräva, grusa, gjuta, mura och isolera en krypgrund för 20', men om du tar in ngn som skall göra en platta så kan det bli dyrt. Själva huset är lättare att kalkylera på om du och dina släktingar gör allt själv.
Men om man inte har byggt förut skulle jag se till att ha en 30% marginal ekonomiskt, även om du har räknat 3ggr på allt :)
 
G guggen skrev:
Stämmer. Men behöver man det även vid flytt?

Så sant. Men behöver man verkligen det om man skulle flytta ett komplett hus? Räknas det som nybyggnation då?
Yes!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.