Jag föredrar också trä/alu, mest för att de ofta är snyggare. (fast inåtgående tilt & twist gångjärnen är nice tillsammans med myggnät)

Har du någon källa på dessa "oberoende vetenskapliga undersökningar" för jag har aldrig sett uttjänta PVC fönster
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Glöm inte att räkna på kostnad över tid, det är ofta vettigare att komplettera och renovera befintliga fönster än att byta ut till nya om man tittar på hela bilden, den här debattartikeln är rätt bra och har med relevanta länkar nederst: http://byggnadsvard.se/opinion/debatt/fönsterbyte-någon
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ganska vinklad artikel ändå ;)

Står faktiskt själv framför valet mellan aluminiumklädda eller träfönster. Är det värt att ta aluminium eller kommer träfönster att hålla bra om man målar?
 
Bara av nyfikenhet, hur är ett alufönster uppbyggt? Går det att renovera? Vi hade alu-träfönster i vår lägenhet, men jag behövde ju aldrig tänka på nån renovering där... Kunde bara konstatera att de var rätt "sunkiga" trots de inte var så gamla. Men kanske (nästan) alla moderna fönster är gjorda av skräpvirke?

I ett kort perspektiv (20-30 år) torde ju alu och plast vara bra, men efter det? Går det att underhålla dessa fönstertyper?
 
Klart det går, men frågan är om det är värt, om det nu behövs. Jag tror att de flesta menar aluminium klädda träfönster när det pratas aluminium.

Både PVC och Aluminium håller väldigt bra, trä har ju risken för röta..
 
K
Jag köpte aluminiumklädda fönster till de fyra som vetter mot havet i västerläge.

Fick samma pris på dem som motsvarande träfönster men med lägre u-värde. Tycker redan efter ett år att de ser lite tråkiga ut. Jag måste torka av dem relativt ofta eftersom det blir tråkiga svarta ränder i lacken över aluminiumet.. Något man inte ser på träfönstren
 
De vi hade i lägenheten var just alu-trä, men typ på industri / kontor tror jag det kan vara bara alu men då är nog isoleregenskaperna sisådär map köldbryggor kan man misstänka, sen finns väl olika hybrider som ska ta bort köldbryggor.

De gamla fönstren är enklare i sin uppbyggnad, även gällande lås, gångjärn osv, så jag tror de kommer överleva även alufönster. Möjligen fasta alu, men då kommer nog gasen försvinna så man ändå måste byta... :)

När jag tänker efter så har vi några "moderna" fönster i nuvarande hus, det skulle kunna vara trä-alu, måste ta och kolla... Jag har funderat på fuskspröjs på dessa, då de sitter så jag själv inte stör mig så mkt på dem från utsidan då de sitter högt upp och på en sida av huset jag själv sällan ser... :)
 
Claesborjesson har ju en bra formel. Blir alltså 22kwh för varje 0.1 i uvärde du sänker baserat på fönsterstorleken i exemplet. Så det kommer ta lång tid att spara in. Många säljer 3-glas med samma uvärde som 2-glas med energiglas/gas. Skulle personligen inte välja 3-glas om jag själv skulle montera.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
V
Det finns ju fler motiv än pengar.
Täthet, ljud, minskat underhåll mm!
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ljudnivå och bättre inomhusklimat är dom två främsta anledningarna till 3-glas som jag ser det!
 
Ljudnivån är inte direkt reglerad mot antalet glas utan många andra faktorer som glastjocklek, avstånd mellan glasen och film mellan glasen. Tillverkaren bör kunna tillhandahålla en tabell på alternativen. Det finns gamla trådar där det diskuteras.
 
Så här ser ljudisoleringsspecifikationen ut för våra fönster:
Acoustic insulation of standard windows amounts to Rw=32-39 dB (depending on a selected glazed unit)

Acoustic insulation AKUSTEX AF Rw=42dB, VG4-4/16/6 set
Acoustic insulation AKUSTEX AF Rw=43dB, VG4-4/20/6 set
Acoustic insulation AKUSTEX AF Rw=44dB, VG4-4/24/6 set
Acoustic insulation AKUSTEX AF Rw=45dB, VG4-4/24/8 set

Men jag är inte akustiker, och begriper inget av det. Men nog år det välisolerat alltid.
Ofta hör vi inte ens när en sportbil eller MC kommer och parkerar alldeles utanför fönstren.

Glas:
Standard option:
Three-pane set - 4/18/4/18/4 – two-chamber
Pane’s thermal insulation – Neutralux Argon Ug = 0,5 W/m2k
Inter-sheet space filled with argon.

Any glazed unit available with a maximum thickness up till 60 mm

Standard spacer bar
Another option: „warm edge” spacer bar manufactured by Glaspol or ODER-GLAS in a colour matching the window colour
http://okna.swiebodzin.pl/en/thermo_comfort_92

Bra fönster (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.