Det går inte att dra min nysydda gardin i Krisch Elite-skenan. Nångon som vet vad jag gjort för fel?

Stor frustration, med lite kämpa går det att dra för gardinen, men att dra från den sen är nästan omöjligt. Gliden verkar fastna och blockera varandra eller "låsa" sig, eller så är det själva vecken i gardinens överkant som "fastnar" under gardinstångskanten. Trööööööööögt går det iallafall, man får kliva upp på stege och dra tillbaka en liten bit i taget av gardinen.. Ett stort skämt.

Jag har använt Kirsch Elite gardinstång med väggfäste, glidöglor, fingerkrok och sytt på multiband - alltsammans kisrsch egna tillbehör. Sytt på bandet 5 mm uner övre gardinfållens överkant - precis enligt Instruktioner i deras egen gardinskola.
Köpt grejerna i Sovtex webbshop och tagit råd av dem så jag ska ha fått rätt tillbehör som ska lira ihop.
Själva gardinen är ett mycket tunt linnetyg 160 brett, 2 längder, 2 m långa som jag sytt ihop till en hel fördragsgardin 320 bred och 2 m häg från golv till tak..
Skenan har jag monterat på väggen alldeles under taklisten med Kirsch egna väggfästen (små plast - klick-fästen).
Ska försöka fota lite o lägga upp några bilder...

Tacksam för alla råd och tips
 
Redigerat:
  • Gilla
Bremsly
  • Laddar…
Du kunde kanske prova med lite silikon- eller teflonspray?
 
  • Gilla
varga
  • Laddar…
Lite bilder vore kanske på sin plats. Jag gissar att när du drar för gardinen så drar du hela tåget efter dig men när du drar från gardinen så puttar du tåget bakifrån?
 
  • Gilla
OlofBengtsson och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Har du provat att dra fästplupparna utan gardin för att se så att dom löper fritt? För om det bara är med gardinen det hakar upp sig kan du prova med att sätta en radda klädnypor med mynt i kläm i nederkanten för att få lite tyngd och se om det är vad som behövs. Ibland kan fingerkrokar och fästöglan lägga sig på snedden och spärra om det inte är tillräcklig tyngd i gardinen. OM det skulle vara det problemet, men ni vill ha ett luftigt fall på gardinen kan du prova att tråckla fast tyngdbandet mot nederkanten på gardinbandet upptill. Ibland kan det hjälpa med att ha ett system som drar i fästpunken jämt vågrätt åt sidan och inte snett nedåt som det gärna blir när man står nedanför och drar, men du har ju varit uppe och dragit så det låter inte så troligt... Om måtten stämmer så ska det ju inte överkanten ligga emot o spärra, men det skulle du nog se... Fy sjutton vad irriterande problem du har, det är ju ett himla tidsödande och bängligt hantverk att sy i så mycket tyg. Mitt djupaste deltagande...
 
Redigerat:
  • Gilla
varga
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du kunde kanske prova med lite silikon- eller teflonspray?
Jag ska lägga upp bilder så snart våra gäste ridag har gått....
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Har du provat att dra fästplupparna utan gardin för att se så att dom löper fritt? För om det bara är med gardinen det hakar upp sig kan du prova med att sätta en radda klädnypor med mynt i kläm i nederkanten för att få lite tyngd och se om det är vad som behövs. Ibland kan fingerkrokar och fästöglan lägga sig på snedden och spärra om det inte är tillräcklig tyngd i gardinen. OM det skulle vara det problemet, men ni vill ha ett luftigt fall på gardinen kan du prova att tråckla fast tyngdbandet mot nederkanten på gardinbandet upptill. Ibland kan det hjälpa med att ha ett system som drar i fästpunken jämt vågrätt åt sidan och inte snett nedåt som det gärna blir när man står nedanför och drar, men du har ju varit uppe och dragit så det låter inte så troligt... Om måtten stämmer så ska det ju inte överkanten ligga emot o spärra, men det skulle du nog se... Fy sjutton vad irriterande problem du har, det är ju ett himla tidsödande och bängligt hantverk att sy i så mycket tyg. Mitt djupaste deltagande...
Tack, tack, Ja, jag har testat gliden utan gardin, de sticker iväg och glider lätt, så definitivt att det har med gardinen och/eller tyget att göra, men var in på HEMTEX i min närort idag och rådfrågade - visade sig att jag definitivt har rätt grejer enligt dem, och sytt rätt, så de förstod heller ingenting. kankse är det ändå överkanten på tyget som spärrar, men det känns inte riktigt så... Lägger upp lite bilder här alldeles strax.
 
Redigerat:
Vit gardin med multiband och en övre tygkant vikt till 5 mm, hängande på en gardinstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett vitmålat gardinskena med monterade fingerkrokar och tygkant vikt till 5 mm ovanför multibandet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gardin med multiband och fingerkrok, tygkanten sydd till 5 mm ovanför bandet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit gardin hängande framför ett fönster med synligt multiband och en precist vikt tygkant upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3 uppiftån visar multibandet och fingerkroken jag använt, tygkanten ovanför multibandet var först nästan 1 cm, men som kanske syns på bilden har jag vikt ned och sytt ned den till 5 mm, enligt rek på gardinskolan. På Hemtex färdigsydda gardinlängder ( i Bålsta där jag var idag) hade de lämnat 1 cm tygkant ovanför multibandet... eller veckbandet. Och ingen hade enligt dem klagat på att gardinerna inte går att dra.

Ska nu ändå fösröka med tyngder, som håller ned gardinen, enligt förslag här.
 
Har förresten köpt en dragstång på Hemtex idag, och prövat, men det funkade inte alls med den, nästan sämre... suck, suck
 
Redigerat:
E
Testa att, istället för att dra tillbaka gardinen, putta tillbaka gardinen med handen långt upp mot stången. När man drar tillbaka finns det risk för att glidöglorna vrider sig eftersom man drar i gardinen i vinkel mot stången.
 
E Emil_K skrev:
Testa att, istället för att dra tillbaka gardinen, putta tillbaka gardinen med handen långt upp mot stången. När man drar tillbaka finns det risk för att glidöglorna vrider sig eftersom man drar i gardinen i vinkel mot stången.
Jag putta går lite bättre, en liten bit, men ju mer gardintyg som puttats ihop, desto trögre går det tills det blir helt stopp...enda sättet är att tillbaka en liten bit av gardinen i taget.
Det sliter på tyget, dragen, krokarna och hela skenuppsättnigen, så pass trögt gård det...
 
E
Hur glider öglorna utan gardinen på plats? Lägg lite tyngd på när du drar de en och en. Antingen är det någon ögla som kärvar, eller så kan det vara bös i skenan på nåt ställe. Typ gjutskägg efter pressningen eller liknande.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Lite bilder vore kanske på sin plats. Jag gissar att när du drar för gardinen så drar du hela tåget efter dig men när du drar från gardinen så puttar du tåget bakifrån?
ja så blir det ju med gardiner.. bara att de här tågvagnarna verkar låsa sig så det blir trafikstockning..
 
Nu har jag testat med tyngder på olika sätt, inget gör någon skillnad.

Provade också att klättra upp på en trappstege och med handen klämma ihop gardinen över multibandet - över så många glid som handen kan greppa, ca 10 glid, och se till att gardinkanten är helt fri från underkanten av skenan, så att problemet med friktion från gardinkanten undanröjs, sen dra fram o tillbaka med handen.... resultat - det går trögt!
kan bara tolka detta som att problemet orsakas av att gliden låser varandra när man drar ihop dem.
Men i så fall borde alla, precis alla, ha problem med den här typen av Kirsch-uppsättnig.
vilket inte verkar vara fallet... det enda jag får höra är att ingen annan klagat. Hur kan det vara möjligt?
Mannen i huset sägar att han ska riva ner skiten o sätta upp en vajer...hahaha
 
BirgitS
Kan du komma in med huvudet bakom gardinen och se hur gliden uppför sig när en annan person drar i gardinen eller om det är svårt, få upp en mobil och fota/filma?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du komma in med huvudet bakom gardinen och se hur gliden uppför sig när en annan person drar i gardinen eller om det är svårt, få upp en mobil och fota/filma?
Bra tanke där, men nej det går tyvärr inte då gardinskenan sitter bara 3 cm från väggen och 3 dm upp på väggen dikt mot taklisten, för att se bakom gardinen skulle man behöva hålla ut hela gardinen ut från skenan inåt rummet och med en sådan vinkel går det ju inte att dra gardinen alls,och i vilket fall blir det ju en helt annan och helt onaturlig situation då gliden skulle tryckas hårt mot skenans ytterkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.