Jag ändrar gärna. Är 40 000 kr rimligt?
 
Ändra hellre frågan till att det är en rörfirma som lämnar offert.
Då är 80,000:- säkert rimligt.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Krilleman
Ett quiz för mig! (y) (y) (y) :cool:

Ja 80,000:- är inte internetpriset för golvvärmeprylarna. Mer tydlighet där likt Jarlingar påtalar!

Sen med legionellan är det faktiskt 50º C som är korrekt. Inte 60º C.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Legionella
 
richardtenggren
Ska vattnet vara min 50 grader vid alla tappställen?
Om man inte har VVC(?) så kallnar ju vattnet på sikt, blir det då risk för legionella?

Läste något om vår VP har någon funktion som automatisk höjer temperaturen periodiskt för att gardera sig mot bakterier.
 
Krilleman
Om jag inte minns helt fel så ska vattnet ska minst vara 55º vid spolning på alla tappställen.

Naturligtvis så blir det "lagom" kallt för att bakterier kan växa till sig mellan spolningarna i/vid blandaren. Det går inte att komma ifrån. Men bakterierna dör direkt när varmvattnet kommer.

På byggena idag så godkänns inga anläggningar som inte har 50º i returtemp på VVC mot växlaren.
 
Man får tillväxt om man har vatten som står länge med en temperatur mella 20 och 50 grader värst är det 35-40 grader. Att temperaturen går ner något på väg till kranen är inget problem. Rekomendationen 60grader i beredaren är för att ha god marginal.
 
richardtenggren
Då ska jag mäta upp detta, tror VPn är inställd på 55 nu, men rätt säker på att det avtar på vägen.
 
Ofta har man den ställd lägre. Och toppar upp någon gång i veckan för att döda av eventuella bakterier.
 
richardtenggren
D Daniel 109 skrev:
Ofta har man den ställd lägre. Och toppar upp någon gång i veckan för att döda av eventuella bakterier.
Det ska vara en sådan funktion inbyggd läste jag.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det hävdar en rörmokare vi talat med:
[länk]
Man måste alltid fråga flera, det tror man ju att ni på bygga hus ska veta
 
Jag själv gjorde vattenburen golvvärme på 90m2 för kanske 4år sen men dock med värmefördelningsplåtar och då efter en viss rabatt hamnade priset på 30k (exklusive glespanelen) på den billigaste webaffären så jag tycker att 80k låter betydligt mer rimligt än 10k som även andra påpekat. 10k täcker väl knappt ens inköpskostnaden för slangen.
 
Ja det är ju alltid så i frågeformulär, om det är en öppen fråga kan man svara 46375:-

Men om det är fasta svarsalternativ får man ta det som stämmer bäst/är minst orimligt.
 
Men om det rimliga priset är ungefär hälften av alternativet som var rätt, d.v.s. cirka 40000:-, så är det ju närmare till 10000:- än till 80000:-.
Men nog kändes båda alternativen orimliga...
 
  • Gilla
pellefant
  • Laddar…
Vid 50 grader dör legionella inom några timmar, vid 60 dör den inom 30 min, vid 67 grader runt 1 minut. Därför man alltid ställer in vvb på 67 grader.
 
Men den kommer ju inte växa till om tempen är över 50 grader.
Menar du att verkligen ha 67 grader överallt i systemet, eller ställa in 67 men det kommer vara lägre på vissa ställen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.