Hej.
Vi tittar på ett hus på ett område där villorna kostar ca 1.5 miljoner.
Nu är det en person som frågat oss om vi är intresserade att köpa hans hus. Inget pris är satt än.

Tapeterna är fina. Golvet är 2 år gammalt i vardagsrum. Halvvägs in i köket har han avslutat golvläggningen så där är halva laminat och halva plast matta. Golvet går inte längre att få tag på då det utgått från sortimentet.
3 köksluckor saknas i köket och dom är från nån köksfirma där det inte går få likadana köksluckor längre. Köket är ca 15 år gammalt. Likaså alla vitvaror.

Badrummet är från 2002 och fönstret har fuktproblem. Det är alldeles svart. Kan vara att det är fuktskador i badrummet.

Inglasad altan. Den saknar bygglov och måste rivas. Likaså friggeboden som har en del på grannens tomt.

Dessa saker måste väl dra ner priset rejält? Och på ungefär hur mycket?
 
Det verkar som om man vill göra en helrenovering. Om tapterna är fina spelar ingen roll i sammanhanget.
Dra av kostnader för ett nytt badrum och nytt kök samt rivningskostnad för altanen. 250.000.
 
Det är ni som sätter priset. Hur mycket tycker ni att det är värt?
 
Tack snälla för svar. Jag tänkte att det måste ju kosta mycket att åtgärda felen. Men sen är jag orolig för badrummet om och hur mycket det är fuktskadat. För fönstret all trä har ruttnat och det är fullt med något svart. Ser nästan ut som mögel och då vet man ju inte hur det är med övriga badrummet. Det är våtrumstapet där.
 
Besiktiga huset och få ett professionellt utlåtande över vad det kostar att åtgärda.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Gör du det själv blir det billigt, köksluckor finns det många företag som tillverkar, eller så slänger man ut allt.
Badrum, riv ut allt och gör enligt reglerna.
Tapeter och färg är det minst viktiga, även om man kan lura folk med nymålat och tapeter.
Huset är ju billigt.
 
Jag håller med flera föregående inlägg. det är jättesvårt att bedöma på bara ord eller bilder så jag skulle börja med att anlita en besiktningsman och sen ta ställning utifrån det resultatet.
Om badrum måste totalrenoveras så blir det dyrt. Ytskikt som golv och tapeter är inte så stora utgifter. Återstår mycket frågor, är bygglovet för altanen preskriberat? Måste friggeboden rivas eller går den att flytta?
Vad har ni för krav på inredning? Det låter inte som det är så välskött när köksluckor fattas. vitvaror som har passerat 15 år lever på "övertid" anser jag.
Så börja med att kontakta en professionell besiktningsman för att göra en djupare bedömning.
Sen får ni ta ställning därifrån vad det är värt.
 
..sen är det nog inte så att husen runtomkring som kostar 1½ miljon är precis nybyggda/nyrenoverade och i perfekt skick.
Oavsett vad slutpriset blir får ni räkna med den extra kostnaden för att få det så som ni vill ha det.
 
Husen som sålts runtomkring har varit i bra skick. Kanske inte helt nyrrenoverat men bara flytta in och bo. Och altanen måste man riva då det finns inget bygglov. Ochvjag tror friggeboden måste också rivas då den inte går att flytta.

Om det är så att jag tänker köpa så kommer jag att ta besiktning innan.

Huset har även en källare som är oinredd förutom tvättstuga .
 
Vad jag tror @Fel av Åke fiskar efter med uterummet är när det är byggt. Har det gått 10 år är bristen på bygglov preskriberat och uterummet kan stå kvar.
 
E
Husägaren till detta huset låter som alla hus största mardröm. Tänk dig för att dessa fel är uppenbara och lätta att se. Tänk då på vad du inte ser som underarbete för eventuella utfärda renoveringar mm.
 
Tack för era svar.

Ägaren nämnde att altanen var byggd och glasades in för ca 5 år sen.

Det är öppet mellan vardagsrum och kök. Han har lagt fint laminatgolv i vardagsrummet och en bit i köket. Sen vet jag inte om han tröttnat eller om pengarna tagit slut så ungefär halva köket är grå laminatgolv och halva en terracottafärgad plastmatta. Ser inte klokt ut. :)
Och jag ser ingen annan väg än attvriva hela golvet även vardagsrum. Det är mycket att göra på huset verkligen.
 
Har det kommit beslut på att altanen måste rivas? En altan utan bygglov måste inte rivas så länge som det inte kommit in nån anmälan. Ett nytt laminatgolv i vardagsrum och kök är inte dyrt. ca 5000-10000kr. Badrummet måste du ha någon kunnig att titta på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.