M
Hej!

Vi står inför slutbesiktning av vårt nybygge inom kort. Vi betalar för en totalentreprenad med en mindre, lokal hustillverkare. Vi är väldigt nöjda med entreprenaden som helhet och vi upplever att relationen till hustillverkaren är god. Slutresultatet ser ut att matcha våra förväntningar.

Vad bör vi tänka på inför kommande slutbesiktning? Generella råd, fallgropar?

Specifik fråga: Vi har noterat att det tyvärr gjorts en del mindre skavmärken i några dörrkarmar, fönsterkarmar och ram runt fönsterruta under byggets gång. Vad är praxis för att hantera mindre kosmetiska skador utan påverkan på funktion och där skadan är så pass liten att man som kund nästan känner sig lite anal att påpeka? Jag bifogar exempelbilder på typen av skada.

20171104_1426441616828897.jpg
20171104_1415372102865873.jpg
 
Om jag minns rätt kommer bes.mannen säga att byggarna har rätt att laga dessa skador/märken med enkla åtgärder pga små s.k skönhetsfel.
 
Besiktningsmannen kommer göra nedslag på den typen av skador och värdera dem, så även om ni får slutbesked kan ni luta er mot protokollet och hålla inne den summan som anges där tills felen är åtgärdade.
 
Karmplastlock saknas, om du nu ska vara riktigt anal :)
 
M
Tack för svar!

T Tvapac skrev:
Karmplastlock saknas, om du nu ska vara riktigt anal :)
Tack för omtanken men riktigt så snart ska det inte besiktas så jag är säker på att snickarna hinner fixa det där;)

ghoti ghoti skrev:
Besiktningsmannen kommer göra nedslag på den typen av skador och värdera dem, så även om ni får slutbesked kan ni luta er mot protokollet och hålla inne den summan som anges där tills felen är åtgärdade.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om jag minns rätt kommer bes.mannen säga att byggarna har rätt att laga dessa skador/märken med enkla åtgärder pga små s.k skönhetsfel.
Enkla åtgärder i det här fallet skulle innebära? Vit färgklutt?
 
Spackla skadan, slipa och måla om karmen tex.
 
M mnzeii skrev:
Tack för svar!


Tack för omtanken men riktigt så snart ska det inte besiktas så jag är säker på att snickarna hinner fixa det där;)



Enkla åtgärder i det här fallet skulle innebära? Vit färgklutt?
Snarare färgklick än måla om hela karmen...
 
A Autodidak1 skrev:
Snarare färgklick än måla om hela karmen...
Enklast möjliga. Jag vet att när snickarna repat eklister brukar de trolla det genom att dra med en använd portionssnus på stället :geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.