Hejsan,

Vill börja med att säga att jag inte är 100% säker om jag lagt denna tråden rätt!
Funderat i över 10 min på vart jag skulle lägga in tråden ( admin får flytta till rätt plats om detta är helt ute i skogen).

Jag har kikat igenom forumet och ser att det finns väldigt duktiga och kunniga personer här inne. Jag skulle vilja få in råd och tips på vad jag kan göra med min vägg.

Väggen i vardagsrummet är ca 330cm & 230cm, så det är en ganska stor vägg. Väggen går ca 50cm innåt i väggen.

Detta har jag redan gjort i rummet
* Tv väggen bredvid är på samma mått, där finns "dekor" sten i vitt samt Tvn upphängd.

Så att lägga mer sten kanske blir för mycket!

Det jag funderat över är;

Etanol kamin? el kamin? ( detta ska då byggas in i väggen)
Mått på denna 130cm bredd, höjd ca 50cm.

eller

En konstgjord väggfontän? Jag har sett detta på nättet, men har inte hittat detta någonstans i sverige!
Det är alltså INTE vatten, utan lampor? eller liknande, vilket betyder att detta då hade varit ett projekt ( bygga på väggen, liten bit ut på golvet med stenar osv för att göra det så verkligt som möjligt, bakgrund etc etc etc)

Finns det någon här som sett/byggt något liknande?

(obs, att bygga en riktig fontän var min plan, men efter att jag fått tusen tips att inte göra det pga fukt, fukt lukt etc är detta inte ett alternativ.)

Alla tips uppskattas verkligen...

Vill ni så kan jag fotografera väggen för bättre "ideé på hur väggen ser ut"...

Mvh Daniel
 
D dvese skrev:
Väggen i vardagsrummet är ca 330cm & 230cm, så det är en ganska stor vägg. Väggen går ca 50cm innåt i väggen.
D dvese skrev:
Vill ni så kan jag fotografera väggen för bättre "ideé på hur väggen ser ut"...
Det skulle verkligen underlätta förståelsen en smula :)

Men annars: Inomhus väggfontäner och fuskbrasor? Nja :worried:
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det skulle verkligen underlätta förståelsen en smula :)

Men annars: Inomhus väggfontäner och fuskbrasor? Nja :worried:

Tack för ditt svar!

Jag tycker om att sticka ut, därav tanken! men jag kanske borde göra något annat...Som sagt alla tips tas emot :)


Fixar en bild på väggen :)

En tom rumshörn med vita väggar, parkettgolv och en stor ljusstake, möjlighet för spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


som ni ser kan jag tex stoppa upp lite spottar undertill, så som sagt, alla tips tas emot :)
 
Är det inte en utmärkt plats för en bekväm sitta-och-mysa-en-ruggig-novemberkväll-soffa?
 
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det inte en utmärkt plats för en bekväm sitta-och-mysa-en-ruggig-novemberkväll-soffa?

Som du ser til vänster i bild är det en amerikansk L soffa väldigt stor (större än normalt).

Tack för tipset! ska såklart fundera på det med!
 
Hoppsan, jag såg bara Buddha-statyn.
Men om det redan finns en go soffa så kanske en bokhylla och ett par tavlor kunde platsa :)
Och kanske en fåtölj i hörnet där kandelabern nu står.
Bra att ha när/om svärmor kommer på besök.
 
Har du länk till fontän utan vatten? Nyfiken.
Dubbelkolla om fukten verkligen är ett problem. Finns ju många som har saltvattensakvarium utan problem.
Finns det inte varianter där vattnet rinner mellan glasskivor (slutet system)?

Alla som tänker utanför lådan skall uppmuntras så hoppas du får till något kul.
 
Varför inte testa beställa hem en färdig väggfontän med vatten t.ex. https://www.primrose.co.uk/tau-wall-fountain-water-feature-p-23013.html (vet inget om produkt/bolag).
Då kan du se om det blir bra i praktiken med fukt, lukt och vad det nu annars varnas för.
Ingen jättestor kostnad, så det är lättare at göra sig av med den om det nu inte blev som du hade tänkt.
 
A AskeHolst skrev:
Varför inte testa beställa hem en färdig väggfontän med vatten
På den engelska firmans hemsida ser det ut som att dessa är avsedda att monteras på ytterväggar...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
På den engelska firmans hemsida ser det ut som att dessa är avsedda att monteras på ytterväggar...
Den jag länkade till var i kategorin "Indoor Water Features", men du kanske är mer insatt. Jag har ingen egen erfarenhet av väggfontäner, men tycker det är roligt att TS vill testa något som är ovanligt i svenska hem.
 
A AskeHolst skrev:
Den jag länkade till var i kategorin "Indoor Water Features", men du kanske är mer insatt
Nej, jag missade det där med indoor.
Men jag tycker hela idén är tokig. Kanske OK i England, där man väl knappast bygger trähus.

Det vi generellt är mest rädda för när det gäller våra bostäder är ju just vatten- och fuktskador.
Och att då sätta in en fontän i t.ex. vardagsrummet ser jag som olämpligt.

För övrigt verkar företaget endast leverera inom Storbritannien.
 
Det finns den här installationen,Barbican's Rain Room .
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men jag tycker hela idén är tokig. Kanske OK i England, där man väl knappast bygger trähus.
Jag har svårt att se att en vägfontän med ett par liter vatten är mer tokigt än så mycket annat man kan ha med vatten inomhus t.ex. luft(av)fuktare, akvarier eller stora krukväxter.
Kan vi inte anta att TS är en vettig människa som kan hantera ett par liter vatten?
 
Här är en DIY instruktion
Många hem har ju relativt torr luft på vinterhalvåret i alla fall. Så det funkar säkert bra med riktigt vatten.
 
A AskeHolst skrev:
Kan vi inte anta att TS är en vettig människa som kan hantera ett par liter vatten?
Jo visst, om han gör som andra "vettiga" människor som t.ex. alltid släcker levande ljus innan man lämnar rummet.
Och alltså stänger av vattenfallet så det inte lämnas obevakat.

Och förresten så säger texten
This wall hanging fountain is sure to look great wherever you decide to hang it, whether it be in the garden or even in your conservatory.
Låter inte som inne i vardagsrummet precis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.