Hej!

Vi renoverade vårt kök i somras där vi la in ett vinylgolv av märket BerryAlloc. Vi tog ner en vägg mellan matrummet och köket så det blev öppen planlösning.

I köket rev vi ut det gamla golvet och för att inte få någon nivåskillnad mot matrummet rev vi även ut de spånskivorna som låg där inne. Underst var originalgolvet (byggt -51).

Golvet var inte helt jämnt på vissa ställen och i brist på kunskap/tid så la vi bara en foam och golvet ovanpå och tänkte inte mer på det. Nu några månader senare har golvet gått isär i skarvarna på vissa ställen. Köksstommarna står på ben så golvet kan fortsatt röra på sig.

Min fråga är, går det att fixa till på något sätt? Måste vi riva upp hela golvet? Är det svårt att få tag i en golvläggare som tar sig an sådana här arbeten?

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning Frida
 
L
Är det på kortsidorna eller långsidorna det gått isär
 
L Liteavvarje skrev:
Är det på kortsidorna eller långsidorna det gått isär
Det är på kortsidorna..
 
L
Ni la det på sommaren varmt , har ni golvvärme
Hur mycket är det , vinyl har en förmåga att utvidga sig av värme , då pressas dom ihop och flyttar sig i sidled då det inte finns plats på mitten , det är stora krafter i gång
När dom svalnar eller kallnar så krymper dom och en glipa blir , genom att dom flytta, kanske inte mycket men irriterande
 
  • Gilla
joso466
  • Laddar…
Jag är rätt säker på att ni måste plocka upp golvet. Det gick iaf jag göra när jag åtgärdade samma slags problem för några veckor sedan. Försökte både att slå ihop det med en baksmälla och bända ihop det med kofot. Det var för mycket friktion mellan skivorna helt enkelt. Glapp mellan två laminatgolvskivor med ett måttband över skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ibland kan man lyckas med sugkoppar, för glas/plåt mm.
Biltema/Jula/Harald mm.
 
Ett trägolv med en stor, tydlig skarv mellan två plankor som inte möts korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn anslutning mellan träimitationsgolvplankor vid väggkant, tecken på golvläggningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har haft en golvläggare hemma hos oss, som tittat på golvet. Han säger att det troligtvis är något fel på golvet, för så ska det inte bli. Jag ska nu försöka reklamera golvet i den butiken vi köpte det... Hoppas det kommer gå..
 
Jag tycker det ser ut som att det rest sig i skarven också. Är det lika på fler ställen?

Har nk golvvärme?
 
Vi har inte golvvärme.

Det är vinylen som har släppt från plankan. Det har blivit så på ca 10 st.

En hand lyfter en vinylplanka där vinylen släppt, exponerar underlaget, på ett träliknande golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej, jag hade gissat på tillverkningsfel om det inte är så att ni har svint specifikt där pga dåligt underlag t.ex. men det verkar nästan orimlgt som förklaring. Jag hade mailat tillverkaren.
 
L
F FLVGD8 skrev:
Vi har inte golvvärme.

Det är vinylen som har släppt från plankan. Det har blivit så på ca 10 st.

[bild]
Hat tittat lite på dina bilder
En glipa , är det vinylen som gjort de ( krymt ) eller det skivan under som flyttat sig , går nog att se om vad det är , om du sätter ner något i glipan pappskiva , blad från en katalog eller dylikt
Det med att vinylen släpper , dåligt lim mot skivan eller inte riktigt rent ( dam ) innan limning
i båda fallen är det vidhäftningsfel när det släpper , som inte är som den ska
 
Jag har varit i kontakt med tillverkaren och vi har fått veta att vi ska få ett nytt golv.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Har med vinyl som släppt från själva plankan
Golv från Barry Alloc inköpt 2017

Bytt ca 6 plankor och upptäckte släpp från ytterligare 2st idag
 
  • Vinylgolv med synligt släpp mellan plankorna, defekt på ytan upptäckt på ett golv från Barry Alloc.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med vinyl som släppt, synligt mellanrum mellan två plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinylgolv med synlig skarv där plankan har släppt, med träimitationsmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar va ett riktigt skitgolv.
 
F FLVGD8 skrev:
[bild] [bild]

Vi har haft en golvläggare hemma hos oss, som tittat på golvet. Han säger att det troligtvis är något fel på golvet, för så ska det inte bli. Jag ska nu försöka reklamera golvet i den butiken vi köpte det... Hoppas det kommer gå..
Det ser ut som det billiga vinyl-klick-golvet som vi köpte på Byggmax. Många av "brädorna" var inte ens raka. Vi fick kassera många "brädor". Dessutom expanderar de jättemycket under soliga dagar, så det ser ut som vågor på sjön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.