Hej!

Jag har ganska nyligen flyttat till hus och nu när det är kallt så har vi kickat igång vår pelletspanna. De flesta elementen i huset fungerade dåligt eller inte alls, men efter att ha luftat och meckat med den lilla "pinnen" vid termostaten så fungerar alla på nedervåningen perfekt, men de på ovanvåningen är bara varma till kanske 10% max, på ovansidan av elementet. Just nu är rummen alldeles för kalla på ovanvåningen och nu är det bara "lite" kallt ute jämfört med längre fram..

Om jag läst på korrekt så verkar det som att cirkulationen behöver bättras på så att större del av elementet blir varmt, men jag har ingen aning var jag ställer in detta.

Jag bifogar lite bilder som kanske kan hjälpa till att förklara vad jag ska vrida på, eller vad man nu ska göra.

EDIT: Mätaren på den röda vattengrejen står på 0,5 för att pelletspannan var avstängd när jag tog bilderna. När pannan är på så står den på 1,0.

Värmesystem i källare med röda expansionskärl, pump, ventiler och mätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarutrymme med pelletspanna, rör, manometer och värmeväxlare, mätaren på vattengrejen visar 0,5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pelletspanna med slangar och rör kopplade till en vit vattenvärmare i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pelletspanna i källare med rör, mätare och expansionskärl synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemsinstallation med röda expansionskärl, rör, mätare och ventiler i en pannrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är elementen på nedre våningen rejält varma ifall termostateena är fullt öppna? Ser ut som shunten är ställt lågt, det matar ut lite värme på systemet.
 
Prova att höja trycket något i systemet. Du har nu bara ca 0,5 bar. Höj till 1, 0 och se om det hjälper.

Du kan ha ett gammalt överfallssystem. Kommer det värmerör uppifrån vinden och neråt?
 
  • Gilla
Alriksson
  • Laddar…
A Alriksson skrev:
Är elementen på nedre våningen rejält varma ifall termostateena är fullt öppna? Ser ut som shunten är ställt lågt, det matar ut lite värme på systemet.
Elementen på nedervåningen är supervarma, så pass varma så att man mer eller mindre bränner sig om man tar på dom (om de är på max värme).
 
Leta reda på en kran som kommer från kallvattenröret, fyll på systemet tills mätaren på expantionskärlet (röda bollen) är på 1 istf 0,5 som nu.

Redigerat pga stavfel
 
L lordi skrev:
Prova att höja trycket något i systemet. Du har nu bara ca 0,5 bar. Höj till 1, 0 och se om det hjälper.

Du kan ha ett gammalt överfallssystem. Kommer det värmerör uppifrån vinden och neråt?
När jag tog bilderna så var inte pelletspannan på, så därför visar den 0,5. När pannan är på så visar den ganska exakt 1,0. Jag har testat att vrida på det svarta plastvredet som är i mitten, ovanför den gröna "cylindern", och då kan man öka trycket från 1,0 till max 1,5, om det blir mer än 1,5 så att det kommer på det röda så rinner det över vatten. Jag märkte ingen större skillnad när det var 1,5, möjligtvis att det blev marginellt bättre. Jag har inte vridit på några andra kranar.

Jag vet inte vad för överfallssystem eller var värmerören kommer ifrån. Hur kan jag kolla det?
 
Luftat elementen på övervåningen?
 
A Alriksson skrev:
Luftat elementen på övervåningen?
Alla är luftade tills det bara rinner ut vatten. Innan jag luftade så fungerade vissa inte alls.
 
Tokas85 Tokas85 skrev:
När jag tog bilderna så var inte pelletspannan på, så därför visar den 0,5. När pannan är på så visar den ganska exakt 1,0. Jag har testat att vrida på det svarta plastvredet som är i mitten, ovanför den gröna "cylindern", och då kan man öka trycket från 1,0 till max 1,5, om det blir mer än 1,5 så att det kommer på det röda så rinner det över vatten. Jag märkte ingen större skillnad när det var 1,5, möjligtvis att det blev marginellt bättre. Jag har inte vridit på några andra kranar.

Jag vet inte vad för överfallssystem eller var värmerören kommer ifrån. Hur kan jag kolla det?

Anläggningen är äldre och då använde man ett öppet expantionskärl som ofta låg på vinden. Ett kärl som om systemet kokade eller överfylldes rann ut på taket i ett rör som är böjt neråt.

Du har ett slutet system pga de röda expantionskärlet. Sitter en gummiblåsa i röda bollen som sköter trycket i systemet. Bättre i min mening för att slippa ett kärl på vinden som kan läcka eller frysa.

Ofta finns dom gamla rören som går till expantionskärlet på vinden kvar avkapade samt kärlet på vinden pga bök att ta bort de.

1,5 bar är 15 m vattenpelare, dvs du kan ha 15m höjdskillnaden mellan panna och översta elementet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.