Hej,

Jag har, i samband med renovering av tvättstugan, flyttat väggen mot bastun. Mindre bastu, men plats för dusch direkt utanför bastun. Eftersom det är väggen som dörren sitter på så passar jag givetvis på att byta ut den gamla trädörren mot en fin glasdörr istället.

Jag har valt en dörr utan tröskel dels för att tilluften ska komma den vägen och dels för att avloppet nu hamnar utanför bastun. Jag vill lätt kunna skrapa ut eventuellt vatten på golvet.

Nu till frågan: Hur högt från golvet brukar man placera dörren? Dvs, hur mycket luftspalt under? När jag gjorde dörrhålet tog jag till ca 5-6 cm extra i överkant för att kunna lyfta dörren till lämplig höjd.

Nu läser jag i monteringsanvisningen till dörren (av märket Harvia) att dörren monteras mellan 100-200 mm från golvet!!! Det tycker jag låter enormt mycket. Måste det vara så högt? Vad är brukligt?

Eller är det kanske tryckfelsnisse i monteringsanvisningen?

 
För ventilationen räcker säker 5 cm. Det blir väl mest en estetisk fråga och eventuellt en fråga om hur hög "fri höjd" du vill ha i dörröppningen. De flesta bastudörrar verkar tillverkas i 190 cm karmyttermått. Vår har det måttet. Eftersom jag är lång och vill slippa huka mig i dörren monterade jag den med knappt 20 cm luftspalt under för att få normal dörrhöjd.
 
Tack för snabbt svar. :)

Jag är inte hemma just nu, så jag kan inte dubbelkolla karmyttermåttet.

Jag har för mig att karmyttermåttet är 185 och att jag satte kortlingen på 195 då jag beräknade ca 5 cm luftspalt, 2 cm flytspackel/klinker och sedan 3 cm i mån för ev "tankevurpa".

Mån för ev "tankevurpa" gjorde jag främst för att jag inte är säker på hur tjockt golvet kommer att bli. Plattsättaren kommer nu på måndag.

 
  • tvttstuga_bastu5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.