Ledsen att jag är sen med svaret - semestertider -
vi använder genomgående slangar, munstycken mm från Willabgarden,
fabrikatet är Hozelock om jag minns rätt.
Just nu är det svårt att få en bild som visar anläggningen eftersom växthuset är
fyllt med diverse plantor.
Jag ska se om jag kan göra en skiss som beskriver hur vi löst det hela.
 
Jag är nog inte heller så aktiv på forumet just nu, har massor med projekt som "måste" fixas....
Kollade in just Hozelock på Willab förra veckan och nog tyckte jag att det såg ganska gediget ut.
Fattade dock inte vilka delar man skulle köpa för att få ett kpl set och de som jobbade visste inte heller vilka delar som behövdes.
 
Jag köpte till slut samma lösning som du Nusnäs, fast från Gardena. Det funkar jägttebra. Det känns som en enkel okomplicerad lösning. Enda felet som jag ser det är att man måste plocka fram och tillbaka det. Det hade varit schysst med något osynligt inbyggt. Skulle ha tänkt på det lite tidigare.
 
Jag ska sätta in vatten till växthuset och skall därmed använda pem rör. Men jag vill också ha automatiskt bevattning till potatis som är precis utanför växthuset. Skall jag dra två rör (ett till potatis och ett till växthus) eller ska jag dra ett rör (först växthus sedan koppling till växthus).

Grejen är att jag vill kunna ha växthus och potatis land som två olika områden i trädgården eftersom jag vill kunna styra de separat med olika mycket vatten. (med olika tidsinställningar)

Hur funkar bevattningssystemen generellt? (om man vill ha det till separata områden i trädgården) Finns det någon sensor som kan stänga av vatten till potatislandet osv om jag kör ett rör med kopplingar, eller måste jag dra två rör till själva bevattningstimern? Har ingen aning om vilket bevattningssystem jag vill använda men kanske gardena smart system.
 
Redigerat:
L
Ett rör fram till en gren , sedan ett rör till växthus och ett till potatis , då kan du sätta vad du vill
på respektive gren för tidsstyrning , normalt sitter det en magnetventil på varje sektion som styrs av en klocka , det går att utveckla mycket mer ,
Tex fuktgivare i jorden som känner av , ( regnar det så ska det inte vattna ) och startar bevattningen
 
Ok, då kör jag på ett rör. Visste inte om det fanns något som styrde timern på de olika grenarna.

Tack
 
När man söker på bevattningssystem från ex Rachio så har dom ventiler i slutet på vardera grenar (?) och sen drar en kabel (solid 18 "gauge single strand copper? ) från ventil till kontrollstation för att kunna styra med mobilen. Någon som har koll på såna?

Är det bara lägga en sån kabel i ett rör bredvid pem och vilken sorts ventil brukar vanlig?
 
L
Kabeln kan med fördel läggas i en PEM - slang , då är den skyddad mot mekanisk åverkan .
Sen det med ventiler kan du använda det som passar din plånbok , men gärna i plast då dom sitter i en fuktig miljö , dom rostar inte
Det med styrningen kan göras på många sätt , det är ditt val för det
 
Kan du skicka en länk på ett exempel på en ventil? Som man kopplar in med kabel. Finns så många varianter :)
 
L
Vad för spänning vill du ha lik 12V 24V eller 230V det beror på vad du ska styra med
styrcentraler kan ha olika ut på reläerna
 
L
Jag är inte riktigt hemma på det med styrningar med Wifi eller så , kan då inte svara riktigt bra .
Däremot det andra med rördelar och ventiler ,kan jag bättre
Hittade vridventiler 24 V lik tror jag i kina 200 Kr svenska i plast och svenskgänga
Annars finns det membranventiler i sverige , billigaste grossist ca 800 + moms
Men styrningar finns det bra folk här som kan , dom kommer säkert in efter nu ,
 
L
En sak till behöver du så komplicerade grejer eller räcker det med klocka och fuktgivare i backen , klockan slår till men är det rätt fuktighet säger givaren ifrån
Eller ska du ha något gödningsmedel i samband med vatten i växthuset
 
L Liteavvarje skrev:
En sak till behöver du så komplicerade grejer eller räcker det med klocka och fuktgivare i backen , klockan slår till men är det rätt fuktighet säger givaren ifrån
Jag vet inte riktigt, tyckte det var bra med att kunna styra olika zoner (med mobilen). Har du något annat tips på bevattningssystem som man kan styra olika zoner? (ex dropp i växthus vs potatislandet utanför)
 
L
Nej visserligen har jag jobbat med växthus , fast i större format kanske 8000 m2 men inte varit involverad i bevattningen , dom hade något danskt system
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.